onsdag den 24. februar 2021

Anmeldelse: FUGLEFLUGT af Christine Tjalve

 


Naturkræfterne raser i Christine Tjalves anden og seneste roman ”Fugleflugt”(Brændpunkt, 2020). Der er ikke meget ro for vinden, der stormer, rusker og raser omkring Røde Hus i udkanten af Ribe. Thea er kommet tilbage fra USA, hvor midtvesten netop mindede hende om barndommens landskab, når hun besøgte mormoren i Ribe. Nu er mormoren død, og Thea overtager huset efter moren, der helst så det helt forsvinde fra jordens overflade. Thea voksede op i idyl med faren, der tog sig af hende, og i sin omsorg for datteren lukkede moren ude af deres fællesskab. Thea og faren var ét. De var modige og eventyrlystne. Moren var styret af sine følelser, der prellede af på dem. De lod hende ikke komme dem nær. Men nu er faren også død – og tilbage er Thea, naturelementernes rasen, moren og huset.


”... hun ved slet ikke, om der overhovedet kan blive plads til hende her i virkeligheden.” (side 26)


Foto: Michael Svennevig


”For Thea er historien et mudret og tvetydigt sted. Det er først og fremmest den ansigtsløse masse på march op igennem tiden. Det er de store bevægelser, tvivl og tøven, frem og tilbage. Historien er et sammensurium af kollektive strømninger, komplicerede sammenhænge, et utal af tilfældigheder og sammentræf, der gør, at det lige netop gik sådan. Det er et rum, hun kan gå ind og samle kræfter i, så hun kan klare at møde virkeligheden derude.” (side 44M)

 

Beskrivelserne af Theas færden i og omkring huset er stormomsuste. Hun er selv som en naturkraft, der hverken er til at styre eller til at holde ud. Hun virker mildest talt som et noget belastende bekendtskab, og hun har da heller ikke haft videre held med kæresterne, som hun uden tvivl har behandlet efter bedste forgodtbefindende.

Det er altid svært med en roman, der har en så belastende hovedperson, men jeg gled i min læsning alligevel ind mellem hovedpersonens minder, og der blev jeg siddende i vældig godt selskab til bogen sluttede. Slutningen virker mere forsonlig end den gennemgående bitre tone i den øvrige del af romanen. Det er tætte, ubarmhjertige beskrivelser, der som naturkræfter bliver sluppet løs hen over siderne, men heldigvis er der også en formildende humor, selv om den både er mørk og rå.

Det virker som en hel udrensning, da hovedpersonen midtvejs i romanen stiller sig på en mark og skriger til himlen mod uvejret – også for denne læser, for det er en udløsning, der længe har været under opsejling gennem romanen. På samme måde rummer bogens eneste seksuelle skildring også noget, der kunne rumme kimen til en forløsning, men det bliver hurtigt alt for knudret følelsesmæssigt for hovedpersonen. Det gør det altid for hende. Så det bliver ved skriget, der udfrier os. Eller næsten, for Thea sidder i saksen. Det er den samlede sum af hendes levede liv, der belaster hende. Det er ikke let at være hende. Men skildringerne af hende er skarpe og præcise.

Meget sigende finder hun sig tilsyneladende forholdsvis roligt til rette i mormorens heksehus. Der er ingen tvivl om, at hvis der stadig var hekseprocesser i byen, ville Thea med sin asociale adfærd være den første, der blev smidt på bålet. Det er en modig roman, der sætter mange tanker igang.

”Bare tanken om at hyggesnakke med naboerne, hun vil hellere dø.” (side 119)

 


                                   Christine Tjalves roman ”Fugleflugt” udkom på forlaget Brændpunkt i 2020.

                    194 sider. Omslag: Gitte Skov/Søren Klog. Redaktion: Birgitte Vestergaard Andersen.

 

Foto: Michael Svennevig

Lyt til podcasten om ”Fugleflugt og mød Christine Tjalve på den kommende festival ÆG & HÅB, hvor hun fortæller om romanen, lørdag den 7. august 2021 kl. 12-21 i HF Prøvestenen på Amager. Festival-FB-event & hjemmeside. Se opslag.


5: Christine Tjalve: FUGLEFLUGT

Foto: Michael Svennevig.

 Lyt med på denne 5. festivalpodcast 
med Christine Tjalve. 

Tag med på fugleflugten, når hovedpersonen, Thea, i Christine Tjalves anden roman nødlander ved Ribe, hvor minderne fra en lykkelig barndom lokker hende tilbage. Men det er ikke let at slå sig ned, når man er faret vild inde i sig selv.


Foto: Michael Svennevig.

Christine Tjalve fortæller på podcasten, at det er en roman, der essentielt handler om ensomhed, og hvad gør man så, hvis man ikke har så mange mennesker at bryde den ensomhed med? Hvordan finder man ro, og hvordan rodfæster man sig? Hvad betyder det at være hjemme i sig selv?

 

Christine Tjalve: FUGLEFLUGT, 
omslag: Gitte Skov, redaktør: Birgitte Vestergaard Andersen

Uddrag fra anmeldelsen:

”Det er en modig roman. Beskrivelserne af Theas færden i og omkring mormorens hus er stormomsuste. Hun er selv som en naturkraft, der hverken er til at styre eller til at holde ud. Hun virker mildest talt som et noget belastende bekendtskab, og hun har da heller ikke haft videre held med kæresterne, som hun uden tvivl har behandlet efter bedste forgodtbefindende. Meget sigende finder hun sig tilsyneladende forholdsvis roligt til rette i mormorens heksehus. Men der er ingen tvivl om, at hvis der stadig var hekseprocesser i Ribe, ville Thea med sin asociale adfærd være den første, der blev smidt på bålet.”

Læs festivalanmeldelsen i sin helhed.


Musikken på podcasten:

Red Kite:”Pantomime”. Nummeret, fra cd´en ”Theory of Colours”(2019), er skrevet og komponeret af broren Esben Tjalve, der har indspillet det med bandet Red Kite.


Foto: Michael Svennevig.

*

Næste uges podcast:

Thulla: "Mit hoved er et radioteater"

Thulla fortæller om sin nye roman "Mit hoved er et radioteater" (BogGalaxen, 2021). Vi dykker ned på teaterscenen for at høre mere om, hvordan det er at have et radioteater i hovedet. En samtale om Facebook-paralyse, usikkerhed, forførelse og spiritualitet. Om at acceptere et autentisk, mangelfuldt selv i en verden, der lefler for perfektion, succes og vækst. Offentliggøres den 5. marts 2021

*

Mød Christine Tjalve på 
2. festivaldag i HF Prøvestenen på Amager.

Lyt også til den 1. præsentationspodcast 

med uddrag fra årets første 6 festivalpodcasts. 

Hver fredag er der en ny podcast. Lyt med her.

Læs mere om festivalen ÆG & HÅB.

Facebook.

*