Foto: Jacob Stage
“Jeg
finder mønstre og linjer i rummet, dissocierer, og ser mig selv udefra. Hvis
jeg spænder gør det mere ondt. Tænker at nu er det snart overstået… følger
lyset gennem en sprække, er opmærksom på helt små ting. Jeg kan flytte min
opmærksomhed væk, og være et andet sted.“ Lea Vesterby Olesen
Bådteatrets
scenerum er perfekt til danseforestillingen LEAS RUM, hvor vi er lukket inde i
bådens jernbug. Vi er på samme tid adskilt og fjernet fra den øvrige verden,
samtidig med at vi også er forbundet med den via skibets ydervægge. Fra tid til
andet trænger forsinkede lyde fjernt ind udefra. Hovedpersonen har det på
helt samme måde. Adskilt og alligevel forbundet med verden er hun alene med sin
overgrebshistorie, der har sat sig i kroppen på hende. Den har taget bolig i
hende og har vokset sig stor og tung som den sten hun i forestillingen ofte
sidder med på skødet. I starten sider hun ved et bord og flytter sten rundt på
et bord. Det er som om at stenene fortæller hende en historie som hun ikke vil
vide af. De er nøglen til det hun forsøger at fortrænge. Stenene er blevet til
det lag i hende, der er umuligt at trænge ned til, men som også er umuligt at fortrænge.
Foto: Jacob Stage
"Som koreograf tror jeg på, at kroppens kraftfulde sprog kan berøre og transformere publikum og vise nye sider af vores eksistens og at dans kan være mange ting.” Pernille Garde
Det
er både en meget umiddelbar, men også en meget påtrængende historie, der er
krævende at overvære, for som tilskuer til en næsten ordløs fortælling, skabes
historien inde i hovedet på betragteren, derfor er vi på konstant arbejde, for
undervejs at stykke alle de mange sansebilleder sammen til en samlet historie.
Det er en skildring af den fragmenterede virkelighedsopfattelse, af angsten,
mareridt og flashbackene, der følger i kølvandet på seksuelle overgreb. Forestillingens
form og æstetik er et direkte udtryk for det.
Det
er som at befinde sig på en glidebane, for undervejs er der ingen steder at
hvile. Ingen steder, hvor vi kan slappe af og føle os hjemme. Som publikum er
vi lige så hjemløse som hovedpersonen. Det er den rejse som vi er inviteret ud
på.
Det
bliver rørende og fuldt dækkende danset af Sherwin Dianne Reyes, Bo Madvig og
Jan Vesala i Pernille Gardes stramme og idefulde koreografi, der er ypperligt
belyst af Maria Pi Houmann i Signe Kroghs scenografi med tilhørende
videoprojektioner i fint samspil med Åsa Gjerstads kostumer og rekvisitter.
Musikken af Mons Niklas Schak får det hele til at smelte sammen til et hele.
Foto: Jacob Stage
Baggrund
for forestillingen LEAS RUM er baseret på Lea Vesterby Olesens historie. I maj
2017 mødte Pernille Garde den 32-årige Lea i forbindelse med en opgave om rehabilitering
af mennesker med spiseforstyrrelser. Lea fortalte sin historie til Pernille.
Det var en voldsom, barsk og rørende historie, der tog udgangspunkt i de gentagne
seksuelle overgreb som Lea blev udsat for som 6-7-årig.
Forestillingen
er en drøm, der af og til bliver til mareridt, men med glimt af humor, der
funkler underfuldt igennem mørket, og det har vi brug for, når det gælder en
historie som denne. Min ledsager sad med røde øjne og kunne ikke gardere sig mod
historien, der ramte genkendelige lag i hende. For det er det, der sker, når
historier fortælles med kroppen, så når den helt derind, hvor ordene opløses og
forsvinder. Derind, hvor vi er helt forsvarsløse og nøgne. Derind, hvor
overgrebene gemmer sig i os.
Foto: Jacob Stage
Det
er 7 år siden jeg sidst anmeldte forestillingen ”Circus of Life” af Pernille
Garde i Dansehallerne. Det var en lige så betagende og forførende oplevelse,
for som publikum får jeg fornemmelsen af at blive inviteret ud på dybt vand, men
med en så kunstnerisk forsvarlig rejsefører kan man trygt følge med.
LEAS
RUM fortælles gennem dans, ord, video og med nykomponeret musik. Det er en
helstøbt og modig forestilling, gennemført med stor kunstnerisk ekvilibrisme og
integritet. Det er mageløst godt, meget enkelt, men samtidigt også dybt
kompliceret. Det hele fortælles i en sansemættet billedfortælling, der holder
os fangne fra start til slut. Det er som at befinde sig på en karrusel, som det
er umuligt at stige af. En karrusel som kører stadigt hurtigere, mens
virkeligheden opløses og overgrebene træder frem med stadig større styrke. Det
er en frygtelig historie fortalt med stor nænsomhed, humor og forstilt
voldsomhed. Der er ingen vej udenom LEAS RUM.
”Til sidst var jeg så lidt menneske, som man
overhovedet kunne være. Der var ikke nogen substans tilbage, der var kun angst
og flashbacks.” Lea Vesterby Olesen
Foto: Jacob Stage
LEAS
RUM
af
Pernille Garde Stage Art
på
Bådteatret, Nyhavn 16 Z, 1051 København K
fra
den 4.10.- 17. okt. 2019,
60
minutter
Koreografi,
idé, manuskript & iscenesættelse:
Pernille Garde
Pernille Garde
Inspiration: Lea Vesterby Olesen
Dansere:
Sherwin Dianne Reyes, Bo Madvig & Jan Vesala
Musik & komposition: Mons Niklas Schak
Scenografi
& video: Signe Krogh
Kostumer
& rekvisitter: Åsa Gjerstad
Lysdesign:
Maria Pi Houmann
Dramaturgisk & koreografisk konsulent:
Lisbeth Sonne Andersen
Producent:
Gitte Nielsen & Pernille Garde Stage Art
Foto: Jacob Stage
”PERNILLE GARDE STAGE ART skaber forestillinger i
grænselandet mellem dans og teater og fortæller historier med en stærk fysisk
sensibilitet, følelsesmæssig dybde og en særegen æstetik. Kompagniet arbejder
med kompleksiteten ved den menneskelige eksistens og bringer opmærksomhed, lys
og humor på alvorlige, mørke emner som tab, seksuelle overgreb og krig. ” (fra
teatrets pressemateriale).
Hjemmeside og
billetter
Trailer (via Facebook)
*
Trailer (via Facebook)
*
Andre forestillinger med samme tema:
”PIGEN UNDER VANDET”
For nylig havde forestillingen "Pigen under vandet" af Lotte Arnsbjerg premiere på Teaterøen. Det er en kunstnerisk lige så stærk forestilling. Begge forestillinger kan med stort udbytte ses sammen.
En
smuk, smuk forestilling, der beskriver faldet ned i erindringen, hvor alting
vrides fra hinanden, fordi erindringen udvisker alt andet, så altødelæggende er
den. Men det er samtidig også en beskrivelse af den renselse, der sætter ind,
når det igen er muligt at komme op af erindringshullet, og fortsætte det liv,
der blev flået fra hinanden i faldet. Det er med andre ord også en beskrivelse
af vejen videre, fra mørket til lyset og fra døden til livet. Til lykke med den
vellykkede skildring af det umulige, der lykkedes. For det, der er så umuligt
at gennemleve, er selvsagt lige så umuligt at skildre, men i ”Pigen under
vandet” er det lykkedes med bravour.
Indgår i The Art of Transformation.
Forestillingen er en viderebearbejning
af den engelsksprogede forestilling
"Girl of Diamond Mountain" (2014).
Forestillingen er en viderebearbejning
af den engelsksprogede forestilling
"Girl of Diamond Mountain" (2014).