”Roman i fire årstider” af Betina Birkjær (Forlaget Jensen & Dalgaard),
”Kvinder på kanten” af Susanne Højsting (Skriveforlaget),
”Rejsen” af Saida Benakrich (Forlaget Siesta),
”Tæl på fingrene” af Jørgen Hedager Madsen, (Forlaget Fokal),
”Bedrag” af Eva Iversen, (Gladiator),
”Det eneste rigtige” af Malene Ravn, (Gyldendal)
og ”Gulvet er glat” af Rasmus Graakjær, (Byens Forlag).
Bøgerne kan groft inddeles tematisk i to kategorier, da tre af dem handler om fremmedhed, og 4 handler om bedrag. Men fælles for dem alle er, at de handler om at være menneske.
Det er en grum, grum historie,
der ligger til grund for Jørgen
Hedager Nielsens krimi, ”Tæl
på fingrene”. Selv om jeg normalt ikke læser krimier, lod jeg
mig lokke, fordi figurtegningen var så god - og jeg fortrød det ikke. Det
er en fermt velskreven provinskrimi, om journalisten Svend Tved, der anonym
modtager en pakke. Hvilke kropsdele, der er i pakken, og hvilken forbindelse
det har til bogens forsideillustration og blodet på havesaksen siger allerede
en del om bogens plot. Det er en veloplagt og frit strømmende beretning,
yderst fortættet i sin form. Den er præcis og konkret. Det gør det let for
læseren at finde ind i teksten - eller rettere at finde sig til rette i den.
Netop figurerne er så gode og klare at jeg håber at hovedpersonen, moren og
måske Lisbeth fortsætte deres liv sammen i en efterfølger. Der er stof til det
- og i så fald vil jeg også der være blandt læserne.
Det sindrige og vidtforgrenede plot oprulles overbevisende. Det uhyggelige afbalanceres fint med humoren. Mest veloplagt og overraskende er det i scenen med skumgummi-brysterne. Det er en akavet situation som får visse overaskende træk frem i de to hovedpersoner. De så at sige overrasker sig selv og hinanden - og dermed os.
Romanen omhandler den fri aborts etiske dilemmaer, eller de dilemmaer som bogen postulerer at der er. Bogen er udgivet på forlaget Fokal, der er associeret med det kristne forlaget Lohse (og på nettet figurerer forfatteren som kristen ”fritidsforkynder”). Efter læsningen bliver jeg i tvivl om, hvad det egentlig er jeg har læst. For hvis det er et partsindlæg imod den fri abort, så stiller jeg mig tvivlende overfor bogens ærinde. Også selv om den fungerer glimrende som krimi. Velskrevet er den i hvert fald.
Læs et uddrag fra romanen.
Bedraget i Susanne Højstings lille fine udgivelse, "Kvinder på kanten", møder vi først hen imod slutningen, hvor læseren bliver klar over, at vi - ligesom bogens personer - er blevet taget ved næsen. Det er raffineret skrevet, men det en alt for tynd bog med sine 84 sider. Jeg savner mere volumen og fylde, så det ikke bare fremstår som fortællinger. Alligevel lykkes det at få historierne til fint at klinger sammen i en større fortælling, der kalder på at blive skrevet ud i fuld længde. Det er ellers fint orkestreret sådan som den lille bogs forskelige stemmer indordner sig den overordnede fortælling bundet sammen af det der sker omkring relationerne til den samme mand: Kafar, der er omdrejningspunktet for kvinderne i bogen. Det skildres hvordan den enes drøm er den andens fængsel. Der ligger, ligesom i ”Tæl på fingrene” en stor menneskeindsigt bag, og det mærkes, når de forskellige personers gøren og laden skal skildres, for det er nemt at se dem for sig - og forstå dem. Det er svært at være menneske, og det får overbevisende en stemme i "Kvinder på kanten".
Personernes drømme kontrasteres med uddrag fra deres liv, sådan som det aftegner sig, når der panoreres fra den ene til den anden. Det vellykkede, men alt for volumenmæssig tynde resultat kalder på at blive bredt ud. Forudsætningerne for det er tydeligvis til stede. Det er forenklingen, der er det sværeste, og den er der, for det mærkes at der ligger en masse materiale og venter. Susanne Højsting har fin sans for at skildre de længsler, der ligger og slumrer i os, og skildrer overbevisende, hvad det gør ved os, når de vækkes. Sådan som det sker for flere af bogens kvinder, der befinder sig ude på kanten.
Læs mere om bogen.
Rasmus Graakjær skriver godt. "Gulvet er glat" har mange fine situationer, stemninger og god figurtegning. Det er et godt anslag med besøget i Las Vegas. Det bygger godt op, så der bliver endnu længere ned til bunden, hvor hovedpersonen, Henrik, der er arkitekt, ryger ned som arbejdsløs. Der er en god beskrivelse af mødet med sagsbehandleren. Det er en fin og afklædende beskrivelse af hvor lidt der skal til før hovedpersonen brager igennem bundlinjen og korporligt bliver smidt ud. Gulvet er glat, og man glider let. Det beskrives overbevisende og vedkommende. Det er en central beskrivelse af en hjemløs på Gråbrødre Torv, der forstyrrer frokostgæsternes appetit. Den hjemløse giver stemme til noget af den protest som hovedpersonen føler, men aldrig selv får formuleret. Også den ramsaltede beskrivelse af den veltjenende kvindelige arkitekt på tegnestuen, der køber de billigste morgenmadsprodukter og præsenterer dem som noget ganske særligt, er yderst træffende. Sådanne modsætninger er der mange af og de er skildret med en god sans for detaljerne. Det er i det hele taget befriende med forfatterens insisteren på at skelne mellem kvantitet og kvalitet, for det går som en rød tråd igennem romanen.
Slutningen forekommer mig at være et antiklimaks af samme grund. Den virker gråmeleret. Hovedpersonen bliver ikke klogere. Det gør vi mennesker måske sjældent? For hovedpersonen er til fals for næste hurtigtgående vind og villig til at springe på den første den bedste flyver, der tager ham væk fx til Kina og til nye mammutbyggeprojekter. Jeg efterlyser at hovedpersonen skulle have lært noget af at have befundet sig nede på bunden, men det har han tydeligvis ikke. Er problemet at Henrik faktisk er overfladisk og egentlig ikke tager ved lære af det han går igennem?
Det er modsat med læseren. For mig er det et wake-up-call om at der er en form for hurtighed, omstillingsparathed og hvad det elles hedder, der slår det vigtige ihjel. Det vigtige er det der giver det hele mening. Den mening som vi hver især tilegner os. For hovedpersonen virker det mest af alt som et spørgsmål om at nå "hjem", at nå i sikkerhed, at komme i ly og nå tørskoet indenfor - og det er ikke det samme. Det provokerede mig i den grad at jeg var nødt til at få forfatteren til at uddybe det yderligere. Så det bad jeg ham om. Han svarede bl.a.: "… hovedpersonen, Henrik, tager livet på sig, men taber til gengæld tilværelsen som den store kunstner - eneren."
I Betina Birkjærs ”Roman i fire
årstider” siges det hele allerede i titlen. Her er bedraget et ganske
andet, men ligeså omfattende, mens stilen, tonen og genren er en ganske
anden. Det er umådelig charmerende at følge med romanens personer rundt i
og omkring byen. For en gangs skyld er anprisningen på bogens bagside fuldt
berettiget, når forlæggerne (for der er to) skriver om romanen at den er som
"...kniplet i spindelvæv og skåret i barken på byens træ".
Som læser ønsker jeg mig at der er mange flere end disse fire årstider.Tonen og klangen, der klinger igennem fortællingen på smukkeste vis, er forfatterens helt egen. Som læser hviler jeg trygt og velbehageligt i bogens univers, og alligevel er der denne underliggende uro, for noget er på færde. Idyllen er et dække for hemmeligheder, og dem er der mange af. Der er den døde guldfisk, ildebranden og det døende træ. Og længslen mod havet. Længslen mod alt det fremmede - alt det der leder væk fra byen og videre ud i verden. Bag den trygge facader er der et mylder af følelser og stemninger, der så let som ingenting kan blæse det hele omkuld. Der er havet, der sender en byge af fisk ind over byen, så fiskene bliver liggende i gaderne, gispende og døende, mens byens beboere gemmer sig i deres huse, indtil fiskene igen er væk. Tiden er ved at rinde ud. Måske er en ny tid uvægerligt på vej. Ulykkerne indtræffer. Træet brænder og den gamle verden går under, men selv om fuglener for længst er fløjet væk, er de der stadig - dér et sted ude i horisonten.
Det hele er på lånt tid, men selv om hemmelighederne ikke er brændt væk, giver nye begyndelser også nye forhåbninger, drømme og længsler. Det samme gør fortællingen i fire årstider. Det er en smuk poetisk glæde at læse den fine og meget sårbare roman.
”Bedrag” af Eva Iversen er en modig roman, der er stilistisk meget stærk. Sprogligt er den tæt og spændstig. Der er ikke ét ord
for meget, og den er skrevet helt ud til kanten med fin sproglig
musikalitet. Næsten som var den skrevet af en lyriker. Også sætningsopbygningen
får det til at virke som lyrik, sådan som de korte sætninger sættes op mod
hinanden. Sproget er almindeligt og enkelt, og alligevel hidses det op, sådan
så selv ganske få, korte og nærmest farvesvage ord, alligevel giver saft og
kraft til fortællingen om forlist kærlighed. Det er en voldsom fortælling,
der bliver holdt på plads af gentagelser á la "Det er fiktion. Det findes
ikke, hvis jeg ikke vil kendes ved det". Derved etableres et
fortælleunivers, der kan bære den tunge fortælling, for konstruktionen er
velkonsolideret. Det er en mørk fortælling om et mennesker, der fra morfarens
tidlige seksuelle misbrug har været vant til at gemme sig inde i sig selv, og
har overlevet ved at gøre det. Hovedpersonens usynlighed bliver så
opfattende at hun, Astrid, langsomt udviskes, selv om der tegnes et spinkelt
håb, da hun i bogens sidste linjer alligevel evner at står fast og ikke vil have
"bedrageren" med hjem. Det giver en fornemmelse af morgenluft. Der er
noget på vej, så måske er der alligevel et liv efter bedraget?
Uden at der bevidst arbejdes med humoren, er den der alligevel. I beskrivelsen
af Astrids arbejde på telefonrådgivningscentret er det grotesk at hun skal
rådgive andre, når hun selv er ved at gå i opløsning. Det kommer
til at virke både grotesk og tragikomisk, sådan som telefonsamtalerne er
gengivet. Det giver et åndehul i den stramme fortælling. Heldigvis, for
ellers var det blevet for sort. Især barndomsfortællingerne står
stærkt. Uden dem som rammefortælling ville det have været svært at følge
hovedpersonen, mens hun bevæger sig nærmere og nærmere sin egen
destruktion. Det er fristende med en så emotionel og psykisk ustabil jeg-fortæller at lade det hele falde ud til hovedpersonens fordel, men der undgås klogt ved at skildre det fællesskab som parret også har haft sammen, før det gik galt, sådan så mandens version af historien kommer til at fremstå lige så stærkt, for der er ingen vindere i dét spil. De går begge til grunde. Eller også er det bare sådan med Astrid, at hun er gået til grunde så mange gange, at det er blevet hendes måde at være til på.
Romanen trænger ind under huden, og der er meget der sidder tilbage i mig bagefter. Selvfølgelig de seksuelle barneovergreb i starten, men det er kun anslaget, for der er meget mere. Romanen er en slags nedtælling til nul - til det endelige sammenbrud eller nedsmeltning. Men måske er den totale opløsning også en udfrielse? I hvert fald rummer romanen også en farligt dragende stræben efter den totale tilintetgørelse. Der er allerede sat en tæller på bomben, og den skal nok gå af. Vi ved bare ikke hvornår. I den forbindelse virker kærligheden bare som en forhaling af det uundgåelige. Den dyrekøbte kærlighed er bare til låns, for den tilintetgør sig selv.
Læs mere om bogen.
Der er meget, der binder videre til Malene Ravns ”Det
eneste rigtige”. Det høres allerede på titlen, der klinger lidt sammen
med ”Den eneste ene”. Og det er ikke tilfældigt, for der er mange tråde der
binder videre. Det er begge fortællinger, der er funderet på klichéer. Forstået
på den måde at der bides fast i de faste forestillinger – og så rystes der.
Meget og vedvarende. Til sidst er det rystet fri af sin normale kontekst, eller
rettere det forledes vi til at tro.
Mandens sidespring resulterer i en graviditet. Ægteparret opsøges af den
ganske unge pige han forførte. Ingen ved, hvad hun vil. Hun trænger til en base og uvist af
hvilken grund knytter den bedragne hustru sig til den unge pige og installerer hende i deres hjem, og skubber
derved manden fra sig. Først er hun bare
nysgerrig. Måske vil hun straffe manden for sidespringet... Hun er selv barnløs
og ikke i stand til at få børn, og så vågner ideen om at overtage den unge
piges barn og gøre det til sit eget, så hun alligevel kan få sin drøm om at blive
mor opfyldt. Hvor bevidst er det? Det ved vi ikke. Ikke i begyndelsen, i hvert fald. Langsomt spindes de tre
ind i et klæbrigt spind, hvor ingen ved, hvem der er edderkoppen - og hvem der
er byttet. Det er ganske fermt gjort – og effektivt. Det kræver et særligt greb
om de klichéer vi omgiver os med. De drejes en lille smule, så de stadig næsten
lyder naturligt - og så får de lige et nøk mere. Jeg godtog prompte
fortællingens præmisser, og når man har sagt A og B, hugger Malene Ravn til
hele vejen gennem alfabetet. Og det virker. Det giver, om noget, en ordentlig
karruseltur. Det er rystende, fordi teksten intet røber. Der er jo egentlig
ikke noget galt. Ikke sådan rigtigt. I al fald ikke noget som de ikke kan tale
på plads. Det er jo meget almindeligt, det de gør. De hjælper jo bare hinanden.
Man kan næsten ikke være andet bekendt. Det er det eneste rigtige at
gøre. Efter læsningen måtte jeg løbe en tur, for at få teksten til at falde til ro i kroppen.
Læs mere om bogen.
Det kræver en anmeldelse helt for sig selv, og den kan læses her.