Fotograf: Mirko Borscht
Oven over os troner en hvidklædt
kvinde med et rødt flag: Jeanne D´Arc. Tror først at hun er en voksfigur, men
det er den levende Jeanne D´Arc.
Hun er placeret oven på et glasbur midt i rummet. Lige under hende – i glasburet – sidder en nøgen mand: Gilles de Rais.
Han sidder på en forhøjning. Måske er han vanvittig, for fra tid til anden
slår han en knytnæve ind i de tykke vægge så det gungrer, og de nærtstående
gisper og flytter sig.
Mens Jeanne D´Arc flager
og musikken tordner imod os, rejser de to hovedpersoners stemmer sig som to
kakafoniske tårne omkring os. Men pludselig bliver der stille. Ganske lette
toner smyger sig gennem rummet. Det er en billedstorm. Det regner ned over os
med stærke billeder. Der er en mand, hvidpudret, der bevæger sig langsomt gennem
rummet som en vandrende smerte. Hans ansigt er forvredent. En sortklædt tilsløret
kvinde smyger sig også rundt. Hun bærer en tilknappet kjolefrakke med slæb, hat,
handsker og paraply. Alt sammen sort. Fra tid til anden krydser den hvidpudrede
mand og den sortklædte kvinde hinanden som tavse kommentarer til de to
talende hovedpersoner.
Både Jeanne D´Arc og
Gilles de Rais skifter tøj og vandrer op igennem historien, hvor de indtager
helt andre roller, der alligevel er de samme – i nye forklædninger. De fører os
glidende fra deres egen tid og op til vores – og videre. Vi bevæger os via
Afrika, via Auschwitz, Aleppo og videre op til nye pigtrådsindhegninger. Der
står ikke længere ”Arbeit macht frei” over lejrens indgang, men i stedet ”Gammeldags
og hygge”. Forestillingen slutter med en fest og en sang – men stadig er vi bag
indhegningen, så det er svært at sige om vi er frie
eller tilfangetagne. Eller som Jeanne D´Arc siger – nu iført pailletter og
festkjole: Hvad har meningen egentlig været med det hele?
Det er de store meningers teater. Det handler om at være menneske – og om at overleve. Om forskellige måder at være menneske og overleve på. Men også om Europa og om vores blodige fortid. Om alt det, der har gjort os til det vi er i dag. Det er ingen glorværdig fortælling. Vores rejseførere på rejsen er en idealist og en krigsforbryder: Jeanne D´Arc og Gilles de Rais. De var samtidige og våbenbrødre - og endte begge på bålet.
Forestillingen spørger:
"Er du klar til at dø for det, du tror på? Og er det rigtigt at gå i døden for sin tro? Hvorfor bliver et ungt menneske radikaliseret og tror på, at sagen helliger alle midler?"
Med udgangspunkt i myten om Jeanne D’Arc har Teater Nordkraft og Sydhavn Teater sammen skabt en fabulerende teatralsk refleksion over et Europa i opbrud. Det er et udsagn, der rammer som en knytnæve midt i vor europæiske selvforståelse. Det er en bedrift.
Fotograf: Mirko Borscht
Undervejs er det ens egen interesse og nysgerrighed, der styrer hvad man ser og oplever, og hvor tæt man vælger at placere sig. Hvis det lyder anstrengt og ubehageligt, så føltes det faktisk lige omvendt. Publikumsinvolvering er næsten altid kunstig og kun sjovt for dem, der ikke selv bliver udvalgt, men i D´ARC lykkes det, fordi vi allerede er med i kraft af at vi bevægede os rundt mellem skuespillerne – og det gør kun forestillingens pointer tydeligere.
På et tidspunkt står jeg
og stirrer ind i glasburet, hvor Jeanne D´Arc er fanget og menneskeligt er ved
at gå i opløsning. Hun er tilsølet og gennemvædet. Hun fanger mit blik, eller også
fanger jeg hendes, men hun fastholder det. Det er et vildt blik, et desperat
blik som fra et såret dyr, for hun er reduceret til instinkt – rent overlevelsesinstinkt.
Det er det eneste der er tilbage af hende. Det er det sidste hun er og har. Det
er det blik som jeg tager med mig hjem.
Det er en forestilling som
det tager lang tid at fordøje. Den er så tætpakket med ord, billeder, tableauer
og sansninger, at den tvinger én i knæ. Den er på én gang prægtig og aldeles
ufordøjelig. Ligesom sit emne, der er umuligt at komme til livs. Det vil ikke
fastholdes, men leve sit eget liv – ligesom forestillingen, der umulig kan
falde til ro, sådan som en provokation skal være, når den samtidig er et
kunstnerisk pletskud, der rammer midt i dødens hjerte – og derved på en sær
omvendt måde netop vækkes til live igen. Som fugl Fønix genopstår forestillingen/installationen, når den basker op fra det bål, der endte
med at fortære både Jeanne D´Arc og Gilles de Rais. Den så at sige tilintetgør
sig selv og tager tilskuerne med i faldet. Det er et gigantisk fald – som skal
opleves.
Instruktion, installation, skuespil, billedsætning, musik, lys og video - alt arbejder sammen på fineste vis i denne imponerende opsætning. Også selvom indledningen og afslutningen sagtens kunne forkortes lidt.
Instruktion, installation, skuespil, billedsætning, musik, lys og video - alt arbejder sammen på fineste vis i denne imponerende opsætning. Også selvom indledningen og afslutningen sagtens kunne forkortes lidt.
*
Som
en indgang til forestillingens univers er at det godt at vide lidt om de to
hovedpersoner:
Jeanne d'Arc (1412-1431) også kaldt "Jomfruen fra Orleans" var en
fransk helgeninde og hærfører fra Hundredårskrigens sidste fase. Hun blev
brændt på bålet som kætter i Rouen. Hun blev rehabiliteret i 1456 og er en
fransk national heltinde.
Gilles de Rais (1405-1440) var en fransk adelsmand og Jeanne d'Arcs
soldaterkammerat. Han blev dømt for at tortere, voldtage og myrde snesevis,
hvis ikke hundredvis af små børn, hvoraf hovedparten var drenge.
*
Dansehallerne, København, fra den 4.
– 19. november, man-fre kl. 20, lør kl. 18.
Iscenesætter:
Mirko Borscht
Scenograf:
Christian Beck
Carlo Størup
Elke von Sivers
Videodesigner:
Hannes Hesse
Alberte Husted Larsen
Forestillingsleder:
Sasja Ekenberg
Her
er 2 citater fra forestillingens pressemateriale:
”For at
forstå hvad der sker lige nu i Europa er vi nødt til at se tilbage på den
europæiske historie. Vi må se på de krigsdramaer, der har været og forstå vores
egen rolle i dem for at kunne lægge dem bag os. Og skabe en ny fremtid sammen…
”Vi har en bekvem
evne til at se europæeren som humanist og menneskerettighedsforkæmper: Frihed,
lighed og broderskab! Men under dække af rationalitet og under en tynd fernis
af medmenneskelighed lurer en sadistisk, magtsyg kontrolfreak m/k. Og det er
dette menneske, der stikker sit hæslige fjæs frem i D’ARC.”