lørdag den 15. april 2023

PIA RAUG: Fugleflugt og protest (1:2)

Foto: Michael Svennevig.


Det er en stor glæde, at Pia Raug har sagt ja til at være med til festivalåbningen. Hun akkompagneres af pianisten Søren Thuesen, der også har sat musik til flere af Pia Raugs tekster – ikke mindst to af de seneste ”Flaget” og ”Svanesalme”. Sammen lavede de i 1983 lp´en ”Hærvejen”, der var lydspor til tv-serien af samme navn.

”Min længsel efter ”ét eller andet” blev den drivkraft, som sendte mig afsted. Men mange har været rejsekammerater og har løftet mig skridt for skridt. Uden dem ville jeg aldrig være nået hjem igen." Pia Raug


Foto: Michael Svennevig.


Sangeren Pia Raug fortæller om dengang og nu:


Så synger de sange om folkenes lykke

Så synger de sange om folkenes sorg

Så blæser de alle partier et stykke

og vælter den sidste papirtigers borg.



Pia Raug satte musik til Inger Christensens digt ”Chile” i 1980, og var med sine sange og musik med til at give tiden en stemme, men hvad gør vi i dag, og hvordan kommer nye protestsange til orde - hvis de findes?

Pia Raug siger selv: "Til gengæld bliver jeg nødt til at sige, at jeg aldrig har kunnet prale med at være ”protestsanger”. Jeg var ikke med i den bølge. Jeg var for ung, eller måske bare for langsom. Jeg har bare skrevet og sunget de sange, jeg måtte skrive og synge – om de forhold og emner, jeg havde brug for at forstå og danne mig en holdning til - så jeg både kunne stå inde for det, leve med det og se mig selv i øjnene."

Jeg skrev til hende i 2015: ”Kunne du have lyst til at være med, Pia? På en eller anden måde. Måske med et blik tilbage. For der var jo også en gang, hvor du spillede Chilesangen - var det på Rådhuspladsen? Jeg så engang det rørende klip på YouTube. Er det måske det samme, vi oplever nu - igen. Denne bølge. Var det noget, der kunne spindes en ende over? Har du lyst - og ville det give mening for dig? Om nogen er du jo en kunstner, der bærer en tid med sig. En tid og epoke som vi måske kunne lære af og lade os blive inspireret af i dag... Tænk over det!”

Pia Raug svarede: ”Youtube-klippet er fra ”Rock for Afrika” 21. september 1985. Der var 60.000 mennesker i Idrætsparken, som alle kunne synge med på Chile-sangen. Det var stort, men det er faktisk først efter alle disse mange år, at jeg selv kan nyde klippet og synes, at jeg gjorde det ok. Den gang var det alene oplevelsen af de mange mennesker, som kunne synge Chile-sangen, som rørte mig – selv syntes jeg ikke rigtigt, jeg slog til i selskab med hele rock-virvaret.”


Foto: Michael Svennevig.


Pia Raug har en sangstemme, der smyger sig omkring alt det svære i livet. I ”Paradisets børn” skildrer hun en ung mands endeligt. Hun bruger udtrykket ”livets salt”. Hvad ER livets salt? Måske er drømmene livets salt? Sangen er både så smuk og grum, at den giver ekko langt inde i sjælen. For den berørte hun med sin sang. Efter år med høj materialisme, og den er vel siden kommet tilbage igen, var der brug for en stemme, der kunne synge imod det. Og skabe andre verdensbilleder. I det kor af mennesker, der forsøgte at finde andre veje, blev hun en væsentlig stemme.

På LP-pladerne er Pia Raug fastholdt som et tidsbillede fra en svunden tid. Selv om jeg elsker musikken, er der også noget, der gør mig lidt beklemt. Det må være svælget mellem det, vi søgte og det vi opnåede. Hvor blev alle drømmene af? Hvor svandt de hen? Holdt tidsånden drømmene oppe, eller endte de med at blive tynget ned? For tiden fór hen over os. LP-formatet forsvandt, og drømmene fik ny lyd og nye farver af den næste generation. Men hvad skete der med drømmene? Hvor er de i dag?


Foto: Michael Svennevig.


I efteråret 2015 udgav Exlibris et samlet boksset med alle Pia Raugs sange. I de indledende covernoter ser hun tilbage på de sidste 40 år:

”Jorden er ingen stjerne” – ”Gid Jorden aldrig går under”

Disse to sætninger kom til at indramme mit samlede værk, som nu for første gang er tilgængeligt i sin helhed. Mellem dem blev jeg sangskriver og sanger. Det blev en lang, lærerig rejse over fire årtier fra ung, håbefuld nybegynder til noget klogere veteran med forsonende indsigt i egne styrker og svagheder. Fra fredsbevægelses-sangeren med egen, famlende guitar – over samarbejder med nogle af Danmarks og andre fineste - til den gode, foreløbige landing i hænderne på professionelle militærmusikere i fuldt format.

Jeg bevarede min egen måde at spille, tænke og tælle musik på uden samtidig at begrænse de andres bevægelsesfrihed. Min længsel efter ”ét eller andet” blev den drivkraft, som sendte mig afsted.

Undervejs blev mit liv i musikken et helt andet end det, jeg oprindeligt rakte ud efter. Som barn havde jeg undret mig over, hvor underlægningsmusikken til livet blev af. Så fandt jeg ud af, at den kun findes, hvis man leverer den selv.

Undervejs blev den kærlighed, som hver gang så let lod sig forveksle med forelskelse, forvandlet til musik. At folde musik ud sammen minder meget om at være forelsket, og jeg synes nu, jeg kan høre den sang synge sig ud og ind igennem værket på den rejse, som indtil nu har varet 40 år.


”Jorden er ingen stjerne” -
”Gid Jorden aldrig går under”

Pia Raug, Vesterbro, August 2015"



Pia Raug sluttede sin mail med at skrive: ”Jeg er simpelthen så glad – glæder mig vildt til at se den ”i levende live”. Så blev mit ”værk” samlet for eftertiden, og vi nåede det lige akkurat, inden cd-formatet (eller jeg!) helt uddøde – det gør altså en forskel at kunne eksistere ud i fremtiden i den analoge verden og ikke kun i den flygtige digitale.”

Teksterne er hentet fra et opdateret blogopslag fra 2015, hvor Pia Raug medvirkede til støttearrangementet ”Nu er jeg menneske igen” på Betaniahjemmet på Frederiksberg. Siden da har Pia Raug medvirket utallige gange på festivalen – og gør det som sagt igen til

Festivalåbningen 
lørdag den 5. august 2023 kl. 16
 i HF Prøvestenen på Amager.


Læs også 2. del.

*