Der er tale om en udgivelse af en betydelig volumen. Både rent vægtmæssigt, men også indholdsmæssigt. De første afsnit kridter banen op – og de er beskrivende og nøgterne, men langsomt glider denne underfundige varme tone ind i sproget, der ofte accentuerer de mange muntre episoder, der aftegnede sig i strømmen på de oplevelser, som bogen centrerer sig omkring.
Undertitlen,
Livet i landkollektiverne, rammer fortællingen ind. Det er et enormt researchmateriale
som udgivelsen bygger på. Vi får hele forløbet fra start til slut. På de første
150 sider ridses forudsætninger op – eller snarere de manglende forudsætninger
og hvad det resulterede i. I bogens anden halvdel ridses samarbejdet op med Solvognen
og aktionen i Rebild Bakker, men også alle de øvrige aktioner og aktiviteter.
Der er mange bolde i luften, men der jongleres kompetent mellem bevægelsens
historie og Bernt Stubbes Østergaards egne personlige erfaringer. Det har indlejret sig smukt i teksten. Derved
bliver det både en fælles beretning, men samtidig også en personlig beretning,
fortalt af en af prionerne.
Humoren er
ikke til at komme udenom. Det er drømmen bag det hele, der var det bærende, men
det er især i de sidste afsnit med møderne med bevægelsens mange forgreninger i
de andre dele af verden, at det bliver tydeligere, hvor de danske blomsterbørn
var og ikke var. Det skildrer Østergaard på en både varm og nøgtern måde.
Der har
ligget mange valg bag beslutningen om at formidle denne stor og vigtige
historie på den rette måde. Både så der bliver plads til visioner, drømmene og
de indhøstede erfaringer, men også om alt det der ikke fungerede. Det hele er
fortalt varmt og kærligt i bevidstheden om at denne dokumentation er vigtig.
Måske kan næste generation, der nu er bedsteforældrenes børnebørn arbejde
videre på sagen. For der er nok at tage fat i. Stadigvæk.
I stedet får
det mig til at trække på smilebåndet, for jeg tænker at det blot er en enkelt
svale. Men en enkelt svale gør ingen sommer, men her bliver det i Bernt Stubbe
Østergaards BLOMSTERBØRN både til vinter, forår, sommer og efterår.
Det viser sig
at blive til en betagende beretning, der balancerer smukt mellem det
ideologiske højpandede og det det mere kunstnerisk eksperimenterende visuelle
til det dagligdags komiske. De tre strømme blandes smukt i fortællingens dybe
vand.
Hele
beretningen er tydeligvis båret af en drøm. Den drøm, der også drev
blomsterbørnene. Mange brændte sig på ilden, deres egen og andres, men Bernt
Stubbe Østergaard er tydeligvis en af dem, der formåede at tage det bedste med
fra tiden, og finde en ny muld at omplante det i. Han har tilsyneladende aldrig
fået ilden slukket i faklen – og tak for det, for derved er han en værdig
kronikør over tiden der er gået – og som nu måske er klar til at inspirere
børnebørnene. Hvorfor egentlig ikke? Verden bevæger sig i cirkler. Måske er
tiden kommet til den næste håbefulde generation, der har fået nok og som
afsøger nye vinde og retninger og visioner. Denne udgivelse vil være et smukt
sted at starte.
God opdeling,
rigt og farverigt illustreret. Det hele er grebet meget struktureret og
disciplineret an, men uden at slutresultatet er blevet kedeligt eller stift af
det. Snarere virker det som om at strukturen har giver mulighed for at den
varme og underfundige fortælletone har fået mange steder, hvor den kan trænge
igennem fortællingen. Det er med andre ord ingen akademisk udgivelse, selv om
den metodiske tilgang lægger op til det.
BLOMSTERBØRN
Livet i landkollektiverne
af Bernt
Stubbe Østergaard
Indblik
Egolibris, 2019.
295 sider
Ingen kommentarer:
Send en kommentar