Dobbeltforestilling af
Dansk Danseteater
Et forudgående 3 års
arbejdsforløb resulterede i de to værker med udgangspunkt i henholdsvis
HC.Andersens ”Nattergalen” (1843) og Oscar Wildes ”Nattergalen og Rosen” (1888).
Dansk Danseteaters nye leder, Pontus Lidberg, der tog over efter Tim Rushton,
gav opgaven til koreograferne Sebastian Kloborg og Alessandro Sousa Pereira. Det
er der kommet to spændende værker ud af. Kloberg har forholdt sig til HC.Andersens
”Nattergalen”, mens Pereira har ladet sig inspirere af både Andersen og Wilde.
Sebastian Kloberg
I den første og længste,
af Kloberg, er der 7 dansere på den ellers tomme scene på Takkelloftet. Bagest
står scenografien af den dansk/ukrainske kunstner Sergei Sviatchenko, der i råt
udskårne træplader illuderer abstrakte træer og roser, som kan køres frem
og tilbage på scenen – og også bliver det. Ikke mindst i den sidste af de to værker.
Den meget enkle scenografi er mere kunstnerisk end køn,
men passer fint sammen med musikken af Den Sorte Skole, der opførtes live til
Københavnerpremieren. Og hvilken musik! Samplede lyduniverser kastedes imod
hinanden, smeltede sammen for straks efter igen at forvandles til noget fin og sart. Det gav
danserne et stort, kraftfyldt, men også inderligt afsæt for at udfolde sig i de
to nye værker.
Sergei Sviatchenko
HC.Andersens ”Nattergalen”
handler, ligesom hans kortere historie ”Klokken”, om det ægte sat overfor det
kunstige. Scenisk blev det i den første ballet visualiseret ved kejseren
omgivet af sine underdanige hoffolk, der konstant affnuggede hinanden og ikke
mindst kejseren med røde affnugningsbørster, der som kulørte pletter
flyttede sig rundt i det ellers sort/hvide sceneunivers. Deres gentagne manøvrer blev til en lidt trættende gimmick. Til gengæld var den
lange pas de deux mellem kejseren (Lukas Hartvig-Møller) og nattergalen (Elin Andersen) vidunderlig smuk,
langstrakt og indtagende. I den efterfølgende scene havde hoffolkene fanget
nattergalen ind, og fastgjort stramme sorte bånd, så den blev til en
marionetdukke, der styredes af hoffolkene. Den indfangne nattergal blev derved til den mekaniske nattergal i buret. Altså historien om friheden, der bliver
sat i bur og mister sin glød og sin frie sang.
Dansk Danseteaters dansere
er dejligt individuelle. De er alle forskellige. Den smukke, lidt androgynt-udseende kejser var mindst 1½ hoved højere end de tre kvindelige dansere, og kom dermed til at understrege det ophøjede og kejserlige.
Alessandro Sousa Pereira
Efter pausen kom
scenografien først rigtigt i spil og også med en meget større farvepalet i det kun halvt så lange værk af brasilianske
Alessandro Sousa Pereira. På mange måder havde værket et mere
glidende, gennemstrømmende kropsligt udtryk. I hvert fald følte jeg mig meget
hurtigere fanget ind, for jeg var med fra den
første bevægelse af. Det var også her, at musikken i endnu højere grad
intensiveredes, for til sidst at kulminere i en næsten ulidelig, men også frisættende
eksplosion. Samtidig med at de tre dansere rykkede helt frem på forscenen, og
derved nærmest kastede eksplosionen ud over publikum.
Det var et værk, der
handlede om opofrelse, om at vie sit liv til kunsten eller kærligheden, men med
fare for at miste sig selv. Om dedikation og forførelse. Jeg lod mig gladelig forføre.
NATTERGALEN
Det
Kgl. Teater, Operaens Takkelloft
21.1.-1.2.2020
21.,
22., 23., 24. kl. 20 & d. 25. jan. kl. 17 & 20,
31. jan.
kl. 20 og 1. feb.kl. 17 & 20
Varighed: 80 minutter
*
Koreografi:
Sebastian Kloborg og Alessandro
Sousa Pereira
Dansere: Dansk Danseteaters dansere:
Dansere: Dansk Danseteaters dansere:
Maxim-Jo Beck McGosh, Emily Nicolaou, Milou Nuyens,
Lucas M. Threefoot, Taner Van Kuren, Bradley Waller, Elena Peschechera, Joe George, Lukas
Hartvig-Møller, Jessica Lyall, Merete Hersvik, Edward Pearce, Elin Anderson
Scenograf: Sergei Sviatchenko
Kostumer: Sergei Sviatchenko og Maria Ipsen
Musik: Den Sorte Skole
Lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm
Dramaturg:
Amanda Linnea Ginman og Sosha Teperowska
Sponsorer: Expopartner, Nørhaven A/S og AN IVY.
*
*
FAKTA
Urpremiere: Musikhuset Aarhus/ 17. januar 2020 kl. 20.00
Spilleperiode: Takkelloftet, Det Kgl. Teater / 21.-25. jan./ 31. jan. 2020
DK- turné fra d. 1. februar - 6. marts 2020
Urpremiere: Musikhuset Aarhus/ 17. januar 2020 kl. 20.00
Spilleperiode: Takkelloftet, Det Kgl. Teater / 21.-25. jan./ 31. jan. 2020
DK- turné fra d. 1. februar - 6. marts 2020
Der vil være gratis introduktioner til forestillingen
30 minutter før forestillingsstart på både Takkelloftet og
turneen.
*