tirsdag den 1. oktober 2019

Anmeldelse: FASHION på Får302



Foto: Søren Meisner

Får302 er en af byens mindste teaterscener, hvis det da ikke er dén mindste, med sin beliggenhed i Toldbodgade i indre by. Alligevel er det mageløs at den lille scene, indrettet i en ombygget toværelses lejlighed på 1. sal i en almindelig beboelsesgade ved Nyhavn, med utrætteligt mod, hittepåsomhed og snilde igen og igen formår at byde på stort opsat teater, således som det er tilfældet med teatrets nyeste forestilling FASHION, der havde premiere i lørdags. Anders Carlsson har instrueret, dygtigt , rytmisk og meget rutineret. Med sig fra Finland har han de fire unge skuespillerelever Antonia Henn, Emilia Jansson, Martin Paul og Karoliina Surma-Aho, der alle indgår i et smukt ensemblespil med Charlotte Elizabeth Munksgaard og Birgitte Prins, der begge gennem mange år har tegnet teatret i Toldbodgade, såvel på scenen som bagved som en del af den kunstneriske ledelse. Det har resulteret i et væld af frodige forestillinger, der ofte har sprængt det lille teaters fysiske rammer. Det er faktisk mere normen end undtagelsen. Ofte kommer teatret så fysisk tæt på at det føles som selv at være med. Således også i FASHION, hvor de unge skuespillere i begyndelsen kravler hen over publikumsrækkerne for at stille sig an og afsynge det første indledende modeshows-sangnummer. Sceneåbningen er lukket af og blokeret af høje spejlblanke flytbare plader, der gør at vi som publikum sidder og kigger på os selv. Det er en fin pointe i en forestilling, der handler om mode. For det handler om at tage sig ud. At iføre sig og påklæde sig et købt image. Vi ser os selv i spejlet – og spejler vore drømme i det tøj vi har på.  Drømme bliver noget vi kan købe os til – eller det forledes vi til at tro. Det er et bedrag vi nyder – og som moden udnytter med fynd og klem. Titlen siger det hele: ”FASHION – et fix af forførelse” er en bearbejdelse af to tekster – ”The Kaiser” og ”The Marc of Cain” - som den aktivistiske modeforsker og forfatter Otto von Busch har publiceret under pseudonymet Ralf Wronsov.  Teksten bliver enten råbt eller sunget ud, på henholdsvis dansk, svensk og engelsk, alt mens musikken buldrer og tordner. Det gør den til propagandistisk marchmusik. Som musikalsk akkompagnement til en enevældig hersker. Eller rettere til en frygtet despot. For det er den stærke ener, der hersker i modens verden. Det ligner lutter indpakning og uskyldig leg med et ensidigt skønhedsideal, men det er en dødelig enevældig despot som vi med modens forkrampende skønhedsidealer sætter til at regere over os. 

At en af de fire unge dygtige finske teaterskoleelever fra Helsinki brækkede benet få dage inden premieren, slår ikke en ihærdig og kampberedt instruktør ud. I stedet gav det en ekstra dimension, for pludselig, midt i alt det perfekte, var der noget meget synligt og påfaldende u-perfekt. Noget der ikke længere levede op til de fælles skønhedsidealer. Noget der faldt igennem. Eller som det blev råbt fra scenen: ”Fallen OUT of fashion”.


Foto: Søren Meisner


Den politisk aktivistiske modedesigner Nicholas Nybro har skabt forestillingens visuelle koncept og kostumer. Det er lækker, frækt, pågående og overdådigt. Sonja Leas flotte lyssætning understreger det smukt, mens det hele pakkes ind i et massiv musikalsk tæppe af Andreas Catjar.

Der er mange tråde tilbage til teatrets vellykkede 2016-forestilling ”Sne, blomster, fjer og fisk”, hvor Charlotte Elizabeth Munksgaard og Birgitte Prins også blev fermt instrueret af Anders Carlsson, mens Nicholas Nybro igen tryllede med det scenografiske (og de ekstraordinære kostumer) til Andreas Catjars musik. Men denne gang er musikken ofte så høj at jeg automatisk rykker tilbage i sædet, for den havde til formål at vælte os bagover. Intet mindre, for det skulle matche det øvrige. 


Foto: Søren Meisner


Charlotte Elizabeth Munksgaard og Birgitte Prins har en fascinerende god timing. Deres mimik og sammenspil er ubetaleligt. Deres mange år sammen på scenen mærkes helt ud i fingerspidserne. Selv om deres spil er voldsomt og afrettende, så er det som at se Gøg & Gokke. Alting holdes, så det næsten ikke kan bære mere. Instruktøren får dem til at holde det endnu længere, så det for alle andre ville være faldet til jorden. Det gøres så dygtigt, at det er svært ikke at blive både opslugt og forblændet af det. Det er på samme måde med moden, men bag hver forblændelse gemmer der sig en fortabelse, og det er den, der venter på publikum. 


Foto: Søren Meisner


Bag det glitrende og forjættende venter gruen og det uudtalte. Det sker også på Får302 i FASHION, der en af deres visuelt flotteste forestillinger til dato. Hvad den handler om er sværere at fastholde, for ord er der ikke mange af, men til gengæld males der teatralske billeder og tableauer én masse. Der er tale om gedigen forførelse. At det er muligt på den lille scene er endnu mere betagende. Når dét kan lade sig gøre, så tænkt, hvad der ville kunne lade sig gøre på byens mange andre og væsentligt større scener. Og alligevel er det ofte her, på en af byens allermindste scener, at der gang efter gang venter store teateroplevelser. Så tag dit flotteste designertøj på og få et ordentlig drag over nakken i FASHION. Det er en fest for øjet - og en betagende oplevelse.


Foto: Søren Meisner


FASHION – et fix af forførelse
i samarbejde med det finske Theatre Academy of Helsinki
Spilleperiode: 28. september – 26. oktober 2019
Varighed: 75 minutter

Instruktion: Anders Carlsson
Visuelt koncept og kostumer: Nicholas Nybro

Komponist og musiker: Andreas Catjar

Lysdesigner: Sonja Lea

På scenen: Birgitte Prins, Charlotte Elizabeth Munksgaard, Antonia Henn, Emilia Jansson, Martin Paul og Karoliina Surma-Aho

Koreografisk konsulent: Yuko Takeda

Tekster af: Otto von Busch/Ralf Wronsov og holdet

Dramaturg: Tine Byrdal

Produktionsleder og Bygger: Karl Jes Jessen

Afvikler: Brian Larsen
Forestillingen er en co-produktion med TEAK i Helsinki, Finland.



Foto: Søren Meisner