onsdag den 23. juli 2025

Anmeldelse: IS I MAVEN! 156 dage som kirurg i Nuuk af Marie Louise Malmstrøm


På forsiden er der en formation, der nærmest falder ned fra midterryggen og breder sig ud nedefter. Som et isbjerg eller en isformation i blågrønne farvenuancer. Det går igen inde i bogen, hvor det danner en slags opdeling af bogen, hvor der flere steder er indsat dobbelte opslag med udviskede grålige, isgrønne farver, der glider ind over hinanden som isfrosne overflader. Det er smukt og meget poetisk. Det understøtter bogens poetiske tone, der samtidig punkteres af den ramsaltede humor. Det er en fin kombination.

”Da det røde Air Greenland propelfly stadsede sine motorer på landingsbanen i Nuuk, blev der stille. Helt stille. Min familie og jeg havde længe drømt om at prøve kræfter med en anderledes hverdag. Nysgerrigheden havde placeret mine to drenge på tre og fire år samt min kæreste og mig foran den lille ankomstterminal, som akkurat stod frem i snestormen knap 100 meter fra os, den mandag i 2019. Med dørenes åbning fulgte stormen og begyndelsen på et eventyr.” (uddrag fra bogens forord, side 4).

Teksten, der både er på grønlandsk og dansk, er på samme måde anelsesfuld og lidt gådefuld. Den beskriver i små passager forfatterens ”156 dage som kirurg i Nuuk” (som også er bogens undertitel). Teksten er flertydig, og det er tydeligt, at forfatteren gør sig store anstrengelser for at undgå stereotyperne, der ligger lige for.

”KRISTI HIMMELFART DEN 30. MAJ

Et dødsfald på grund af botulinumtoksinforgiftede søkonger efter fermentering i sælovertræk, fordi fermenteringsprocessen slog fejl. Botulisme kan ikke smages. Til kaffemikken efter begravelsen blev serveret søkonger. Afdødes egenproduktion. Yderligere tre dødsfald og to på intensiv.” (uddrag fra bogen, side 70).

Det bliver til en dans hen over tynd is, for hvordan møde alt det nye, når man kommer udefra – og fra Danmark? Det bliver derfor til billeder og skildringer af mødet med et folk, der i bund og grund er meget anderledes end det, vi er vant. Teksten er spændende, og den åbner ind til alt det anelsesfulde, der ligger bag de anderledes måder at gebærde sig på, når vind og vejr bestemmer liv og skæbne, men også en indre og ydre natur, der er drevet af noget helt andet end det, vi kender til.

”Fredag den 12. april.

En læge ringer om en patient fra en bygd. Hun har et fastsiddende stykke moskuskød i sit spiserør – på andet døgn. Alvorlig tilstand, kan være livstruende. Hun skal overflyttes inden for få timer med fly, men det aflyses grundet voldsom turbulens. Næste flyvelejlighed viser sig at være to dage senere.” (uddrag fra bogen, side 20).

Marie Louise Malmstrøm er nysgerrig og forholder sig åbent til det, hun møder på sit arbejde. Hun træder forsigtigt i sine skildringer af det grønlandske, og det hun ikke forstår. Hun er tydeligvis ikke ude på at indgå i en politisk diskussion, men vedbliver gennem bogen at insistere på sin ret til blot at være iagttager og en forsigtig skildrer af det, hun oplever i mødet med den grønlandske natur omkring hende, og i de mennesker hun møder.


Foto fra bogen: Christian Grønne og Sidsel Schrøder


”Onsdag den 24. april.

Der findes utallige ord for is: ”ilog”(isblomst på et vindue), ”tullut”(sammenfrosne isklumper sammenført af blæst eller strøm), ”nutarneq”(nyis i en revne), ”sikusiaq”(is, man har observeret). Men for en inuit er dét at beskrive karakteren af sine mavesmerter nærmest umuligt. Her er ingen ordrigdom.” (uddrag fra bogen, side 32).

Det er en svær kunst at forholde sig åben. Det er så let at forfalde til hurtige slutninger og konklusioner, men det holder hun sig for god til, og derved sikrer hun sig også, at læseren heller ikke gør det samme. Hun har en nysgerrig poetisk åre, der trives i mødet med det uvisse i det grønlandske. 

”Grønland er hundespand, der fornemmer revner i isen og undviger. Grønland er mos i alle nuancer af gulligbrun. Grønland er synet af pukkelhvalsblåst fra altanen. Grønland er en eftermiddagstur i jollen og fire torsk på linen ved første kast. Grønland er at plukke søpindsvin og tang til aftensmaden.” (uddrag fra bogen, side 52).

Som en kirurg lægger hun dybe snit gennem beretningen, så hendes skildringer hele tiden balancerer på en knivsæg og undgår derved at bekende sig til hverken det ene eller det andet. Måske kan man sige, at læseren efter endt læsning ikke er blevet meget klogere, men har til gengæld fået en meget bredere viden og måske også har forstået, at dette ikke lader sig aflæse med vores normale, danske øjne. Det kræver mere end det. Det skal opleves på en helt andet måde – og den måde er det smukt at blive gelejdet hen imod. Det er bogens fortjeneste, at det lykkes så fint.  Verden har flere nuancer og facetter end det vi umiddelbart møder. Vi skal meget længere ned i historien og beretningerne. Malmstrøm lægger det ene snit efter det andet og skære alt fedtet væk for at blotlægge nogle af de sandheder, der ligger bag. Eller forsøger i hvert fald at gøre det. Det er op til læseren selv at regne resten ud. Det er et flot udsyn, hun med bogen skaber for os. Vi er på herrens mark. Måske kan vi slet intet andet konkludere, end at vi ved så forsvindende lidt og forstår endnu mindre, men måske er vi blevet lige så bjergtagne og nysgerrige som Marie Louise Malmstrøm selv – og det er faktisk ikke så ringe. Det er i hvert fald en spændende bog, der ingen nemme svar og konklusioner lægger frem. Forfatterens åbenhed er det hele værd.


Omslag: Christian Grønne, Sidsel Schrøder og Maija Hejgaard
Foto fra bogen: Christian Grønne og Sidsel Schrøder


”EFTERSKRIFT

-          Som en tidligere anæstesiologisk kollega plejede at sige:

”I Grønland overgås fantasien kun af virkeligheden”.

Øjving Rosing

KIRURGISK OVRLÆGE

NUUK”


Omslag: Christian Grønne, Sidsel Schrøder og Maija Hejgaard


Marie Louise Malmstrøm:

IS I MAVEN!, 156 dage som kirurg i Nuuk

Frydendal, 2022

170 sider. 

Forlagsredaktion: Henning Lund

Korrektur: Hanne Lund

Grafisk tilrettelæggelse: Maija Hejgaard

Omslag: Christian Grønne, Sidsel Schrøder og Maija Hejgaard

Oversættelse fra dansk til grønlandsk af Paornánguaq Helene Kleist

Fotos: Christian Grønne og Sidsel Schrøder

 

 *





Bogen er anmeldt forud for



hvor Marie Louise Malmstrøm medvirker på

3. festivaldag på Vesterbro

*


Se oversigten med uddrag fra anmeldelserne 

af de øvrige festivalbøger 2025


*

Anmeldelse: BLOMSTERBØRN. Livet i landkollektiverne af Bernt Stubbe Østergaard


 

 Der er tale om en udgivelse af en betydelig volumen. Både rent vægtmæssigt, men også indholdsmæssigt. De første afsnit kridter banen op – og de er beskrivende og nøgterne, men langsomt glider denne underfundige varme tone ind i sproget, der ofte accentuerer de mange muntre episoder, der aftegnede sig i strømmen på de oplevelser, som bogen centrerer sig omkring.

Undertitlen, Livet i landkollektiverne, rammer fortællingen ind. Det er et enormt researchmateriale som udgivelsen bygger på. Vi får hele forløbet fra start til slut. På de første 150 sider ridses forudsætninger op – eller snarere de manglende forudsætninger og hvad det resulterede i. I bogens anden halvdel ridses samarbejdet op med Solvognen og aktionen i Rebild Bakker, men også alle de øvrige aktioner og aktiviteter. Der er mange bolde i luften, men der jongleres kompetent mellem bevægelsens historie og Bernt Stubbes Østergaards egne personlige erfaringer.  Det har indlejret sig smukt i teksten. Derved bliver det både en fælles beretning, men samtidig også en personlig beretning, fortalt af en af prionerne.

Humoren er ikke til at komme udenom. Det er drømmen bag det hele, der var det bærende, men det er især i de sidste afsnit med møerne med bevægelsens mange forgreninger i de andre dele af verden, at det bliver tydeligere, hvor de danske blomsterbørn var og ikke var. Det skildrer Østergaard på en både varm og nøgtern måde.

Der har ligget mange valg bag beslutningen om at formidle denne stor og vigtige historie på den rette måde. Både så der bliver plads til visioner, drømmene og de indhøstede erfaringer, men også om alt det der ikke fungerede. Det hele er fortalt varmt og kærligt i bevidstheden om at denne dokumentation er vigtig. Måske kan næste generation, der nu er bedsteforældrenes børnebørn arbejde videre på sagen. For der er nok at tage fat i. Stadigvæk.

I stedet får det mig til at trække på smilebåndet, for jeg tænker at det blot er en enkelt svale. Men en enkelt svale gør ingen sommer, men her bliver det i Bernt Stubbe Østergaards BLOMSTERBØRN både til vinter, forår, sommer og efterår.

Det viser sig at blive til en betagende beretning, der balancerer smukt mellem det ideologiske højpandede og det det mere kunstnerisk eksperimenterende visuelle til det dagligdags komiske. De tre strømme blandes smukt i fortællingens dybe vand.

Hele beretningen er tydeligvis båret af en drøn. Den drøn, der også grev blomsterbørnene. Mange brændte sig på ilden, deres egen og andres, men Bernt Stubbe Østergaard er tydeligvis en af dem, der formåede at tage det bedste med fra tiden, og finde en ny muld at omplante det i. Han har tilsyneladende aldrig fået ilden slukket i faklen – og tak for det, for derved er han en værdig kronikør over tiden der er gået – og som nu måske er klar til at inspirere børnebørnene. Hvorfor egentlig ikke? Verden bevæger sig i cirkler. Måske er tiden kommet til den næste håbefulde generation, der har fået nok og som afsøger nye vinde og retninger og visioner. Denne udgivelse vil være et smukt sted at starte.

God opdeling, rigt og farverigt illustreret. Det hele er grebet meget struktureret og disciplineret an, men uden at slutresultatet er blevet kedeligt eller stift af det. Snarere virker det som om at strukturen har giver mulighed for at den varme og underfundige fortælletone har fået mange steder, hvor den kan trænge igennem fortællingen. Det er med andre ord ingen akademisk udgivelse, selv om den metodiske tilgang lægger op til det.

 


BLOMSTERBØRN

Livet i landkollektiverne

af Bernt Stubbe Østergaard

Indblik Egolibris, 2019.

295 sider

 *





Bogen er anmeldt forud for



hvor  Bernt Stubbe Østergaard medvirker på

3. festivaldag på Vesterbro


*


Se oversigten med uddrag fra anmeldelserne 

af de øvrige festivalbøger 2025


*