Jeg
regnede egentlig ikke med at det var noget for mig. For er det ikke for
barnagtigt, for pubertært, for grovkornet og for pinligt? Jo, det var det – og
jeg var vild med det. For modsat så meget andet, er det ikke andet, end
det giver sig ud for at være. Der er ingen fine fornemmelser, men det har charme, talent og er
underholdende så det basker. Det er umiddelbart, flabet, kantet –
og simpelthen sjovt. Det er showtime, og så er det engelsk humor med livrem og seler –
eller rettere helt uden.
Fotograf: Thomas Petri
Selvfølgelig
er det for meget. Monty Python har ikke levet forgæves. Det er hele pointet.
Tænk bare på ”Ab Fab” eller ”Absolutely Fabulous”. Engelsk humor bevæger sig ud
på tyndest mulige is, hvorefter hele produktionen brager gennem isen. Det er selve
braget eller vandgangen, der følger efter, der er en vigtig del af det. At
genfortælle handlingen vil ikke give nogen mening, så vil jeg hellere i stedet prise den fanden-i-voldske energi, som forestillingen er skabt med
og bliver drevet frem af. Det første stort opsatte åbningsnummer er ”Car Wash” –
her omdøbt til ”Star Wars”. Sådan er det hele vejen igennem.
Der
er politiske satire. Angela Merkel, Donald Trump og Emmanuel Macron står alle
for skud. Selv om handlingen blæser i vinden, holdes løjerne mere eller mindre på
plads af de forbindende sangnumre, de fyndige politikerkarikaturer og ”Star
Wars”-referencerne. Sangnumrene
swinger så det er en fryd. Scenografien og kostumerne er sprudlende og flotte – og passende til
et besøg i Glassalen omgivet af lysene i det vinteroplyste Tivoli. Der er smukt
såvel inde som ude.
Fotograf: Thomas Petri
Det
er 35. udgave af Crazy Christmas Cabaret, og da Vivienne McKee fra scenen
beder alle, der har oplevet tidligere udgave af showet, om at række hænderne i
vejret, er der en skov af hænder der rejser sig. Det er som at være med i en klub,
hvor alle på forhånd kender forløbet og også nogle af de gennemgående figurer –
som fx Bent (igen Vivienne McKee), der taler et vidunderligt kaudervælsk
”danglish”. Det går over stok og sten. ”Fasten your seat belts - yor´re in for
a bumpy ride!" Det er faktisk mere begavet end det tager sig ud – og det er befriende. ”All by myself” er et af forestillingens flotteste
sangnumre i 2. akt, byggende på et klassisk musikstykke af Chopin, der i sin
tid fik hitlistestatus i popudgaven med Eric Carmen. Der er også numre af
Jackson 5 og Queen. Det er aldeles ”over the top” – og hvor er det dog
befriende.
Fotograf: Thomas Petri
Pressematerialet
beskriver, hvordan Vivienne McKee sidste år valgte at gøre “RONALD RUMP” til
skurken, Sheriffen af Nottingham, i historien om Robin Hood, og at stykket blev
til på et tidspunkt, hvor alt og alle stadig opfattede manden som en joke med
en sandsynlig overlevelsesprognose som en bananflue. Ironisk nok vandt manden valget
samme aften, som forestillingen havde første forpremiere og blev indsat som ny
præsident den dag Crazy X-mas spillede sidste gang i Aarhus. Virkeligheden
havde således overgået selv den mest vanvittige satire.
Episode 35 henviser til, at det er 35.
Crazy Christmas. Episode 1 spilledes i kælderen under det tidligere Café Teatret
i Skindergade for et publikum på ca. 80 forundrede danskere, som skulle lære at
råbe “boo”
af skurkene. Siden da er publikum blevet vænnet til mangt og meget - og er tydeligvis med på den værste.
Jeg glæder mig allerede til 36. episode... men har lige hørt fra teatret at dette er sidste ombæring.
Jeg glæder mig allerede til 36. episode... men har lige hørt fra teatret at dette er sidste ombæring.
CRAZY
CHRISTMAS 2017
“PLANET RUMP - THE FARCE AWAKENS“
af
Vivienne McKee
i
GLASSALEN i TIVOLI
Scenograf
og kostumier: Kirsten Brink,
Koreograf:
Peter Friis,
Lysdesigner:
Bjarne Olsen
Komponist
og musikalsk arrangør: Stuart Goodstein
Medvirkende:
David Bateson, Bennet Thorpe, Katrine Falkenberg, Andrew Jeffers, Jefferson
Bond, Rasmus Emil Mortensen, Claus de Lichtenberg og Vivienne McKee
&
The Alvin Alien Dancers
Fotograf:
Thomas Petri
After Miss Julie (2017)
Anmeldelser af andre engelsk-sprogede forestillinger:
Mr. Tesla Played (2017)
After Miss Julie (2017)