På forscenen er der en masse kasser. Store og små i mellem
hinanden. I mange størrelser og i forskellige farver. Kasser indeni kasser. Der
bygges med kasser, leges med kasser og lukkes ord og toner ud af kasser. En
sort gammeldags kuffert er fuld af gamle dagbøger. Måske er vi oppe på loftet,
hvor kufferter og mannequindukker står opmagasineret side om side med gamle
standerlamper. Eller også er vi midt i en fantasi, hvor de gamle ting får liv
og begynder at tale sammen - som i et HC. Andersen-eventyr.
Kufferten tømmes ud ved siden af kasserne. Flere publikummer
bliver inviteret op for at udpege en dagbog, som de læser passager højt fra. Tilfældige
udsnit fra tilfældige dage. Punktnedslag i et liv. En passage handler om at
sove til klokken 15 for at være klar til næste dags fest. En anden passage er fra
en udlandsrejse i et fjernt land. Andre passager handler om at
bo i kollektiv og gå på teaterskole. Om at stå syngende oppe på en kørende
gaffeltruck, der ved et uheld kører ind i en container. Det handler om at være
udsat - og om overlevelse. Om at være alene hjemme og bygge huler. Om at være
eddersplittende arrig, ville have lov til at prøve alt og leve det ud. Om at
være et utæmmeligt barn. Om forundring og begejstring, og ikke mindst om
raseri. Men hvad handler det egentlig om, livet? Vi skriver side op og side ned
i dagbøger om det, for at finde ud af det. For at få det på det rene og få det
afsløret, mysteriet. For hvad gemmer der sig derinde? Hvorfor nøjes med at være
kvinde, når man også kan være mand? Om at blive voksen, eller ikke at blive
det. Om at lege med lys og lyd. Om at være i en så fantastisk fysisk form, at
kroppen bruges som et smidigt instrument, der evner at gennemspille de mest
inderlige melodier og de mest hæsblæsende desperate tanker fra dengang, hvor
verden blev til omkring os. For kroppen er det instrument i Tilde Knudsens
soloforestilling, ”Mit Rum”, som hun spiller mest mesterligt på. Men det allermest
forunderlige er, at ved at gå ind i sit eget rum, går man ofte direkte over i
andres også. Især når det bliver gjort med så stor dygtighed og oprigtig insisterende
interesse som det er tilfældet i ”Mit Rum” ude på teaterøen, på Refshaleøen,
hvor Asterions Hus endnu engang formår at lave en forestilling, der som i mange af
deres øvrige forestillinger, i udgangspunktet er så såre enkelte at det dårligt nok
kan kaldes en forestilling. Netop derfor bliver resultatet så mange-facetteret,
som i denne portrætforestilling af et mærkeligt barn. Et barn, der er stadig er
der, indeni.
Det er barnets skæve og forunderlige blik på verden, der
fascinerer og minder os om, at ligegyldigt hvor gamle vi bliver, er børnene stadigvæk
de klogeste. De leger med kasser og de bygger verdener op. De stabler kasserne
op ovenpå hinanden og får det til at blive til erindringer om tidlige morgner i
New York, hvor det føles som om solen står op for os alene. Kasserne er fulde
af historier. Historier om morfaren, der fortalte historier. På en
båndoptagelse hører vi hans stemme. Han får krop og mæle og bliver levende for
os. Det er det, der er forestillingens styrke, for den handler om at blive til
det vi er. At blive til os selv. Og det er langt fra så enkelt som det lyder
Midt i den voldsomme leg er der en sprød sårbarhed. Den
opstår spontant som en lille hemmelighed, der slipper fri. Den holdes frem mod
publikum. Den drejes i lyset, og står i silhuet mod baggrunden. Den begynder at
danse med sin egen skygge. Den rækker ud efter os og griber fat i os. Den giver
ikke slip, og der er ikke noget bedre end at blive taget alvorligt og holdt
fast, når vi er omgivet af hemmeligheder. Forestillingen spilles på det, for
hvad får vi at vide? Vi er inde i en fantasi, der er virkelig. Deri ligger en
stor del af forestillingens styrke, for hvem vil ikke gerne høre en
hemmelighed? Hvem vil ikke gerne høre en andens
hemmelighed? Det frisætter noget indeni. Vi higer efter hemmeligheder, for det
siger noget om at være menneske. Det siger noget om at være barn, og om hvordan
det er at blive voksen. Og ikke mindst fortæller det os noget om at være i
live. At være til.
Tilde Knudsen, der er alene på scenen, sammen med alle kasserne,
alle dagbøgerne, rækker ud efter os og holder fast. Vi sidder tryllebundne og
kan ikke komme væk - og vil heller ikke. For godt nok er det hele én stor leg.
Men det er en leg med ilden. Den ild og den flamme fra et lille stearinlys, der
får skyggerne til at blive kastet frem mod os. Det er så forunderligt, og den
stopfyldte sal sad dødstille til premieren og fulgte optrin på optrin, som om
vi selv kravlede op ad en stige, der ledte os højere og højere op mod noget som
forestillingen satte fri i os. Trin for trin. I en bestandig bevægelse hen imod
det, der står med ganske småt i vores dagbøger - og imellem linjerne.
På scenen:
Tilde Knudsen Instruktør: Peter Kirk
Kostumer: Camilla Lind Instruktørassistent: Susan Gritzman
Sceniske konsulenter: Emil Hansen, Jacob Stage, Sara Topsøe-Jensen og Caroline McSweeney
Kostumer: Camilla Lind Instruktørassistent: Susan Gritzman
Sceniske konsulenter: Emil Hansen, Jacob Stage, Sara Topsøe-Jensen og Caroline McSweeney
Asterions
Huser et unikt teater, der har til huse helt ude på
Refshaleøen. Så langt ude at teateret har taget konsekvensen af deres
geografiske afsondrethed, og har købt en bus, der kører i fast rutefart til og fra deres
forestillinger, fra Christianshavns Torv en halv time før hver forestilling.