torsdag den 27. juli 2023

Markussen & Raabo: HOLBÆK STATION

 

Foto: Michael Svennevig. 
Albumdesign: Jes Wind Andersen (”Holbæk station”) & Ole Markussen (”In Time”).


Hør podcast 

YouTube

 

Mød duoen Markussen & Raabo, 

der afslutter festivalopvarmningen

 fredag den 4. august 2023 kl. 16-21

i HF Prøvestenen på Amager

 

På podcasten fortæller de om deres kærlighed til musikken, der har været imellem dem gennem 35 år. Det er blevet til 2 albums. Dels det engelsksprogede album, ”In Time” (2013) og det dansksprogede album ”Holbæk Station” (2022), der udkom på vinyl her i foråret.

 

Foto: Michael Svennevig


Uddrag fra anmeldelse :

Cd´ens arrangementer er umådelig smukke. Sangene har flere steder et lokkende vemod, der synges med et stort overskud. Ja, ligefrem en smittende glæde. Det giver kontrast og et stort spillerum, der udnyttes med stor fylde og dygtighed. Favoritten, ”The Sky”, rammer mig i et blødt ubeskyttet punkt. Den flyvende og svævende fornemmelse breder sig indeni, og kombineres med en æterisk lethed, der helt stikker af med én. ”…skin against skin…”. Kombinationen af tekst og musik er så smuk, at man kan bade i den. Lade den som et lyshav splintres mod kroppen. Samtidig er den gennemvædet af denne overjordiske dovenhed. Den er så intimiderende, at den nok mest af alt skildrer en seksuel formæling med ordene: ”…let me in…”.

Læs hele anmeldelsen 

af ”In Time” (2013)

 

Albumdesign: Jes Wind Andersen (”Holbæk Station”, 2022)

 

Uddrag af teksten fra titelnummeret

HOLBÆK STATION

 

Lyd af metal og regn

Neonlyset er virkeligt og hvidt

En onsdagsnat i oktober

Det er firserne

Hjemløsheden er ikke længere en metafor

Smerten er ikke opdigtet

Jeg er virkeligt bange

 

Midlertidig tryghed på Holbæk Station

Jeg kender det her sted så godt

Her ligger jeg i læ

Den her efterårsvind mod mit ansigt

Og et ubændigt ansvar for mig selv

Ingen steder at flygte hen og intet sted at vende tilbage til

 

Jeg kender den så godt den her angst

Den her angst som jeg har benægtet

Men som aldrig har forladt min krop

Jeg har holdt hovedet højt

Aldrig rigtigt til stede

Jeg har ladet som om

Men altid flydt ovenpå

Altid holdt overfladen intakt


Coverdesign: Ole Markussen.

Musikken på podcasten:

"In the sky" 

(fra albummet "In Time)


"Holbæk station"

"700 stive skjorter"

"Mit liv for et øjeblik"

"Kærlighed på Mars" 

(fra albummet "Holbæk Station")

samt

"10.000 Solsikker"


Al musik er af og med 

Markussen & Raabo.


Foto: Michael Svennevig.

 

* 

Mød duoen Markussen & Raabo

til festivalopvarmningen

 fredag den 4. august 2023 kl. 16-21

i HF Prøvestenen på Amager

  *

  

 

KÆRLIGHED?

Festival om drømme og fællesskab

5.-16. august 2023

5 bydele. 80 medvirkende

 

Læs mere på hjemmesiden 

og læs om tankerne bag festivalen.

#festivalkærlighed

 

*


Ingen kommentarer: