Foto: Søren Meisner
Får302
er en af byens mindste teaterscener, hvis det da ikke er dén mindste, med sin
beliggenhed i Toldbodgade i indre by. Alligevel er det mageløs at den lille scene,
indrettet i en ombygget toværelses lejlighed på 1. sal i en almindelig
beboelsesgade ved Nyhavn, med utrætteligt mod, hittepåsomhed og snilde igen og
igen formår at byde på stort opsat teater, således som det er tilfældet med
teatrets nyeste forestilling FASHION, der havde premiere i lørdags. Anders
Carlsson har instrueret, dygtigt , rytmisk og meget rutineret. Med sig fra Finland har
han de fire unge skuespillerelever Antonia Henn, Emilia Jansson, Martin Paul og
Karoliina Surma-Aho, der alle indgår i et smukt ensemblespil med Charlotte Elizabeth Munksgaard og Birgitte Prins, der begge gennem mange år har tegnet teatret i
Toldbodgade, såvel på scenen som bagved som en del af den kunstneriske ledelse. Det
har resulteret i et væld af frodige forestillinger, der ofte har sprængt det
lille teaters fysiske rammer. Det er faktisk mere normen end undtagelsen. Ofte
kommer teatret så fysisk tæt på at det føles som selv at være med. Således også
i FASHION, hvor de unge skuespillere i begyndelsen kravler hen over
publikumsrækkerne for at stille sig an og afsynge det første indledende modeshows-sangnummer.
Sceneåbningen er lukket af og blokeret af høje spejlblanke flytbare plader, der
gør at vi som publikum sidder og kigger på os selv. Det er en fin pointe i en
forestilling, der handler om mode. For det handler om at tage sig ud. At iføre
sig og påklæde sig et købt image. Vi ser os selv i spejlet – og spejler vore
drømme i det tøj vi har på. Drømme
bliver noget vi kan købe os til – eller det forledes vi til at tro. Det er et
bedrag vi nyder – og som moden udnytter med fynd og klem. Titlen siger det
hele: ”FASHION – et fix af forførelse” er en bearbejdelse af to
tekster – ”The Kaiser” og ”The Marc of Cain” - som den aktivistiske modeforsker
og forfatter Otto von Busch har publiceret under pseudonymet Ralf Wronsov. Teksten bliver enten råbt eller sunget
ud, på henholdsvis dansk, svensk og engelsk, alt mens musikken buldrer og
tordner. Det gør den til propagandistisk marchmusik. Som musikalsk
akkompagnement til en enevældig hersker. Eller rettere til en frygtet despot.
For det er den stærke ener, der hersker i modens verden. Det ligner lutter indpakning
og uskyldig leg med et ensidigt skønhedsideal, men det er en dødelig enevældig
despot som vi med modens forkrampende skønhedsidealer sætter til at regere over
os.
At en af de fire unge dygtige finske teaterskoleelever fra Helsinki brækkede benet få dage inden premieren, slår ikke en ihærdig og kampberedt instruktør ud. I stedet gav det en ekstra dimension, for pludselig, midt i alt det perfekte, var der noget meget synligt og påfaldende u-perfekt. Noget der ikke længere levede op til de fælles skønhedsidealer. Noget der faldt igennem. Eller som det blev råbt fra scenen: ”Fallen OUT of fashion”.
At en af de fire unge dygtige finske teaterskoleelever fra Helsinki brækkede benet få dage inden premieren, slår ikke en ihærdig og kampberedt instruktør ud. I stedet gav det en ekstra dimension, for pludselig, midt i alt det perfekte, var der noget meget synligt og påfaldende u-perfekt. Noget der ikke længere levede op til de fælles skønhedsidealer. Noget der faldt igennem. Eller som det blev råbt fra scenen: ”Fallen OUT of fashion”.
Foto: Søren Meisner
Den politisk aktivistiske modedesigner Nicholas
Nybro har skabt forestillingens visuelle koncept og kostumer. Det er
lækker, frækt, pågående og overdådigt. Sonja Leas flotte lyssætning understreger
det smukt, mens det hele pakkes ind i et massiv musikalsk tæppe af Andreas Catjar.
Der er mange tråde tilbage til teatrets vellykkede 2016-forestilling ”Sne, blomster, fjer og fisk”, hvor Charlotte Elizabeth Munksgaard og Birgitte Prins også blev fermt instrueret af Anders Carlsson, mens Nicholas Nybro igen tryllede med det scenografiske (og de ekstraordinære kostumer) til Andreas Catjars musik. Men denne gang er musikken ofte så høj at jeg automatisk rykker tilbage i sædet, for den havde til formål at vælte os bagover. Intet mindre, for det skulle matche det øvrige.
Foto: Søren Meisner
Charlotte Elizabeth Munksgaard og Birgitte Prins har en fascinerende god timing. Deres
mimik og sammenspil er ubetaleligt. Deres mange år sammen på scenen mærkes helt
ud i fingerspidserne. Selv om deres spil er voldsomt og afrettende, så er det som
at se Gøg & Gokke. Alting holdes, så det næsten ikke kan bære mere.
Instruktøren får dem til at holde det endnu længere, så det for alle andre
ville være faldet til jorden. Det gøres så dygtigt, at det er svært ikke at
blive både opslugt og forblændet af det. Det er på samme måde med moden, men
bag hver forblændelse gemmer der sig en fortabelse, og det er den, der venter
på publikum.
Foto: Søren Meisner
Bag det glitrende og forjættende venter gruen og det uudtalte. Det
sker også på Får302 i FASHION, der en af deres visuelt flotteste forestillinger
til dato. Hvad den handler om er sværere at fastholde, for ord er der ikke
mange af, men til gengæld males der teatralske billeder og tableauer én masse.
Der er tale om gedigen forførelse. At det er muligt på den lille scene er endnu
mere betagende. Når dét kan lade sig gøre, så tænkt, hvad der ville kunne lade
sig gøre på byens mange andre og væsentligt større scener. Og alligevel er
det ofte her, på en af byens allermindste scener, at der gang efter gang venter
store teateroplevelser. Så tag dit flotteste designertøj på og få et
ordentlig drag over nakken i FASHION. Det er en fest for øjet - og en betagende oplevelse.
Foto: Søren Meisner
FASHION –
et fix af forførelse
i samarbejde med det finske Theatre Academy of Helsinki
Spilleperiode:
28. september – 26. oktober 2019
Varighed:
75 minutter
Instruktion: Anders Carlsson
Visuelt koncept og kostumer: Nicholas Nybro
Komponist og musiker: Andreas Catjar
Lysdesigner: Sonja Lea
På scenen: Birgitte Prins, Charlotte Elizabeth Munksgaard, Antonia Henn, Emilia Jansson, Martin Paul og Karoliina Surma-Aho
Koreografisk konsulent: Yuko Takeda
Tekster af: Otto von Busch/Ralf Wronsov og holdet
Dramaturg: Tine Byrdal
Produktionsleder og Bygger: Karl Jes Jessen
Afvikler: Brian Larsen
Visuelt koncept og kostumer: Nicholas Nybro
Komponist og musiker: Andreas Catjar
Lysdesigner: Sonja Lea
På scenen: Birgitte Prins, Charlotte Elizabeth Munksgaard, Antonia Henn, Emilia Jansson, Martin Paul og Karoliina Surma-Aho
Koreografisk konsulent: Yuko Takeda
Tekster af: Otto von Busch/Ralf Wronsov og holdet
Dramaturg: Tine Byrdal
Produktionsleder og Bygger: Karl Jes Jessen
Afvikler: Brian Larsen
Forestillingen
er en co-produktion med TEAK i Helsinki, Finland.
Foto: Søren Meisner