Fotograf: Per Morten Abrahamsen
76
kvinders beretninger om mor/datter-forholdet er samlet og bearbejdet til teater
af Camara Christina Lundestad Joof (1988) i danskdansks dokumentariske
forestilling IKKE UDEN MIN MOR. Med sin direkte henvendelse har det form af
vidnesbyrd, der er lavet om til små spil og tableauer. Helt fritaget enhver
patos og ganske uprætentiøst. Det er befriende nært og fortalt i øjenhøjde.
Tilsat en neddæmpet musikalitet, der går lige til hjertet, værdigt og nærværende.
Som små bekendelser, der vokser ud af intet, men som rummer meget liv.
Fotograf: Per Morten Abrahamsen
De
fire medvirkendes spil er varmt og registrerende. Anne-Vibeke Mogensen (1953),
Lotte Munk og Siir Tilif (1986, Tyrkiet) går gnidningsfrit i spil med
musikeren, komponisten og sangskriveren Marie Louise von Bülow (1975). Man
føler sig godt tilpas i deres selskab. Også selv om jeg som mand ikke
ligefrem tilhører kernepublikummet til en forestilling om forholdet mellem mødre
og døtre.
Fotograf: Per Morten Abrahamsen
Den
fri abort kom først i 1973. Det er utroligt at det ikke er længere siden.
Generationerne spilles ud over for hinanden. Ærindet er at få sagt det hele.
Alt det som vi normalt ikke hører om – eller selv taler om. Alligevel er det
vigtigste det usagte. Ikke mindst som det kommer til udtryk i scenen mellem
moren og datteren. Moren er tydeligvis skuffet over at datteren ikke læste
videre og blev læge. At datteren ikke har udnyttet sine muligheder bedre, for
moren vægter ikke datterens arbejde som PR-ditten og datten som noget særligt.
Det usagte hænger tungt i luften mellem dem, at moren har ofret sig, for at
datteren kunne gøre det, som moren ikke selv evnede at gøre. Det resulterer i, at
datterren bliver led og ked af konstant at blive målt og vejet – og fundet for
let: ”Hvor meget mælk skal du have, før det er betalt tilbage?” Der er
regnestykker som aldrig går op, og derfor løber mælken over og havner på gulvet
imellem dem.
Fotograf: Per Morten Abrahamsen
Forestillingens
tematik og musik kunne have været indspillet på en Trille-plade. Det er meget
smukt sunget i forestillingen. Renfærdigt og blottet for en hver
sentimentalitet. Det er som at være tilbage i 70´erne, og det føles varmt og
stærkt – og på en måde nostalgisk, selv om de skildrede konflikter og dilemmaer
er tidsløse. Dog er meget blevet lettere. Fosterfordrivelser hos tvivlsomme
kvaksalvere hører fortiden til, og godt for det. Når etnicitet bliver bragt på
banen står tiden stille i scenen, hvor den somaliske mor ikke længere kan kende
og vil kendes ved sin danske datter. De er ikke længere til stede i det samme
univers. De rækker ud efter hinanden, men er adskilt af et florlet stykke stof.
Det er en scenografisk smuk visualisering af deres adskillelse (af Sir Grand
Lear). I det hele taget er det visuelle set-up imponerende enkelt. Det er en
forestilling, der kan sættes op og spilles hvor som helst. Det er byrumsteater,
sådan som Teatergrad definerer deres virke – og danskdansk er en del af
Teatergrads vidtfavnende paraply.
Fotograf: Per Morten Abrahamsen
Sandra
Yi Sencindiver (medstifter af danskdansk i 2009 og Teatergrad i 2014) debuterer
her som voksen-instruktør, og sørger for en varm stemning fra start til
slut. Også når tematikken problematiseres. For hvordan er det at være mor, og
tør man sige højt at moderskab slet ikke er for alle? At nogle børn hader deres
forældre og nogle forældre hader at være forældre? Her er der rum og plads til
alle fortællinger, og ingen er på forhånd dømt bedre end andre. Dermed munder
fortællingen også ud i en forsoning, om ikke andet så i døden. Liv og død. Fødsel
og død. Mor og datter træder dansen i Verdenskulturcentret. Det er så smukt at jeg
selv som en mand bliver (be)rørt.
Fotograf: Per Morten Abrahamsen
IKKE UDEN MIN MOR
Premiere den 1.3.2018 i Verdenskulturcentret
danskdansk i samarbejde med Baltoppen LIVE, Helsingør
Teater, Aarhus & Malmø
Medvirkende:
Anne-Vibeke Mogensen, Lotte Munk, Siir Tiif og Marie
Louise von Bülow
Dramatiker: Camara Lundestad Joof
Instruktør: Sandra Yi Sencindiver
Dramaturg: Sosha Teperowska
Komponist: Marie Louise von Bülow
Scenograf: Sir Grand Lear
Ide & koncept: danskdansk
Co-producenter:
Baltoppen LIVE og Helsingør Teater
Spilleperiode og steder: 1. - 17. marts 2018 + 31. maj
– 9. juni 2018
1. & 2. + 14. & 15. marts 2018:
Verdenskulturcentret
16. & 17. marts: Grannys House i Søborg
5., 7. & 10. marts: Baltoppen LIVE
6., 8. & 9. marts: Helsingør Teater
+ juni spilles i Aarhus & Malmø + CPH Stage
Fotograf: Per Morten Abrahamsen