I Næsby på Orø ligger der en café, hvor vejen slår et bugt...
Foto Marianne Kany Birch-Rasmussen.
Inden vi når
frem til værkstedet i en stor lade, kunne vi kigge ud over en grøn eng, hvor
skulpturerne stod hele vejen rundt. En større gruppe var netop på vej tilbage
fra engen og ind i laden, anført af kunstneren. Han gjorde tegn til, at vi også var
velkommen bagefter. Men først gik vi rundt og kiggede på skulpturerne. De var
alle i legemsstørrelse. På overfladen lignede de rustskulpturer, men det fik vi mere at vide om, da kunstneren, Steen B.
Langvad, bagefter viste os rundt i værkstedet.
"Thor". Foto: Steen B. Langvad.
"Hobo". Foto: Michael Svennevig.
”Fuglefænger”
stod midt i rummet, og vi gik rundt om den og kiggede fascineret på værket. Det var 2½ meter højt og 1½ meter i omkreds.
Det var et stort og vildt værk.
"Fuglefænger". Foto: Steen B. Langvad.
”Fuglefænger”
var udstyret med en kæmpestor næse, som doktoren i den italienske comedia Dell
‘Arte-maske tradition, hvor den lange næse er en reminiscens fra de masker, som
datidens læger bar med stof vædet i noget neutraliserende væske, der skulle modvirke
smitte.
"Falkoneren". Foto; Michael Svennevig.
”Fuglefænger”
bærer en kasse i hver hånd, hvor en sværm af fugle flyver ind og forsvinder for evigt. Steen forklarer, at det er med henvisning til fuglefangst af sangfugle på limpinde og net i træktiden på rastepladser under sydlige himmelstrøg. Til forskel fra alle de øvrige skulpturer var
figuren helt blank, selv om den som alle andre var fremstillet i corten-stål. Steen B. Langvad forklarer: ”Det er samme materiale
som de øvrige, selv om den er blank. Det er først bagefter, at værkerne behandles,
så de efterfølgende får en rustrød overflade. Men jeg ville ikke kunne bruge gammelt jernskrot fra biler, for jeg
skal kunne garantere holdbarheden, men disse skulpturer lavet af corten-stål er
uforgængelige. Hvis jeg havde lavet dem af gammelt jern og skrot, ville de
skulle have en ny undervognsbehandling i ny og næ, og jeg ville ikke kunne
garantere noget som helst, hvad angår holdbarheden, men det kan jeg nu!”
"Falkoneren". Foto: Michael Svennevig.
Sådan virkede
de også, da de træder os i møde. Mange står som fanget af tiden. Holdt
fast af øjeblikket, og der bliver de stående og minder os om vores egen forgængelighed.
Den rustrøde overflade giver mindelser om noget, der har stået der længe. De er gået i ét med naturen og verden omkring dem. Men over mange af dem er der
noget lidt sørgmodigt og traurigt. Der er noget tyst over dem. Deres stumhed
rækker ud efter os, og måske er det den, vi tager med derfra. Som noget, der
har sat sig fast på os, og som vi ikke uden videre kan smøge af os igen. Hvis
jeg ikke viste bedre, ville jeg tro, at de var polsk inspirerede, for de minder
mig om polsk kunst, der befinder sig på et tårnhøjt niveau, men som også kan virke forstemmende og hård. Det synes jeg ikke, at Steen B. Langvads skulpturer
gør, men det er alligevel som om de også kan være runden af en anden kultur.
Eller også er de så arkaiske i deres udtryk, at de favner os hen over tiden og
derfor kommer til at virke lidt fremmede, samtidig med at de har noget hjemligt
over sig. Det er en pudsig dobbelthed. Som om de har stået der altid. På
spørgsmålet om inspiration, slår Steen ud med armene. Og det er tydeligt, at
det kommer mest fra ham selv.
Foto: Michael Svennevig.
Til
festivalåbningen er der mulighed for selv at opleve kunstnerens nyeste værk
”Fuglefænger". Den store skulptur bliver midlertidigt opstillet foran
festivalteltet i HF Prøvestenen, lørdag den 3. august, hvor kunstneren vil
berette om, hvordan han netop har følt sig inspireret til at fremvise dette,
hans nyeste værk på festivalen. Selv siger han: ”I år vil jeg gerne deltage med værket ”Fuglefænger”, den passer godt ind, og jeg kan sagtens nå at få den færdig med det udtryk, jeg gerne vil have.”
Foto: Michael Svennevig.
STEEN B. LANGVAD:
Steen B.
Langvad er uddannet grov- & klejnsmed, illustrator og frihåndstegner.
Steen har i mange år arbejdet for GADs Forlag og Naturhistorisk Museum Århus som freelance illustrator og frihåndstegner. Det er blevet til mange fagbøger,
tidsskrifter og undervisningsmateriale gennem årene og flere kommer til.
Steen anvender materialet cortenstål til sine skulpturer, da stålet er uforgængeligt
— ligesom historien. Ifølge Steen giver stålet utrolig meget effekt tilbage, samtidig med at man kan få udtryk frem, som ikke lader sig gøre med andre
materialer.
I sine skulpturer forener han sin faglighed som smed og illustrator med sin
viden, erfaring, formforståelse og store interesse for historiefortælling,
natur, dyreliv og kunst. For Steen er Natur og Kultur eet.
Foto: Michael Svennevig.
Her er plakaten til festivalåbningen,
hvor Steen B. Langvad medvirker,
lørdag den 3. august kl.12-20
i HF Prøvestenen på Amager.
Se programmet for dagen.
UPDATE:
Desværre er Steen B. Langvad alligevel ikke med på årets festival,
men vi håber, at det i stedet kan lade sig gøre i 2025.
Festivalmaleri: Hanne Svennevig med indsatte fotos fotograferet af:
Satyadev Barman, Sofie Birkmose, Jakob Wandam, Pernille Næsheim og Michael Svennevig.
Festivalmaleri: Hanne Svennevig.
*