Om teater, litteratur, forfattere og mødet mellem udenlandske og danske kunstnere. Teateranmeldelser, festivalomtaler og beskrivelser af egne bøger og dramatik.
Det er en stor glæde, at Pia Raug har sagt ja til at være med til festivalåbningen. Hun akkompagneres af pianisten Søren Thuesen, der også har sat musik til flere af Pia Raugs tekster – ikke mindst to af de seneste ”Flaget” og ”Svanesalme”. Sammen lavede de i 1983 lp´en ”Hærvejen”, der var lydspor til tv-serien af samme navn. Pia Raug fortæller: ”Min længsel efter ”ét eller andet” blev den drivkraft, som sendte mig afsted. Men mange har været rejsekammerater og har løftet mig skridt for skridt. Uden dem ville jeg aldrig være nået hjem igen." Opslag i 2. dele: 1. & 2. del. Hør podcast (YouTube). Læs mere.
Pia Raug & Søren Thuesen medvirker til festivalåbningen.
”The man who sleeps under trees”er titlen på Tom Sonntags seneste cd. Naturen spiller en stor rolle for Tom, der er opvokset på en gård i en lille sydfinsk landsby. Allerede som 9-årig fik han konstateret muskelsvind, hvorfor hans far sørgede for, at Tom i stedet fik musikalske muligheder og udfordringer. De spillede sammen til fester og baller, og da Tom mange år senere kom til København, blev han betaget af alle de muligheder, som den musikalske tilværelse i København kunne tilbyde ham. Tom er inspireret af naturen, og der er et ekko af de finske skove til stede i hans musik. Tom maler, filmer, komponerer, spiller og synger. Selvfølgelig giver sygdommen begrænsninger, men Tom lever et meget aktivt liv - med mange rejser. Læs mere. (YouTube).
REZA FARMANDs digte fra
"Det er blodet der elsker"
læses af METTE FRANK
METTE FRANK
Skuespilleren Mette Frank læser uddrag fra Reza Farmands digtsamling "Det er blodet der elsker" (Brændpunkt, 2023). Mette har tidligere på festivalen læst op fra "De Fie Djævle" eller "Les Quatre Diable", og som Herman Bangs roman oprindelig hed - som Mette sammen med Petrine Agger omdannede til teaterforestillingen "Bang Unplogged". Hør podcast.
STIG DALAGER
Romaner, digte, skuespil og kronikker. Det hele flyder i en inspireret strøm fra en af de mest oversatte nulevende danske forfattere. I samarbejde med Jens Rugsted er der vokset et nyt album frem med digte af Stig Dalager, som han selv har indtalt til musikalsk akkompagnement af Jens Rugsted, der har komponeret musikken til. Albummet hedder "SOL" og udkom i foråret. Læs mere. Hør podcast (YouTube).
Kenneth Krabat, Morten E. Nørskov & Thore Bjørnvig
Digtsymfonien "Men, og kvinder" opføres af de tre hvide, midaldrende og cis-kønnede digtere. De skriver: "Men det er enkelt. Men det er sammensat. Men du har hørt det hele før. Men, men. Men du findes. Men der er altid et "men" og det er her verden skabes i en kakofoni af stemmer. Digtsymfonien består af tidligere udgivne og helt nye tekster skrevet af digterne. Morten har sidst udgivet PT Akut (forlaget Helle, 2018, lydbog), Kenneth meta-novellen ELEVATO v. 1.81 (nyenova.no, 2023) og Thore Pater familias (Attika, 2022). "Men, og kvinder" er en ny måde at arbejde sammen på, som udfordrer gængse rammer og grænser og tager lytterne med på en rytmisk rejse gennem tid og rum."
MARKUSSEN & RAABO
Markussen & Raabo har over 100 sange, 2 albums og mere end 35 års musikalsk samarbejde på CV'et. Deres andet album, eller rettere LP, udkom tidligere på året med titlen "Holbæk Station". Den indeholder 11 sange, der handler om forelskelse og kærlighed, der for Ole Markussen og Henrik Raabo endte i et langt musikalsk samliv. Ole skriver teksterne og synger, mens Henrik spiller og producerer. Det er meget flotte arrangementer, der præger deres sang og musik, der kaster lytteren tilbage til en rådvild tid, hvor det var svært at orientere sig. En tid hvor alt stod i flammer, og hvor grunden under fødderne vaklede. Men det var også en vild, frygtløs og voldsom tid, hvor følelserne flammede op og truede med at fortære alt. En tid hvor alt blev sat til tælling. Læs anmeldelse af deres første album, "In Time" (2012). Hør podcast. Læs mere.
/Tante Andante har en lang række bogudgivelser bag sig. Lige så mange rejser og mange flere sangkompositioner. Geografisk strækker det sig over hele kloden. Benedicte har rejst rundt med sine sange og historier gennem mere end 40 år. Først med etableringen af Tante Andante-huse rundt omkring i verden. Siden har hun sejlet havene tynde – og nu gælder det så H. C. Andersen og bagefter Karen Blixen. ”Der var engang…” Benedicte Riis/Tante Andante har altid en historie og en sang i ærmet… Modtager af festivalens Altruistiske Pris 2022. Læs mere. Hør podcast (YouTube).
METTE SORAYA SVANE
”Det startede nok med min far, der var jazzmusiker og trompetist. Som 14-årig skrev jeg min første sang, der hed ”På vej”. Det er en glad sang, og jeg har altid hevet mig selv op ved at synge og danse. Dansen har været en ledetråd gennem mit liv. Det startede med karnevallet i København i 1980´erne. Bagefter rejste jeg rundt i mange mellemøstlige lande og lærte mange nye danse. Men jeg har også skrevet børnebogen ”Pigen med Fuglenæbbet”, illustreret af Maj Olika. Den rejser jeg også rundt med som fortælle-forestilling, hvor jeg med musik og dans kombinerer det hele.” Indgår i serien ET ANDET BLIK. Læs mere. Hør podcast. (YouTube).
Foto: Tina Lindop
JYTTE ABILDSTRØM
Jytte Abildstrøm behøver ingen nærmere præsentation. Jytte er en kær gæst på festivalen i Prøvestenen, når hun i år for 6. gang medvirker med fællessang og fortællinger fra et langt liv (født 1934). Jytte er en miljøorkan og er brobygger mellem det alternative og det etablerede, men mest af alt er hun brobygger mellem mennesker. Ikke mindst når det gælder de forskellige generationer på festivalen, når hun med humor, fortællinger og sang fortæller om, hvorfor det er vigtigt at holde hjertet varmt, men også at massere lattermusklerne. For som Jytte siger: ”Så kan det kun gå fremad!” . Hør podcast i to dele: 1. & 2. del. Hør optagelsen fra sidste år.
CATHRINE NORDSETH
”Jeg er født i Norge og opvokset i Danmark. Jeg synger og skriver sange på både på norsk og dansk, og jeg har sunget og spillet for børn og voksne, blandt andet sammen med Marilyn Mazur i "Primiband" og "Trylleorkesteret", i "Venter på Far", "Jagten på det hemmelige orkester" med Katharina Baetz og "De små sover" med Finn Poulsen Jeg skriver mine sange for guitar, klaver eller ukulele, og spiller også på kæbeharpe. Jeg er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorie og ellers i livets skole!" Læs mere.
Foto: Michael Svennevig
Frederic Gonzalez-Knudsen
"Jeg er fransk, fra omegnen af Paris, og flyttede til Danmark i 1999 og fik en familie. Vi har boet i Frankrig, Danmark og Brasilien, hvor jeg har været en del af forskellige musikalske konstellationer. Senest er jeg med i bandet Straight On som forsanger. Vi holder til i udkanten af København. Jeg begyndte at skrive mine egne sange i 2021, fordi jeg havde behov for at udtrykke mig, men syntes ikke, at jeg kunne gøre det med ord alene. Jeg skriver sange både på engelsk og fransk."
På festivalen vil Frederic synge på fransk. Han beskriver selv sine sange som spændende fra glade melodier til mørke ballader med stor kærlighed til rocken.
Foto: Michael Svennevig
TOM SONNTAG
”The man who sleeps under trees” er titlen på Tom Sonntags seneste album. Naturen spiller en stor rolle for Tom, der er opvokset på en gård i en lille sydfinsk landsby. Allerede som 9-årig fik han konstateret muskelsvind, hvorfor hans far sørgede for, at Tom i stedet fik musikalske muligheder og udfordringer. De spillede sammen til fester og baller, og da Tom mange år senere kom til København, blev han betaget af alle de muligheder, som den musikalske tilværelse i København kunne tilbyde ham. Tom maler, filmer, komponerer, spiller og synger. Selvfølgelig giver sygdommen begrænsninger, men Tom lever et meget aktivt liv - og bruger naturen som nok den største inspirationskilde til sin musik. Læs mere. (YouTube).
KATHRINE HEILESEN/VALKYRA
Sangeren og musikeren Kathrine Heilesen med kunstnernavnet Valkyra er en af haveforeningens egne stærke musikalske multikunstnere. På albummet ”Valkyrie” synger hun inspireret af oldnordisk og keltisk folkemusik. Musikken virker tidløs, den er på én gang både ny og gammel, og har en gennemgående nordisk tone, der får hende til at lyde som en middelalderlig kvindelig skjald, og hendes evne til at spille på utallige fremmedklingende strengeinstrumenter forstærker kun det indtryk. Selv om den elektriske guitar, som hun også ynder, gør hendes udtryk meget mere moderne. Se YouTube-video.
HENRIK CAMILLO DUO
Henrik Camillo og Simon Høirup fandt sammen for et par år siden og spiller som duo numre fra Henriks dansksprogede sangrepertoire. Sange, der hylder livet, håbet og kærligheden, men også iblandet samfundskritiske temaer. De har spillet til diverse festivaler og events, men det er første gang, de medvirker på festivalen.
er kunstnernavnet på den syngende og guitarspillende Ruben Engelhardt. Ruben har altid beskæftiget sig med musik. Det er gennem musikken, at han orienterer sig i verden. Til daglig er han musiklærer i folkeskolen, og derudover komponist og tekstforfatter. Udover hans soloprojekt “Rubens Ballade” spiller han i to andre bands og skriver sange om både stort og småt, men har gennem de sidste år skrevet sange, der er båret frem af hans engagement i kampen for en mere human flygtningepolitik, næret af kontakten med flygtninge og mødet med Bedsteforældre for Asyl. Hør numret han har skrevet til festivalen i år, og som var med på den indledende podcast med festivaltekster. Se filmklip fra festivalen i 2021.
Pressefoto: Søren Meisner (fra "Dit blik mit syn", Glad Teater)
ANNA SOPHIE THALBITZER LÜBECK
Skuespilleren Anna Sophie Thalbitzer Lübeck har allerede været med på festivalen fire gange. Forrige år blandt andet med digtet ”Mine øjne”. Sidste år var det udvidet til tre digte, akkompagneret af guitaristen Mikkel Andersen på akustisk spansk guitar. Anna Sophie har tidligere fortalt om, hvordan hun fandt ud af, at hun ville være skuespiller. Hun blev uddannet hos Glad Teater i 2011, hvor hun siden har spillet soloforestillingen ”Dit blik mit syn”(2019), der beskriver sider af hendes liv, og også beretter om at være blind. Digtene, hun læste på festivalen sidste år, rummede en stor nysgerrighed og rakte ud efter verden. Det er som skuespiller, at vi i år skal møde hende på festivalen i Michael Svennevigs monolog ”Tonys sidste dans”, der afslutter 2. festivaldag. Læs mere. Hør podcast (YouTube).
Foto: Louise Windfeldt
MICHAEL SVENNEVIG
"Tonys sidste dans." En monolog om et 30-årigt venskab. Fremføres af Anna Sophie Thalbitzer Lübeck. Musik & lyd: Thulla (spilles live). Scenografi: Eva Billesbølle Tworek. "Det er stadigvæk mørkt udenfor, men det er morgen. Og sorgfuglen er landet på mig, har sat sig på min ryg – og jeg tænker, hvad skal jeg gøre. Der er så mange, der har spurgt ind til sorgen. Lige da det skete. Men bagefter bisættelsen, så er der to, der har været i kontakt. Det minder mig om mine egne svigt. Jeg vidste ikke, at det var svigt, det ved jeg nu. Den eneste måde at ændre det på, er ikke at være bange for døden. " Varighed: 40 minutter. Opføres som afslutning på 2. festivaldag. Hør podcast. (YouTube). Se trailer. Læs mere.
Foto: Mads Lending (fra "Hegn", med Niels Vigild, & Thulla, Teatret ved Sorte Hest, 2008)
THULLA
Thulla har 12 cd-udgivelser og 2 bogudgivelser bag sig. Men teatret har altid haft en særlig plads i hendes hjerte. Thulla har komponeret og spillet musikken til Michael Svennevigs forestillinger: "Ørkenshow" (2008), "Hegn" (2008), "Tavsheden, der talte" (2009), "Giv mig liv" (2011) og nu "Tonys sidste dans", der opføres som afslutning på 2. festivaldag i Vanløse. Men også flere mini-forestillinger sammen med Shohreh Shahrzad og Michael Svennevig - bl.a. "Minder om rejser jeg aldrig har været på" (2019). Thulla har også medvirket som skuespiller i flere af forestillingerne. Hør podcasten om "Et ideelt samarbejde". Modtager af festivalens ALTRUISTISKE PRIS 2019.
REZA FARMANDs digte fra "Det er blodet der elsker"
læses af LISE KAMP DAHLERUP
REZA FARMAND
"Jeg skriver på persisk. Jeg skriver frie vers eller moderne poesi, som også bliver kaldt den nye poesi. Den moderne persiske poesi blev grundlagt af Nima Yushij (1895-1960). Han brød med den klassiske persiske digtning, både formmæssigt og indholdsmæssigt Han benyttede metrik og rim på en ny måde og gjorde oprør mod klichéer ved at skrive levende om ting, der omgav ham. Sidenhen er der opstået forskellige digtretninger i den persiske poesi. Jeg er ikke optaget af rim og versmål, når jeg skriver, men min poesi har en form for melodi, som formes når jeg skriver. Kimen af en idé opstår i et splitsekund, og den trækker som en magnet de passende ord til sig. I mine seneste digtsamlinger, som jeg har oversat til dansk, har jeg arbejdet tematisk. Sådan at jeg dvæler ved et emne, laver en slags poetisk brainstorm og udforsker det i fred og ro. Digtsamlingerne ”Min mor blev ikke smuk”, ”Parisiske digte”, ”Polardigte” og ” Duas stening” er således tematiske. Dette gælder også min seneste digtsamling ”Det er blodet der elsker”. Gnisten, der tændte bålet, var en forelskelse, så begyndte jeg langsomt at udforske kærlighedens synlige og usynlige aspekter." ”Det er blodet der elsker” indgår i den digitale festivalserie ALVERDENS KÆRLIGHED. Læs mere.
Foto: Michael Svennevig
LISE KAMP DAHLERUP
Skuespilleren Lise Kamp Dahlerup har gennem 13 år været fast underviser på AFUK – Akademiet For Utæmmet Kreativitet. Lise har allerede medvirket på festivalen gennem flere år i samarbejde med forfatteren Birte Kont. Det har blandt andet resulteret i en stærk fremførelse af ”Ingen har ordet” – en fortælling om at være tæt på et menneske med sygdom. Sammen har de i 2021 fremført ”En refleksion over tiden”. Lise læser i Vanløse digte af Reza Farmand fra digtsamlingen: "Det er blodet der elsker" og uddrag fra Ahlam Kassems romanmanuskript "Fra Beirut til København", samt en monolog af Irene Pedersen, "Den første sne". Lise er en dreven oplæser og indlæser. Det har hun de sidste sæsoner bevist på utallige festivalpodcasts. Blandt andet på den indledende podcast med festivaltekster, OM KÆRLIGHED. Læs mere.
er kunstnernavnet på den syngende og guitarspillende Ruben Engelhardt. Ruben har altid beskæftiget sig med musik. Det er gennem musikken, at han orienterer sig i verden. Til daglig er han musiklærer i folkeskolen, og derudover komponist og tekstforfatter. Udover hans soloprojekt “Rubens Ballade” spiller han i to andre bands og skriver sange om både stort og småt, men har gennem de sidste år skrevet sange, der er båret frem af hans engagement i kampen for en mere human flygtningepolitik, næret af kontakten med flygtninge og mødet med Bedsteforældre for Asyl. Hør numret han har skrevet til festivalen i år, der var med på den indledende podcast med festivaltekster. Se filmklip fra festivalen i 2021.
(i tilfælde af dårligt vejr bliver arrangementet i stedet afholdt i Dansk Forfatterforenings lokaler, Strandgade 6 - et par gader derfra)
Mød:
Foto: Michael Svennevig
BENEDICTE RIIS
/Tante Andante har en lang række bogudgivelser bag sig. Lige så mange rejser og mange flere sangkompositioner. Geografisk strækker det sig over hele kloden. Benedicte har rejst rundt med sine sange og historier gennem mere end 40 år. Først med etableringen af Tante Andante-huse rundt omkring i verden. Siden har hun sejlet havene tynde – og nu gælder det så H. C. Andersen og bagefter Karen Blixen. ”Der var engang…” Benedicte Riis/Tante Andante har altid en historie og en sang i ærmet… Modtager af festivalens Altruistiske Pris 2022. Læs mere. Hør podcast (YouTube).
Trioen har spillet sammen i ca. 20 år. To guitarer og percussion. Nogle gange én guitar og akkordion sammen med percussion. Hvad er det egentlig I spiller? Nogle siger, at det er "tango-musik". Det er egentlig en god betegnelse, som vi glade tager til os. For selv ved vi det ikke. Vi spiller bare af hjertens lyst, og følger efter musikken dér, hvor den bringer os hen. Det er på lange rejser gennem fjerne kontinenter. Musikken er ofte improviseret, men det er kapelmesteren, der lægger rammen med sin spanske akustiske guitar, mens solisten spiller ind over den, med den særlige nordafrikanske eller måske rettere mellemøstlige klang, som den båndløse guitar har, der er indkøbt i Istanbul. Nogle gange er det også på melodica. Percussionisten spiller på en omvendt messingtromme af ukendt oprindelse. Skindet bruges næsten aldrig, men den let bulede messingoverflade giver en slags indisk inspireret tabla-klang. Især i de hurtigt løbende passager. Hør YouTube-lydvideo:
Foto: Majka Bjørnager
BODIL THOMASSEN
Bodil Thomassen fortæller om klangmeditation og plantesang:” Hver gang jeg sætter en skål i svingninger, lever den sit eget liv. Lydene og vibrationerne er skålenes, ikke mine. Når jeg slår på en skål, har jeg sendt det afsted, og noget andet overtager. Hvor lyden skal hen, og hvordan den bliver modtaget, er lydens eget ansvar. Som planten der synger. Jeg tilslutter deviceren, finder et blad og maskinen bliver pludselig plantens stemmebånd. Da jeg første gang mødte syngeskålen og mærkede vibrationen og dens stemme, var det forelskelse. Brusende, stormende, lykke og en dyb dyb indre ro, der fortalte mig, at alt var muligt. Jeg var en del at den store lykkelige evighed. Da jeg første gang hørte plantesang, var det som den trofaste kærlighed, min allerbedste ven. En ven, der så længe der er planter på jorden, vil være der for mig. I dag kan jeg ikke forestille mig en klangmeditation, uden at have en plante med.” Læs mere.
Foto: Michael Svennevig
CHRISTINA SVENNEVIG
”Jeg har altid været søgende, og min rejse har været meget lang. Der er noget andet end det, vi bare kan se. Men jeg havde pakket det væk i mange år, for jeg vidste ikke rigtigt, hvad jeg skulle bruge det til. Som barn var jeg én, der læste meget. Ja, jeg læste alt det, jeg kunne komme i nærheden af. Umiddelbart lå det ikke i kortene, at jeg skulle begynde at spille på nepalesiske klangskåle.” Christinas møde med de klangskåle, der siden kom til at betyde så meget for hende, kan opleves på festivalens NACHSPIEL. Læs mere. Hør podcast (YouTube).
På podcasten fortæller de om deres
kærlighed til musikken, der har været imellem dem gennem 35
år. Det er blevet til 2 albums. Dels det
engelsksprogede album, ”In Time” (2013) og det dansksprogede album ”Holbæk
Station” (2022), der udkom på vinyl her i foråret.
Foto:
Michael Svennevig
Uddrag
fra anmeldelse :
Cd´ens arrangementer er umådelig smukke. Sangene har flere steder et
lokkende vemod, der synges med et stort overskud. Ja, ligefrem en smittende
glæde. Det giver kontrast og et stort spillerum, der udnyttes med stor fylde og
dygtighed. Favoritten, ”The Sky”, rammer mig i et blødt ubeskyttet punkt. Den
flyvende og svævende fornemmelse breder sig indeni, og kombineres med en
æterisk lethed, der helt stikker af med én. ”…skin against skin…”.
Kombinationen af tekst og musik er så smuk, at man kan bade i den. Lade den som
et lyshav splintres mod kroppen. Samtidig er den gennemvædet af denne
overjordiske dovenhed. Den er så intimiderende, at den nok mest af alt skildrer
en seksuel formæling med ordene: ”…let me in…”.