De 10 dansere (syv kvinder og tre mænd) kommer ind og stiller sig på række foran scenen, hvorefter de en efter en introducerer sig selv og fortæller, hvilke roller de har i forestillingen. Det får os til at trække på smilebåndet, for det er tydeligt, at dette ikke bliver en klassisk opførelse af Shakespeares tragiske kærlighedsdrama. Men der tages revanche i 2. del, der er væsentligt mørkere. Men de gør det selvfølgelig også for at skabe et bånd og en kontakt til publikum. Én sender hilsner til en danser iblandt publikum, der selv har danset i forestillingen i en tidligere version, der "slet ikke ligner denne". De så at sige ruller en forståelsesløber ud, som vi kan bevæge os videre udad, og på den måde møde ROMEO & JULIET - UP CLOSE. Eller rettere lægger de op til, at vi skal åbne vores sanser, for at tage imod forestillingen. Den åbenhed er også nødvendig.
Det er et sanseorgie, vi bliver præsenteret for. Når vi ser noget UP CLOSE, så zoomer vi ind på enkelte detaljer, der får helheden til at forsvinde. Her er den væk med det samme. I den indledende scene efter introduktionen er dansens eneste akkompagnement deres stemmer, der rejser sig som en mur mod publikum, men det er humoren, der bliver ved med at fastholde kontakten til publikum. Fra starten kommer de ind i kødfarvede heldragter med påsatte udposninger. Jeg når at tænke "Kvium", før de begynder at tale. Det tager straks luften ud af det højdramatiske kærlighedsdrama, som Shakespeare skrev omkring 1591.
Forestillingen opføres i 2. akter afbrudt af en 25 minutters pause mellem akterne. Hvor 1. akt er vild utæmmet og sprudlende og den lyse del af historien, så er 2. akt den kontrasterende blodindsmurte mørkere del.
Forestillingen indgår i festivalen OPENINGS i Dansehallernes nyåbnede lokaler i Carlsberg-byen. Festivalen har kørt fra den 3.9 - fortsætter til den 8.9 . i morgen, så der er stadig mulighed for at opleve det islandske gæstespil i eftermiddag kl. 14.
Sergei Prokofievs berømte balletmusik skaber endnu en bro ind i værket, og da den buldrer frem, samler den også koreografisk dansernes bevægelser. Det fornemmes, at dansens puls også daler en kende. Ikke meget, men lige nok til at holde os fast gennem forestillingen.
Forestillingens vildskab er betagende. Den skaber sit helt eget rum. Selv om alt er gennemkoreograferet ned til mindste detalje, virker det alligevel som improvisation. Så frit og sprudlende virker det. Det er vildt at opleve.
ROMEO & JULIET - UP CLOSE er en ny moderne version af Erna Ómarsdóttir & Halla Ólafsdóttir værk skabt sammen med danserne fra Gärtnerplatz Theatre i München i 2018. Det oprindelige værk blev normineret til den prestigefulde tyske teaterpris, Der Faust. I 2021 blev værket givet videre til Iceland Dance Company, og er nu præsenteret i Dansehallerne i en UP CLOSE-version. Stadigvæk koreograferet og instrueret af Erna Ómarsdóttir & Halla Ólafsdóttir. Erna Ómarsdóttir har været kunstnerisk leder af Iceland Dance Company fra 2015.
ROMEO & JULIET - UP CLOSE
Iceland Dance Company
Dansehallerne, København:
6. - 7. september 2024
Indgår i åbningsfestivalen Openings
fra den 3. - 8. september 2024
i Dansehallerne
Artistic Directors and Choreographers: Erna Ómarsdóttir & Halla Ólafsdóttir.
(Der er venteliste til i dag kl. 14)
*
Se oversigten over de
*