Foto: Michael Svennevig.
"-Jeg er ikke blevet "podcastet" før!", sagde
Maria, og så ikke helt tryg ud ved situationen. Men det kan man ikke høre på
denne 1. festivalpodcast, der handler om romanen "Gennem en hinde af
is" af den debuterende 48-årige forfatter Maria Lundborg.
Lyt til festivalpodcasten med Maria Lundborg optaget forleden på en varm dag i kolonihaven.
Fra anmeldelsen:
"Maria
Lundborgs debutroman GENNEM EN HINDE AF IS handler om svigt og menneskelig
uformåen. Moren svigter sin lille søn – og den voksne søn svigter sin mor.
Så kort kan bogen beskrives, men bag det rumler det med følelser og svære
beslutninger...Romanen
er et studie i sårede følelser. Hovedpersonen, Anne, fremstår ikke særlig
positivt. Hun er nærmest en forvokset teenager, og det kan godt være hun i sit
arbejde har en særlig evne til at trænge ind på folk og få dem til at betro sig
til hende og kameraet, men selv virker hun overfladisk og manipulerende. Det er
hele tiden projekterne og filmene, der betyder alt for hende. Andre mennesker
kommer først i anden række, så det undrer ikke at hendes forbindelser med andre
tørrer ud. Samtidig er det et skarpt og på sin vis også nådesløst portræt af
hovedpersonen..."
Læs anmeldelsen i sin helhed på festivalens blog.
Bagefter sendte Maria mig disse linjer i et forsøg på at kredse noget af det ind som vi taler om på podcasten. Læs det som et supplement til podcastens og glæd dig til at høre mere om romanen på festivalen - eller læs den selv!
"Kære Michael
Som jeg skrev
igår, har vores samtale snurret videre på lavt blus, åbenbart også hele natten.
Så nu får du lige de tanker med, som den har affødt. Det er ikke nye tanker for
mig i forhold til bogen, og jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke fik det med i
samtalen igår - men det var nok noget nervøsitet, der lukkede for en del af
tankevirksomheden.Det er naturligvis
for sent at få det med i podcasten nu, måske er det heller ikke så vigtigt, men
det er jo en mulighed til festivalen.
Noter til vores
samtale:
"Min
afgrund", hvis man kan sige det sådan, er det punkt, hvor noget
overskrides. Det punkt, man ikke kan vende tilbage fra.
Når Thomas
siger, de ikke skal have mere med hinanden at gøre - når han har udtalt det,
kan Annes og hans liv aldrig mere blive det samme. Også selvom han ikke
forsvandt ud ad døren. Var han så blevet, og havde de formået at få en samtale
ud af det, havde det måske givet anledning til noget dybere, en forståelse
måske, men når han går og lukker døren efter sig, bliver det irreversibelt. Og
det punkt, kan være en afgrund - herfra er der frit fald. Anne falder her fra
og resten af romanen, og i passager, uden at stritte i mod eller forsøge at
holde fast.
Men fordi hun
også ryger ind i det fald med en mission - at hun vil finde Thomas, for at
forsøge at forstå eller i hvert fald forsones - så opstår der erkendelser, også
i forhold til at være menneske i relation til andre, heriblandt hendes
forældre. Erkendelserne gør, at livet ikke bliver det samme, hun kan ikke gå
tilbage, men hun kan finde et nyt, skrøbeligt, men trods alt, holdepunkt
Så ja, jeg
skriver omkring eller ud fra en afgrund - eller jeg skriver for at undgå at
falde i afgrunden. For at undersøge, hvordan man kan overleve faldet, eller det
irreversible. For at se, hvad der kan lede hen til sådan et punkt, og om det er
muligt ikke at opløses, hvis det opstår.
Og ja, Thomas
dumper hende, som var hun en kæreste - og i det ligger valget. At forholdet
mellem søn og mor, barn og forældre, ikke er gudsgivent i et senmoderne
samfund, at man kan vælge, om man vil hinanden. Familien er som alt andet,
noget vi vælger, ikke bare hvem vi vil have børn med, også om vi vil beholde
vores forbindelse til vores forældre.
Men det er kun
på overfladen, mener jeg, for mens vi gennem tid, kan ryste en kæreste af os,
et dårligt forhold, så kan vi ikke ryste vores forældre af os. Vi vil altid
være bærere af dem, tror jeg, og den frihed, man kunne ønske sig at opnå ved at
bryde med dem, er måske en pseudo-frihed? For nogle, tror jeg iøvrigt, at det
er nødvendigt, og så må man leve med det på den måde, fordi man ikke kan være i
forholdet længere.
Men det giver jo
en kompleksitet, de uendelige valg. Og afgrunde, der måske ikke var helt så
nærværende i et traditionelt samfund. Hvor sønner og døtre naturligvis også
stak af, men ikke i så udbredt grad som i dag?
Og så er der de
andres valg. Som jeg ikke er herre over. Anne kan forsøge at samle alt, hvad
hun har gjort, og andre har gjort, og den dreng, Thomas var osv. hen mod
punktet, hvor han vælger at gå. Især i starten, tror jeg, hun leder efter sådan
et kardinalpunkt - havde jeg bare lige i den situation, sagt det eller gjort
sådan - men måske var det uafvendeligt? Det er et liv af spor, og det kan både
gøre os angste, for at sætte vores fod forkert på daglig basis, men det kan
måske også trøste os. Fordi vi ved, at vi sætter mange spor, og i sidste ende
må vi have tillid til, at dem, der står os nært, træffer det gode valg, gerne
vil os, og ikke forsvinder fra os."
Foto: Michael Svennevig.
Mød Maria Lundborg på festivalen
Om at være der når det gælder,
hvor hun medvirker på
3. dagen i GLOBAL ART GALLERY i Vanløse,
hvor hun fortæller og læser op fra romanen "Gennem en hinde af is".
Festivalen på Facebook og festivalens 3. dag på FB.
3. dagen i GLOBAL ART GALLERY i Vanløse,
hvor hun fortæller og læser op fra romanen "Gennem en hinde af is".
Festivalen på Facebook og festivalens 3. dag på FB.