lørdag den 30. januar 2016

-Hvorfor ikke prøve at cykle en tur gennem Cuba?


"Lavede lidt research, og fik det indtryk hjemmefra, at det nok kunne byde på vanskeligheder, men at det var muligt. Snart stod jeg så i Havana lufthavn, klar til at skrue tiden 20 - 30 år tilbage.
Vejen ind til Havana var fyldt med huller og jernbanespor, politi og militær, jeps og ladaer. Det tegnede rigtig godt det hele. 5 dage senere var jeg klar til at drøne derudad. På gaden i Havana havde en flink ældre mand solgt mig sin gamle kinesiske "Forever Bicycle" for 35 US $. Med støttefod, ét gear og flotte kinesiske tegn på. Tung som en flodhest, men robust at se på."

Sådan fortæller instruktøren Stig Hartkopf.
 
 
 
"VÆRD AT SE... Ikke en rejsefilm, men en roadmovie.
En dansk produktion fra Det Danske Filmværksted vakte furore ved den internationale filmfestival i La Habana. Det var Stig Hartkopfs timelange "Cuba på Cykel".
Stig Hartkopfs første produktion hed meget betegnende "Jeg rejser for at overleve", om Den Transsibiriske Jernbane, Kina og Vietnam. Året efter besluttede han med fornødne spanskkundskaber at cykle Cuba igennem på en lokalt købt kinesisk cykel ($ 35), med dansk sparsomt ekstratilbehør og lappegrej samt et Hi-8-kamera."

Sådan skrev Carl Nørrested i Kosmorama, da filmen kom frem.
Senere er den blevet vist på et utal af festivaler rundt i verden.
 
 
 
Nu kan den opleves på den kommende Festival om fortællinger & livshistorier, hvor Stig Hartkopf introducerer filmen. Festivalen åbner på tirsdag, og strækker sig over 9 dage med 70 medvirkende. "Cuba på cykel" kan opleves på torsdag kl. 19.00 på Betaniahjemmet, Kong Georgs Vej 3 på Frederiksberg. Alle arrangementer på festivalen er gratis, men kom i god tid.
 
Se uddrag fra den kommende festival på FESTIVALFILMEN:
https://www.youtube.com/watch?v=Xl9EhBZbdjw&feature=youtu.be
 
 
 
Carl Nørrested slutter anmeldelsen med ordene:
 
”Havanafestivalen havde accepteret Hartkopfs skriftlige oplæg og en arbejdskopi uden instruktørens private kommentarer. Da de så den endelige version, fortrød de straks, men da var filmen allerede sat på programmet. Ved visningen blev den rykket over på festivalens mindste forevisningssal. UNEAC, kunstnersammen-slutningen, programsatte den dagen efter, hvilket førte til et TV-interview med den danske instruktør, hvor en censureret version af filmen blev vist. Det gav genlyd. Selveste den gamle instruktør Tomas Guiterrez Alea (”Jordbær og Chokolade” ), gav den det bedste skudsmål med på vejen. Aldrig har en dansk film vakt så meget postyr å Cuba."