At
lytte til Tom Sonntags cd ”View” (2017) er som at rejse med ham igennem
storslåede landskaber. Lydbillederne er store, og musikken er meget visionær.
Der er en elegant balance mellem de store flydende lydflader og så de konkrete instrumentale
indslag. Det er verdensmusik i den
flotteste betydning af ordet. Uden at det bliver folkloristisk af den grund. For
stemmer, instrumenter og samplinger flyder ind og blander sig i musikkens
strøm. Det er lydligt utroligt smukke overflyvninger. Musikalsk er det en
strøm, der på en gang er meget konkret og samtidig flydende. Det er musik, der har
et mål og et sigte, uden at det af den grund bliver så luftigt, at det forsvinder. Det byder lytteren indenfor med flot bevægelse.
Cd´en
indledes med et tordenskrald på nummeret ”Alone Two”. Det er ikke højt og
voldsomt, men man kan sige, at det er med til at fortætte musikken og energien.
Toms modersmål er finlands-svensk, og det lader han klinge sammen med en indiansk rammetromme.
I det hele taget er der shamanistiske overtoner i musikken, men selv om der også enkelte steder er fuglestemmer og naturlyde, så forsvinder det ikke i sfærisk intethed. Det er på én gang både flyvende og meget jordnært. En smuk –
og svær balance, der er en fornøjelse at lytte til. Det bliver aldrig til udvendige lydeffekter. Det hele er bundet sammen af en stærk og løfterig vision - ja, af et fast VIEW.
På
nummeret ”Aramic” er der en didgeridoo, der fletter sig ind og blandes med Toms
spil på sit Steinway koncert B flygel, der igen flyder sammen med slagstøj og
vokalimprovisationer. Poul Poclage spiller akustisk guitar, rør og slagtøj.
Samme Poul er leadvokal på det efterfølgende nummer ”Dark love”, hvor en vemodig
harmonika anslår stemningen.
Tom slutter med at recitere:
Tom slutter med at recitere:
“I can see
you/
Walking Slowly/
May I carry you home/
Through the wild/
Home.”
Den smukke, let sprukne og lidt overjordiske leadvokal af Camilla Sonntag-Backman på nummeret "Child Chill" skal også nævnes.
Jeg
havde lyttet til forskellige optagelser på YouTube med Tom forinden, og det
havde mere forvirret end samlet mit indtryk af hans musik, men da jeg for noget
tid siden modtog en invitation til at høre hans musik live på Dansepladsen i
Fælledparken, drog jeg af huse for at få mig en overvældende flot og helstøbt
musikalsk oplevelse udendørs i sensommeren under en skyhimmel, der havde svært
ved at bestemme sig til, om den skulle smile eller råbe. Af og til klarede det
op, og blå himmel sejlede hen over musikken. Lyden udendørs var lige så flot, som da jeg
hjemme satte cd´en VIEW i min cd-afspiller.
Foto: Sanna Hellman
Sonntag bæres af musikken og
lader musikken strømme igennem sig. Hvilket altid er noget særligt, for hvert menneske og kunstner har sit eget udtryk, men måske
forstærkes det, når det frembringes af Tom, der ud over at være en så
dygtig, talentfuld og visionær kunstner også har nogle rent fysiske begrænsninger, der
først skal klares, før han overhovedet kan begynde sit kunstneriske arbejde. Tom
har muskelsvind og er elkørestolsbruger. Til koncerten i søndags havde han to
medhjælpere. Den ene var Shohreh Shahrzad, der selv er kunstner (daf-spillende,
dansende og dertil grafisk designer) samt Martin Hagedorn Larsen, der havde designet den
anordning, der gjorde det muligt for Tom at optræde, for oven over hans to
klaviaturer var der placeret et 2½ meter højt stativ, hvorfra gummisnore hang
ned over klaviaturerne og var fæstnet til Toms håndled, således så han selv kunne
betjene og skubbe klaviaturerne frem og tilbage monteret på en skinne. Der var
også en mikrofon, der gjorde det muligt for Tom at synge vokalerne. Stemmer fra
nær og fjern samplede sig ind igennem musikken. Noget som Tom også styrede
samtidig med alt det øvrige.
Eftersom Tom skal overkomme fysiske forhindringer for at
kunne skabe musikken, tænker jeg at det må gøre den endnu mere koncentreret
i sit udtryk, for musikken bliver det medie, hvorigennem Tom genfinder sin
førlighed, for i den danser han rundt i en imaginær dans med elementerne, hvor
alle grænser ophæves såvel for ham som for os, der lytter. En dans som det
ikke er ham forundt at danse i det virkelige liv.
Tom
Sonntag er 54 år, født og opvokset i Ingelå, Finland, men har siden 1989 boet i København, hvor han har sit studie.
-Der
findes musik overalt, det gælder bare om at lytte, siger Sonntag. Melankoli er
et gennemgående tema på den nye cd. I den gemmer sig en mørk kærlighed som skræmmer
os, siger Sonntag, men også en ægthed. Han sammenligner det med den finske
kultur - i den findes et dyb, et mørke, som vi burde tale om i stedet for
vejret. Danskerne er mere udvendige og lettere at forholde sig til, men dybet i
stilheden og pausen fascinerer mig. Den finlandske mentalitet har hjulpet
Sonntag til at finde dybet i sig selv. Gennem musikken håber han, at lytteren også
kan opdage noget uventet i sig selv eller udenfor. Han ser mennesker, som er
ulykkelige og stressede og giver dem et redskab til bare at være til stede. Udsigt gennem indsigt, siger han og henviser
til albummets titel.
Ovennævnte
udtalelser er citeret fra Sonntags hjemmeside
(og oversat fra svensk af undertegnede).
Mail: sonn@sonnmusic.com
VIEW er udgivet på CD og som en dobbelt VINYL-LP.
Oplev Tom Sonntag m.fl.,
lørdag den 7. september kl. 19.30
i Brønshøj Vandtårn til arrangementet
"Tvelyd - sang og musik i unik akustik"
+
Onsdag den 18. september kl. 19.00
i Stefanskirken på Nørrebro.
+
Onsdag den 18. september kl. 19.00
i Stefanskirken på Nørrebro.