mandag den 8. august 2016

SEND FLERE KRYDDERIER (2)

Tolerancen 3
MED OG UDEN SMYKKER 
2. blogtekst 

 


”Enkel kogekunst fra hele verden. Kom indenfor i Spiseriet & caféen, der tilbyder lækker mad med afsæt i etniske minoritets kvinders kogekunst.”

For knap to måneder siden lige efter åbningen i VerdensKulturCentret spiste jeg for første gang i Spiseriet og talte med Sara Stevens, der er den daglig leder. I går var jeg tilbage,for at høre hvordan det er gået siden - og for at smage mere af deres dejlige mad.



 
Jeg kom lidt i to. Der var flere der holdt møde i Spiseriets cafe, men jeg skulle bare sætte mig, så ville maden blive serveret. Jeg bestilte maden i lugen ud til køkkenet, hvor Fadimo Ismail fra Somalia tog imod min bestilling. Da hun fortalte, at maden var fra Pakistan kunne jeg ikke dy mig for at spørge, om den så også var fremmed for hende?
-Jo, svarede hun, men tilføjede så, at der alligevel var mange fællestræk for maden fra de forskellige lande.

Jeg tog plads på en af de lange træbænke i cafeen.

 
Forinden havde jeg talt med Lærke Drostgaard, der er køkkenlederog bedt hende fortælle lidt om, hvordan det var gået siden stedet startede.

Lærke Drostgaard (LD): -Det er gået fint. Det tog lidt tid at komme på plads i køkkenet, men nu har vi fundet os til rette - og vi har travlt. 
Michael Svennevig (MS): -Det er væsentligt større end det I kom fra i Blågårdsgade.
LD: -Ja, det er meget større. Men det er dejligt når vi har så mange kvinder i køkkenet. Det er skønt at have den ekstra plads, så vi har mulighed for at lave mange flere ting.

MS: -I har også udvidet åbningstiden.
LD: -Tidligere havde vi kun åbent fra kl. 12-18 og fire dage om ugen. Nu har vi åbent fra kl. 9-21 og seks dage om ugen. Så det er noget helt andet.

MS: -Er det åbent for alle?
LD: -Ja, man kan komme direkte ind fra gaden og spise frokost eller aftensmad her.

MS: -Men hvordan er det så gået?
LD: -Det er gået fint, men vi har haft lukket den sidste måned, hvor der har været sommerferie i huset, men nu har vi åbent igen.

MS: -Hvornår er der flest mennesker?
LD: -Til frokosten, ved 12-13-tiden har vi travlt. Og selvfølgelig ved vore cateringsselskaber, som vi har i weekenden ud af huset. Det er catering, som andre mest forbinder med os. Nu er det vor store opgave at vi bliver synlige som Spiseri og café. Derfor er det også godt for os at være med til VerdensKulturCentrets arrangementer, såsom festivalen MED OG UDEN SMYKKER i den kommende weekend. Det glæder vi os til.


 
 
Lidt efter kom Fadimo med maden til mig sammen med en kande vand, et glas og et sæt bestik holdt sammen af en hvid serviet. Maden var smukt anrettet. Den hvide kogte ris var placeret midt på tallerknen omgivet af den røde kikærtesauce med store saftige kyllingestykker. Pyntet med persille og koriander. Den sprøde, friske salat bestående at rødkål, agurk, gulerod, grøn salat og rød peberfrugt udgjorde tallerknens anden halvdel. Ingen dressing nødvendig der. Der blev serveret to skiver friskbagt brød til. Lækkert velsmagende brød. Ikke bare hvidt blødt franskbrød, men brød bagt af mel, der smagte af noget, og som på fortræffelig vis fuldendte det fine måltid. Tilbage i munden efter det mildt krydrede måltid bredte smagen af korianderen sig som en diskret og blød hvisken fra et fremmed land og en madkultur langt herfra.
*

Senere samme eftermiddag fik jeg en mail fra Sara Stevens, den daglige leder. Sara skrev:
Vi har haft en rigtig god opstart i VKC. Vi har fået nye fantastiske muligheder for vores førhen lille spiseri i Blågårdsgade. Nu har vi mulighed for at afholde privatarrangementer med plads til 150 personer. Desuden er det nyt for os at lave mødeforplejning til VKC's brugere, og så er det virkelig spændende at være involveret i alle de interessante kulturarrangementer der bliver afholdt i spiseriet. Vi har fået nogle nye skønne kollegaer i huset - og   glæder os selvfølgelig til at stå for maden til MED OG UDEN SMYKKER i den kommende weekend.”

 

Hver dag under festivalen præsenterer SEND FLERE KRYDDERIER dagens menu før spisningen kl. 18-19. Der bliver også lagt billeder af dagens menu ud på festivalens FB-side fra morgenstunden af.

Dagens ret: 68,- kr.

Snacks: arabiske brødchips med krydderier og humus: 25,- kr.
Festival-tilbud: spisebillet til dagens ret - alle tre dage: 150,- kr.
 
 
- Smag f.eks den friske marokkanske myntete eller den krydrede somaliske te -
 
*
 
Læs det første festival-opslag om Send flere krydderier
Se deres hjemmeside – og Facebook
Læs mere om MED OG UDEN SMYKKER - FB
VerdensKulturCentret, Nørre Allé 7, 2200 København N.

Med og uden fjerdragt

 


"Med og uden fjerdragt"
- en danseforestilling om at være fremmed på Jorden,
akkompagneret af elektronisk musik og opera, 
frit efter det japanske nô-spil Hagoromo - Fjerdragten.

En pige fra Månen er havnet på Jorden.
Hun længes efter at komme tilbage til Månen,
men kan ikke flyve hjem uden sin fjerdragt, som er blevet væk.
Da hun genfinder fjerdragten,
danser hun en dans af taknemmelighed og glæde iblandet vemod,
og så "svæver hun mod fyrres toppe/
svinder til en prik deroppe/
båret op på bugtens vinde/
over Fujis hvide tinde-/
bag himlens vårdisdyne/
forsvinder hun af syne".

Medvirkende:

Peter Vadim Juhl Jensen (danser og koreograf),
Jakob Draminsky Højmark (komponist og musiker),
Christine Schøtt (sanger),
Line Frank (kostumier)
- og Mads Mazanti Jensen (oversætter og iscenesætter).


Læs mere om musikken, sangen, dansen og kostumet her.



I forbindelse med udgivelsen af

Nô – 10 japanske nô-spil’

tidligere på året

præsenteres nu en scenisk bearbejdelse

frit efter det japanske nô-spil

Hagoromo - Fjerdragten.


Efter to års oversættelsesarbejde af Mads Mazanti Jensen, er det nu for første gang muligt at læse en af de største teatertraditioner i verden med udgivelsen af bogen ’Nô – 10 japanske nô-spil’. Det blev fejres med en reading på Sort/Hvid, hvor teksterne blev læst af Lars Brygmann og Bodil Jørgensen den 16. marts i Staldgade 38 i Kødbyen.

Det japanske nō-teater hører til blandt de største, levende teatertraditioner i verden. Alligevel har vi måttet vente i ca. 600 år på, at de libretti, som udgør nô-teatrets litterære fundament, kan læses i bogform på dansk. Men nu er det muligt. Efter to års arbejde med at oversætte de japanske værker, har oversætter, dramatiker og cand. mag. i japansk Mads Mazanti Jensen nu udgivet bogen ’Nô – 10 japanske nô-spil’, der gengiver nogle af de mest berømte nô-spil og introducerer læseren for en af verdens særeste og smukkeste teaterformer.

Nô-teatret er en af verdens største levende teatertraditioner, som med sin poesi og sit stiliserede teatersprog har påvirket den vestlige avantgarde op gennem det 20. århundrede.


Her følger sceneteksten til 
MED OG UDEN FJERDRAGT

                            
a
uden kræfter
hjælpeløs
opløst i en tåreregn
åbenbares tegn på tegn
på pigens fald fra himmeltronen
se, nu visner blomsterkronen
åh at se en månepige
rejse imod dødens rige
 
b
min kære himmels fagre sletter
skjult af dis der aldrig letter
blandt tåge og byger
på veje af skyer
blikket søger mit hjem
det når aldrig frem
 
c
åh skyernes færd
på min himmel så kær
hvornår vender jeg hjem
til himlen som dem
paradisfuglen, min elskede ven
paradisfuglen, min elskede ven
nu dør din himmelske stemme hen
og himlen fyldes af gæssenes gnæk
åh kunne jeg blot flyve med dem på træk
se, hjejler og måger
over bugtens vover
som var hver eneste sky deres rede
 
d
mens jeg er bundet til Jorden hernede
mens jeg er bundet til Jorden hernede

e
-   Mellemspil
                             
f
Himmeldans til Østens Sang
Himmeldans til Østens Sang
nu går pigens dans i gang
uden ende uden bund
det siger man om himlen –
engang for længe siden
lagde tvende skaberguder
retningerne fast til ti
på denne vores Jord
mens himlen ingen grænser kendte
den kaldtes derfor himlen
uden ende uden bund
og Månepaladset
skabt med ædelstensøkse
står til evig tid
piger klædt i hvidt og sort
femten hvide femten sorte
sørger hver en måned for
Månens gang fra fuld til mørk
med deres himmelklæder
en af disse månepiger
er jeg selv

g
skønt jeg som alle
himlens børn
er frugt af Månetræet
som ingen mand kan kløve
er jeg nu delt
i Måne/Jord
og danser for en stund
en dans for jer på Jord
ja i hendes blomsterkrans
danser vindens farvedans
se, vårmiraklets blomster gror
på denne himmelfjerne Jord
en vind fra oven hindrer dragtens brug
så månepigen bli´r her lidt endnu
ved bugten hvor man klart kan se
Fuji-bjergets evigsne
åh vindens mildhed, havets blå
når gryet ta´r sin vårdragt på
himmel, Jord, hvad deler dem?
en helligdom bli´r udelt hjem
for dobbeltguder som bli´r én
bag helligt hegn af ædelsten –
Sol og velstand, enet, lige
velsignende vort kejserrige
Solens Rige – det til trods
skinner Månen ned på os
så længe der må gå
før pigen kan slå
sten til grus
med sit ærmes sus
så længe vil riget bestå

h
åh hvilken lyst
disse Sange fra Øst
med koto-, fløjte-, harpelyd
en ubetinget ørefryd
klinger os fra sky i møde
og Solens farver, dybe, røde
skænker Livets Bjerg sin glans
se, grønne øers bølgedans
som marker flydende i form
besmykket af en blomsterstorm
ja sneen falder fint i byger
fra hendes ærmer skabt af skyer

i
så rinder pigens tid på Jorden ud
og svøbt i fjerlet månepigeskrud
svæver hun mod fyrres toppe
svinder til en prik deroppe
båret op på bugtens vinde
over Fujis hvide tinde –
bag himlens vårdisdyne
forsvinder hun af syne

 


Læs mere:
Indgår i MED OG UDEN SMYKKER
og opføres ved to visninger dels til festivalåbningen fredag den 12.8. og den efterfølgende dag, lørdag den 13.8. Begge dage kl. 20. Forestillingen var knap 20 minutter. Der er gratis entré ligesom der er til resten af festivalen - og ingen tilmelding. Men kom i god tid!