søndag den 10. februar 2019

Anmeldelse: KEJSEREN på Teater V




Med Livingstones Kabinet ved vi aldrig, hvad der sker. Vi bliver trukket med ud på overdrevet og får udfordret de sædvanlige teaterkonventioner. Det er på én gang meget selvbevidst, men virker også legende, for det er både morsomt og alvorligt. Men først og fremmest er det blændende godt teater. Eller rettere musical. Eller måske mere en blanding med lidt af hvert. Musikalsk er vokalharmonier og musik helt i top. Det gælder også det sceniske udtryk. Intet er overladt til tilfældighederne. Alt er kontrolleret ned til mindste detalje – og alligevel virker det så legende. Det samlede sceniske udtryk er fejende flot. Det er surrealisme på speed. Det er dybt professionelt og en lækkerbisken for garvede teatergængere. Min ledsager fattede ikke en lyd, mens jeg sad og følte mig salig.


Fotograf: Bjarne Stæhr

Men hvorfor går vi overhovedet i teatret?
Er det for at møde os selv?
Er det for at blive væk i et parallelunivers?
Eller er det for at bliver underholdt - og hygge tiden væk?


Stilmæssigt henter KEJSEREN inspiration fra bl.a. Brechts og Piscators politiske teater. Med nykomponeret musik, skuespil, sang, råbekor og et stærkt visuelt sceneunivers forsøger fire skuespillere/sangere/musikere og et børnekor at vise, at Kejseren nu har poseret, regeret og marcheret længe nok, og at det er på tide med forandringer. 



                                                                                                                Fotograf: Bjarne Stæhr


”Kejseren” er baseret på HC.Andersens eventyr "Kejserens Nye Klæder". Det kender vi alle, så det er et afvæbnende afsæt, men når talen falder på sandt og falsk og på fake news, bliver det anderledes aktuelt. På den måde leger forestillingen sin alvor ind i os. Vi tror, at vi bare sidder der i mørket for at more os, men det kan vi godt glemme alt om, for det er for alvorlig en "hyggestund".

Det er en billedstorm. Det ene tableau efter det andet. Det gælder om at give slip og lade sig falde ud over kanten og glide med ind i den myldrende billedstrøm. Der er ikke en almindelige teater-forførelse, for Livingstone vil mere end det. Det kommer tæt ind på livet af os. Vi skal føle os intimiderede, for ærindet er slet ikke så tilforladeligt som det ser ud.


                                                                                                                  Fotograf: Bjarne Stæhr


Kejseren er nøgen og har iført sig fake news. Vi er omgivet af glitrende ingenting, af oppustet underholdning og letbenet satire. Der er ikke rigtigt noget, der bider mere. Det gælder om at behage og  om at tage sig ud - og lade stå til. Livingstone gør det modsatte, men forestillingen er krævende, for som publikum skal man selv sortere og ordne de mange indtryk, og er derfor på massivt arbejde for at finde mening i galskabet. Og nogle gange må man affinde sig med at der IKKE er nogen mening. Sådan er det at være sammen med ”Kejseren”. For meningen er der pludselig – og så er den væk igen, mens vi kæmper for at bevare en spinkel ligevægt i et samfund, der er blevet vendt helt rundt. Tiden standser og det er svært bare at hænge der i luften et sted lige mellem det velkendte og det fremmede. Det er der som Livingstone fører os hen - og efterlader os. Det er skræmmende nødvendigt - og dejligt.

                                                                                                                  Fotograf: Bjarne Stæhr

*



KEJSEREN
- en politisk-satirisk musikforestilling, frit efter H.C. Andersen
af og med Livingstones Kabinet 
på Teater V i Valby, 
7. februar - 2. marts 2019 
70 min. 
Forestillingen er dansk og engelsk.


Medvirkende: 
Skuespillerne, sangerne og musikerne 
Johannes Lilleøre, Birgitte Prins, Bebe Risenfors 
og Pete Livingstone 
samt et børnekor på 6-9 børn i 12-års alderen. 

Iscenesættelse: Nina Kareis 
Komponist: Pete Livingstone 
Scenografi: Julie Forchhammer

KEJSEREN spiller 7.februar – 2.marts 2019, 
ons-fre kl. 20, lør kl.17 og søn kl. 16
på Teater V, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby.

Den 21. – 25. august 2019 spiller KEJSEREN 
på Den Fynske Opera i Odense.

KEJSEREN gennemføres med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Skuespillerforbund, Knud Højgårds Fond, AP Møller Fonden, Københavns Scenekunstudvalg og Koda Dramatik – og er blevet til i samarbejde med Teater V og Den Fynske Opera.


*



*


FAKTA: 
Livingstones Kabinet blev grundlagt af den danske instruktør Nina Kareis og den skotske komponist Pete Livingstone i 2000 på Café Teatret i Skindergade, og har siden produceret 13 forestillinger. 
I 2012 blev forestillingen KLIP præmieret af Statens Kunstfonds Scenekunstudvalg, som et af de mest spændende scenekunstværker det år, og i 2008 blev forestillingen Babble Babble nomineret til en Reumert.
Inspireret af Bertolt Brecht (1898-1956) og hans kølige, analytiske tanker om det episke teater, der modsat det dramatiske teater ikke havde til formål at vække stærke følelser i publikum, men stærke tanker. Teatret ophørte med at være en virkelighedsflugt og blev i stedet en ubehagelig konfrontation med virkeligheden, for publikum skulle tvinges til at tænke kritisk. Med Brechts egne ord var kunsten ”ikke et spejl der skal gengive virkeligheden, men en hammer der skal forme den”.
*

Tidligere anmeldte forestillinger af Livingstones Kabinet:

KLIP (2012)

torsdag den 7. februar 2019

Anmeldelse: DØDSDANSEN 3.00 af Teatergrad


                                                               Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Teater er forførelse. 
DØDSDANSEN 3.00 er forførelse af fineste skuffe.

Strindbergs tekst slår gnister. Det er på én gang dødeligt selvudleverende og frydefuldt rørende. ”Det er synd for menneskene” siger Strindberg i ”Et Drømmespil”. Temaet går igen i ”Dødsdansen”. Det starter med en sang, og ender med en dans. En dødsdans.


                                                                                               Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Skuespillet er et kammerspil for 3 personer. Stykkets øvrige tre bipersoner er fjernet i versionen 3.00. Edgar er kaptajn. Hans hustru, Alice, er færing, tidligere skuespillerinde og 10 år yngre end ham. I sin tid gjorde han stormende kur til hende og hun afbrød sin teaterkarriere og giftede sig med ham. Til gengæld lovede hende at de skulle ud at rejse sammen. Det er blevet til fem ture og et samliv, hvor de hader hinanden glødende - nu på 25. år. 


                                                                                           Fotograf: Per Morten Abrahamsen


Strindbergs ”Dødsdansen” kan koges ned til følgende: 
HUN: ”Jeg har altid hadet dig”. 
HAN: ”Jeg har hadet dig endnu mere!” 

Stykket er begsort. De taler ligefrem om ”kærlighedshadet”. Man kan ikke hade uden at elske. Dem man elsker tugter man, og i så fald elsker de hinanden glødende. Strindberg er evigaktuel, og problematikken i hans dramatik er eviggyldig, men sjældent er den opført med et så stort kunstnerisk overskud og glæde. Det er simpelthen sjovt og rørende, men også modbydeligt og ondt. Instruktøren og dramaturgen af denne ny-versionering (meget tro over for originalen) har arbejdet tæt sammen, og resultatet er bjergtagende. Iscenesættelsen er ypperlig og spillet er lige på og hårdt.


                                                                                                Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Festen er rammen omkring de scener fra et ægteskab, som vi bliver vidner til, og som foregår på gulvet imellem de fire langsider med spisende sølvbryllupsgæster. For som publikum bliver vi inviteret med til sølvbryllupsfesten for Alice & Edgar. Det er med fuld forplejning. Der skal synges, laves æresport, danses, skåles og råbes hurra. Undervejs skifter vi pladser flere gange. Sjældent har jeg hygget mig så meget. Jeg får talt med en ung kvindelig læge, der er i gang med at etablere sig som praktiserende læge uden for København og med moren til et multihandicappet barn, der er ved at forberede en udstilling om datteren. Det bliver endnu et lag, der lægger sig oven på forestillingens mange øvrige lag og beriger aftenen yderligere.


                                                                                                Fotograf: Per Morten Abrahamsen


Edgar spilles af Ulver Skuli Abildgaard. Det er en stærk og gribende præstation, der kræver en spiller, der skiftevist skal være glad, jovial og altfavnende, for i næste øjeblik at være infam, dominerende og løgnagtig. Begge dele lykkedes til fulde, fordi Ulver Skuli Abildgaard er så dygtig. Det er en vidunderlig præstation, der i sig selv er det hele værd. Nem er rollen ikke, men den spilles med et så stort menneskeligt overskud og rig tilstedeværelse, at det skiftevist er både forfærdende og betagende at opleve. Over for ham spilles Alice af færingen Gunnvá Zachariasen, med lige så stor gnistrende smerte og sødme. De to er skønne sammen. Men hvad der er oprigtig smerte og livslede, og hvad der er fingeret skuespil i skuespillet er svært at hitte rede i. Sådan er det også for fætteren Kurt, der bliver spillet af svenskeren Matthias Hahne Thorbjörnsson. For det er svært at greje, hvad der er sandhed eller løgn. Det er betagende, fordi spillet er så stærkt og ægte. Der er ingen stilisering. Det spilles i øjenhøjde med publikum. Selv om vi flere gange undervejs jages til at danse og synge, hvad der under andre omstændigheder ville have virket irriterende og manieret, falder her naturligt på plads på denne festaften og bliver en naturlig del af den sølvbryllupsfest, som vi er inviteret med til. Det hele bliver fuldt til dørs af den skønneste vegetarmad, hvor den ene ret efter den anden pirrer smagsløgene som akkompagnement til det fremadskridende drama, som festen er bygget op omkring. 

Strindberg længe leve - og kærlighedshadet også - i hvert fald på teatret!


Fotograf: Per Morten Abrahamsen

DØDSDANSEN 3.00

af Teater Insite (SV), Teater Tvazz (FO) 
& Teatergrad (DK)

Danske Studenters Roklub, 
Strandvænget 55, 2100 Kbh. Ø.

Originaltekst: August Strindberg
Ny-versionering/dramaturg: Sosha Teperowska (DK)
Instruktør: Pelle Nordhøj Kann (DK)

Medvirkende:
Ulver Skuli Abildgaard (DK),
Gunnvá Zachariasen (FO)
og
Matthias Hahne Thorbjörnsson (SV)

Scenograf: Ilkka Häikiö (SV)
Kostumer: Isabel Skarby Hay (SV)
Menudesigner: Miia Suhonen (SV)
Kokke: Peter Öberg (SV) & Soniya Sjöberg (SV)

Producenter: 
Erika Lundvall (SV) og Christine Worre Kann (DK)


*

Tid & sted (DK):

5. & 6. februar: The Red Carpet i Vanløse
7., 8. & 9. februar: Danske Studenters Roklub, Khn. Ø.
11., 12. & 13. februar: Vartov, Kbh. K.

Forestillingen havde svensk premiere 
den 22. november 2018 og turnerede i Sverige i januar/februar 2019
- og tager til Færøerne i marts 2019.

Forestillingen spilles på dansk og fordansket svensk krydret med færøske strofer.

De tre teatre mødtes under Nordic Performing Art Days på Færøerne i 2016, hvor ideen til samarbejdet tog form.

*




Fotograf: Per Morten Abrahamsen

------------

Tidligere anmeldte Teatergrad-forestillinger:

2018:




2016:




2015:





*

fredag den 1. februar 2019

Anmeldelse: THE LOVER i Huset





Det er morgen, og vi befinder os i ægteparrets soveværelse. HUN er ved at gøre sig klar til at gå på arbejde. Klæder sig på og spiser morgenmad. HAN støvsuger og serverer morgenmaden for hende. Det er ham, der går hjemme, mens hun tager på kontoret. De mødes igen om aftenen, efter at han har haft besøg af ”the lover”. Det er et åbent ægteskab, hvor både han og hun har hver deres udenomsægteskabelige affærer. De har lovet hinanden at så længe de elsker hinanden, spiller det andet ingen rolle. Ingen væsentlig rolle, i hvert fald. Men langsomt bliver først hun og derefter han mere og mere nysgerrig, hvad angår den andens affærer. Selvfølgelig er de ikke jaloux på hinanden, det er de da hævet over. Selvfølgelig er de, men noget er alligevel sat i skred, og langsomt kryber skeletterne frem fra skabe og skuffer, indtil der ikke er mere plads imellem dem.

Fotograf: Filip Orestes

Harold Pinter (1930- 2008) fik ikke for ingenting Nobels litteraturpris i 2005. Han er absurd, men ikke mere end at han også er realist. Det spændende ved hans dramatik er, at den både kan spilles som komedie og tragedie. Eftersom det ene altid er indlejret i det andet, og især hos Pinter. Pinters ”The Lover” (1963) er et kammerspil for HAN og HUN, men hun spiller en dobbeltrolle. Om der er to eller tre roller, er op til den enkeltes fortolkning af stykket. Det starter fredeligt og roligt. Scenografien er et rigt udstyret soveværelse. Underlægningsmusikken er frokostjazz. Alting virker så rart og tilforladeligt, men det skal man ikke lade sig narre af.

I denne opsætning er rollerne byttet om, men de fungerer stadig upåklageligt. Selvfølgelig er det lidt bizart, men sådan er Pinter også, så det understøtter fint stykkets egen ide.
Hun spørger henkaster ham om ”elskeren” kommer om eftermiddagen. Men det er ikke helt så enkelt som det lyder. Slet ikke som det eskalerer i løbet af forestillingen. Der bygges så grundigt og omstændeligt op, så når det hele tipper, viser det sig, at vi har siddet og fulgt et spil i spillet. At det hele er iscenesat. At det er teater. Også for de to personer i stykket. Mere vil det være synd at røbe her. Ud over at stykket tager en overraskende drejning, der til allersidst gør det hele endnu mere gribende, forunderligt, bizart og Pintersk.



Fotograf: Filip Orestes

Det er en elegant leg med teatret og dets virkemidler. Stilfuldt og stærkt forløst af Jeremy Thomas-Poulsen, der har instrueret Jana Pulkrabek og Tom Hale sikkert gennem Pinters skæve og fascinerende tekstunivers. Det giver god mening at opleve forestillingen på engelsk. Hun taler engelsk og han amerikansk, og det giver en fin sproglig cocktail. Det er let forståeligt og bør ikke afskrække nogen fra at opleve den fine forestilling.



Fotograf: Filip Orestes

Det var en fuld sal, der tog godt imod forestillingen, selv om min sidemand gabte 4 gange i løbet af forestillingen. Det er en stille forestilling. Eller det er en tilsyneladende stille forestilling, der langsomt spinder publikum ind i sit net, som der er svært at komme ud af igen, netop fordi det sker så langsomt og nænsomt. Det virker helt efter hensigten, så det til sidst er svært at få vejret.



Fotograf: Filip Orestes


THE LOVER (1963)

Én-akter. 70 min.

Dramatiker: Harold Pinter
Medvirkende: Jana Pulkrabek, Tom Hale
Instruktør: Jeremy Thomas-Poulsen
Lys: Paul Damade
Forestillingsleder: Angelique Giroir


Produceret af 
Manusarts og Down The Rabbit Hole Theatre

Spilleperiode: 30.1.-3.2.2019
Spillested: HIT, Rådhusstræde 13, 1466 Kbh K. 
(Tidligere kendt som ”Huset” i Magstræde).
Læs mere om teatret 
om hvordan det hele startede
om spillestedet
  
Om Harold Pinter og “The Lover”.



*

Tidligere anmeldelser af teatrets forestillinger:

2017: 
Venus in Fur



torsdag den 15. november 2018

Anmeldelse: UDVANDRERNE af danskdansk/Teatergrad



Det særlige ved danskdansk og Teatergrad er, at de ikke har noget fysisk teater, men i steder flytter sig rundt i byen fra forestilling til forestilling – og ”Udvandrerne” foregår på Tingbjergs nye Bibliotek og kulturhus, nær Utterslev Mose. Det er med andre ord slet ikke spor centralt, men hele teatertanken er også decentral, så Tingbjerg er så godt som noget sted til denne forestilling om flugt og hjemløshed.
Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Blanke spejlflader, mobile lyskastere og håndholdte mikrofoner er hvad vi visuelt mødes med. To spillere og en musiker er på scenen – og sortklædte. Af rekvisitter er der blot et par bordeau jakker og andre beklædningsdele. Intet andet. Ideelt for turnevirksomhed, men samtidig en raffineret enkelhed, der klædte de to spilleres mangefacetterede og fysisk udfordrende og ofte akrobatiske spillestil. Skiftevist følger vi unavngivne flygtninge på deres flugt, men er også sammen med trygge familier og del af deres intime daglige skærmydsler – eksemplificeret i en forrygende scene om forskellige nuancer af brunt – eller rettere af de mange forskellige måder man kan sige ”Nå” på, der i sin både muntre og brutale enkelhed giver mindelser til PHs vise af samme navn. Forestillingen består af en række numre, der er sat sammen, nærmest som en revy. Spillernes overskud får det hele til at tage sig legende let ud, selv om scenegangen er kompliceret.
Fotograf: Per Morten Abrahamsen

I den indledende musikalske scene er spillernes gangarter synkroniseret og afstemt efter hinanden, sådan så de syngende skiftevist bevægede sig fremad i rasende højt tempo afbrudt af langsommere tilbageskridt. Det hele genskabt som loops, der gentages i en uendelighed. Det kunne have virket manieret, men blev forløst så smidigt og legende, at  det vidnede om en flot instruktion, der evnede at skabe ro og orden i et flydende og fritstrømmende univers. 

Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Sandra Yi Sencindiver havde instrueret, og er selv skuespilleruddannet, og sammen med Christine Worre Kann kunstnerisk leder af danskdansk. Det er hendes 3. forestilling. Den første kvindeforestilling, ”Ikke uden min mor, i Verdenskulturcentret på Nørrebro, var charmerende og spændende tænkt, men lidt rodet, selv om resultatet var meget sjælfuldt. Efterfølgeren var skoleforestillingen, ”Sorg – i børnehøjde”, der var væsentlig strammere i formen og handlede om sorg og sorgbearbejdning for 3.-6. klasse. Det var en forestilling, der var på vej, men det er først med ”Udvandrerne”, at hun nu har fundet den rette balance mellem teksten af Julie Glargaard og forestillingens sange og musik af Marie Louise von Bülow, smukt spillet hjem af Wahid Sui Mahmoud og Josephine Raahauge. 
Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Der er mange spring i den ellers fine tekst, men det virker kun animerende og gør, at man som publikum selv tænker med og fuldfører det manglende. Der var nervøsitet til premieren, men den forsvinder, når arrangementet først bliver endnu mere indarbejdet. Til gengæld spillede, talte og sang de tre medvirkende så det var en lyst – og det var  smittende, så den efterfølgende applaus var både varm og meget velfortjent.
Fotograf: Per Morten Abrahamsen

danskdansk er en del af Teatergrad og har siden sin start 2009 bevæget sig fra det propagandistiske og mere konfrontatoriske til det kunstnerisk mest velforløste med ”Udvandrerne”. Teatrets forestillinger har altid kant, men har nu også fået det kunstneriske niveau og den nerve, som det kræver for at kunne løfte de store og vigtige emner som de kredser om. Det virker logisk og smukt, at en forestilling om hjemløshed og flugt hele tiden opføres nye steder - ude blandt mennesker og fjernt fra de etablerede teatre.    
 

NYE HISTORIER – NYE VINKLER

Der er nye historier og nye vinkler. Det er historien om den danske kvinde, der ikke længere elsker sin udenlandske mand. Selv om han har fået papir på, at han er dansker og har lært at spise stegt flæsk med persillesovs, giver det kun mening for ham at være, hvor hans familie er. Hans familie er hende, der ikke vil have ham – og deres fælles børn. Men hvor skal han gå hen, når hans børn stadig er her – i Danmark i hans nye land, hvor hans kone ikke længere elsker ham og vil have ham?
Der er historien om den tyrkiske mand, der er taget til Europa og Danmark for at søge lykken, og som har lovet at sende gaver hjem til børnene og hustruen, der sidder alene tilbage i Tyrkiet. Men han falder til i Danmark og kommer til at elske sin nye frihed. Han trives fint, og længes ikke hjem. Konen ringer og siger at hun hader ham, og at hans børn ikke længere husker ham. Han skulle bare være af sted ét år eller to år, men tiden går og han bliver, for han bliver afhængig af de penge han tjener, og vil egentlig ikke tilbage.
Det er de, der er på vandring, der skriver historien – ja, det er de og deres fødder, der ændrer historien og genskriver den. Sådan har det altid været. De, der bliver hjemme, ændrer ikke noget. Ingen rejser til Europa for at blive der. Det er kun for at søge lykken, tjene penge og finde nye muligheder. Dem, der vender tilbage, gør det kun for at dø der, når de bliver gamle. Da fortælleren rejste hjemmefra, sad landsbyens gamle tudser og kiggede på ham, men da han selv vendte tilbage, var der ikke nogen tilbage, som han længere kendte.  I mellemtiden var han selv blevet en af de gamle tudser, der nu sad tilbage og kiggede – og ventede på slutningen.
Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Det var samtidig dén slutning, vi får som publikum, men den er det hele værd. Så rejs ud i det ukendte – eller start med at rejse til Tingbjerg Bibliotek, hvor ”Udvandrerne” rejser sig for at ændre historien - og det har vi brug for. Følg deres vandring – og søg ind i et helt nyt land tæt på dig selv.


DEN EVIGE FLYGTNING – et kunstnerisk overblik

I kunsten er der plads til flygtningene. Ingen andre steder synes de at blive budt indenfor som dér. For 7 år siden skrev Informations teateranmelder Anne Middelboe Christensen en liste over de forestillinger med indvandrer/flygtningetema, der havde været oppe på de danske scener. På grund af min egen andel i forestillingen HEGN var det noget, jeg noterede mig og læste med stor interesse. Middelboe greb fat i ALT der havde været spillet, for det var til at overskue - dengang. I dag er situationen anderledes. Ikke at flygtninge generelt er blevet mere velkomne hos os. Det er snarere tværtimod, men i kunsten er de trådt indenfor og er blevet budt velkommen. Det er mest gammeldanskere, der stadig fortæller om de nytilkomne, men mange er også født her, så også dét er i forandring.  danskdansk giver ét fint bud på det - og er en vigtig stemme.

Historierne bliver behandlet med den fornødne respekt og værdighed, som tilkommer mennesker – og ikke bare som flygtninge, for de har fået blivende opholdstilladelse, og er ikke bare på tålt ophold. Deres historier er blevet fortalt og belyst fra mange vinkler. Det resulterer i stærke møder, hvor man – per stedfortræder – kan møde de menneskelige historier, der skal til for at vi bedre kan forstå hinanden og sætte pris på den forskellighed, der alt for ofte fra politisk side fremstilles som en svaghed, selv om den er det modsatte. I hvert fald er det både udfordrende og lærerigt at møde disse (menneske)skildringer, for det er kun med de fremmedes blikke på os, at vi har mulighed for at forstå, hvem vi er. Det har vi ikke selv den fornødne afstand til at se. Her kan kunstnerne noget særligt og har også en særlig forpligtigelse. Jeg synes, at der er en række kunstneriske værker, der fortjener at blive nævnt som udtryk for, at der trods alt er noget, der har ændret sig – for det bringer håb for morgendagen, selv om det fra politisk hold - med den siddende regering - ser mildest talt mørkt ud. Spørgsmålet er, om at det egentlig kommer til at ændre sig efter et muligt regeringsskifte? Men indtil da er det godt at kunne glæde sig over, hvad der ER sket, for gennem kunsten ser det ud til at vi alligevel formår at bjerge vores medmenneskelighed i land.
Her er et bud på en liste med 7 forestillinger og 4 romaner, der har placeret flygtninge/indvandrere i centrum – og er sluppet godt fra det.

TEATER:

Herfra min verden går” (Gæstespil på Riddersalen, 2018. Af Ingrid Tranum Velásquez m.fl.).  Vi ved det godt, men hvordan føles det egentlig at være på flugt og at være hjemløs? På fornem vis lykkedes det  at give os den følelse via forestillingen.

Rusturen” (Edison, 2018. Af Zaki Youssef & Babak Vakili)  6 unge er på rustur. Tre brune og tre hvide, og på ingen tid kommer det til at handle om forskelle og ligheder, men det er forskellene, som de spiller ud mod hinanden i det, der starter som en leg – og ender med at blive en kamp om overlevelse.

Fortællinger på flugt (Bremen Teater, 2017) Otte personlige beretninger om at bryde op, om at være på flugt og om at forsøge at finde fodfæste i et nyt land. Otte unge mennesker i alderen 23-33 år, fra Syrien, Armenien, Eritrea, Afghanistan og Sri Lanka, fortæller om at flygte fra deres hjemlande og om at finde sig til rette i det nye land, Danmark.

HOOYO!(Edison, C:NTACT, 2016) Om at komme fra én kultur til en anden. Om at rive rødderne op og forsøge at få dem til at rodfæste sig i en ny kultur. Men mest af alt er det alment genkendelige historier om at blive set, holdt af og elsket. Om de gange, hvor det lykkes og ikke lykkes.

ULEDSAGET” (Mungo Park, 2015) Forestillingen giver krop og mæle til et hav af stemmer, som vi følger fra de bryder op fra deres hjemlande og videre på rejsen i et forsøg på at nå frem til Europa, hvor de kæmper videre, indtil nogle af dem når helt op til Skandinavien. Deres stemmer glider sammen til én historie, der er så bred, at det bliver alle flygtninges historie.

EN LILLE BÅD DER GYNGER” (Edison, C:NTACT, 2015) Forestillingen starter og slutter med bølgeskvulp. I starten er det truende søgang, for vi hører om de flygtninge der klarer eller ikke klarer turen over Middelhavet, mens det i slutningen er behagelige bølgeskvulp, da Dannebro bæres ind, mens alle synger med på sangen, der har givet navn til forestillingen.

Ondt blod” (Edison, C:NTACT, 2012. Af Nurkan Erpulat og Jens Hillje) Lærerinden, Fru Thomsen, taler for døve øren, da hun forsøger at undervise i en støjende indvandrerklasse. Der er ingen, der hører efter, og vi får indtrykket af at sådan har det stået på længe, men hun nægter at affinde sig med situationen, og fortsætter undervisningen med en skarpladt pistol i hånden. 

BØGER:

Vibeke Marx: ”En god flygtning (Modtryk, 2017) Romanen indledes med skildringen af flygtningene, der går over grænsen til Danmark. Men  romanen  fremstår også som et dobbeltportræt af - eller som et skæbnesammentræf mellem - den unge danske Benjamin og Vahid som skyller i land og bliver samlet op af Benjamin. 

Kristian Husted: ”Vahid” (Lindhardt & Ringhof, 2018) Forfatteren rejser fra flygtningelejren Moria på øen Lesbos i Grækenland – forklædt som flygtning – tilbage til Skandinavien og Danmark. Det er for så vidt bogens første halvdel, men mødet med Støjbergs mange støjende udsagn gør, at han indser at hans ”mission” ikke er gjort dermed, for der er også brug for en Vahid til at bevæge sig igennem det danske asylsystem og skildre det - indefra. Det er der kommet en knugende doku-roman ud af.

Aleksandar Šajin: ”Ivan Blank” (Gladiator, 2018) Hovedpersonen, Ivan, flygter til Danmark som følge af Balkan-krigen i starten af 1990´erne. Vi følger ham fra han som 21-årig befinder sig i Bosnien med sin mor, til han 30 år, tre koner og fire børn senere – arbejder som serbokroatisk tolk i Danmark. Alene romanens gribende fysiske skildringer af, hvordan det er at leve med PTSD (Posttraumatic Stress Disorder) er uafrystelige!

Saida Benakrich: ”Rejsen(Siesta, 2014) "Rejsen” er ikke bare en skildring af rejsen fra Marokko til Danmark, men også en rejse fra én kultur til en anden – og tilbage igen. Det er svært at holde fast i forudfattede meninger i mødet med Saida Benakrichs åbenhjertelige beretning om at være menneske.


---------------------------------
Fotograf: Per Morten Abrahamsen
UDVANDRERNE

danskdansk & Teatergrad

70 min.

Medvirkende: Josephine Raahauge, Wahid Sui Mahmoud + Marie Louise von Bülow
Instruktør: Sandra Yi Sencindiver
Dramatiker: Julie Petrine Glargaard
Komponist: Marie Louise von Bülow
Scenograf: Mona Møller Schmidt
Lysdesign: Martin Danielsen
Lydkonsulent: Emil Sebastian Bøll
Producent: Christine Worre Kann
Idé & koncept: danskdansk



Spilleperiode & sted/billetsalg:
14. november kl. 19 (Premiere): Tingbjerg Bibliotek\Kulturhus
15. november kl. 19: Tingbjerg Bibliotek\Kulturhus
16. november kl. 10: Tingbjerg Bibliotek\Kulturhus
17. november kl. 14: Tingbjerg Bibliotek\Kulturhus
19. november kl. 19: Tingbjerg Bibliotek\Kulturhus
20. november kl. 19: Tingbjerg Bibliotek\Kulturhus

Danmarksturné 2018:
21. november kl. 20: Baltoppen LIVE, Ballerup
28. november kl. 20: Kokkedal på vej, Helsingør Teater
29. november kl. 16 + kl. 19.30: Helsingør Teater
05. december kl. 20: Teater Katapult, Aarhus
06. december kl. 20: Teater Katapult, Aarhus