FANDENS
OLDEMOR er en musikalsk dialog mellem PH og hans mor. En kabaret-koncert kreeret med stor
kunstnerisk færdighed og frihed af Kristian Halken og Ina-Miriam Rosenbaum.
Musikalsk er den i de bedste hænder. Sådan som den er arrangeret og spillet af
August Rosenbaum, Gustaf Ljunggren og Emil de Waal. Det har ikke været nogen
nem opgave at skulle arrangere og nyfortolke de sange som vi alle kender.
Kender dem og elsker dem. Men det er lykkedes pga. de involveredes vovemod og deres ”respektløse respekt over for
arvesølvet”, sådan som Ina-Miriam
Rosenbaum beskriver det i forestillingens programtekst.
Det er en
musikalsk dialog med mange brudflader, fortællingen bryder konstant op, og i
starten virker det både abrupt og irriterende, men til gengæld holder det
fortællingen frisk og sitrende, sådan så det fremstår nyt og gnistrende. For det
er ikke en museal vandring ned ad støvede gamle revykorridorer, men et
tindrende frisk spark over skinnebenet. Såvel mor som søn bliver holdt op mod
nutid og får deres sag for, sådan som de gjorde, mens de levede. De er stadigvæk
lige levende takket været den kongeniale behandling og den ”respektløse respekt”
som bliver dem til del i FANDENS OLDEMOR.
Man ka´
ikke andet end knuselske Ina-Miriam Rosenbaum i rollen som moren, sønnen, Liva
og sig selv. Agnes Henningsen var ikke bare mor til ”lampisten” Poul Henningsen
eller PH som han for længst er omdøbt til i folkemunde (takket været hans
lampedesign), hun var også en kvinde der satte sin egen dagsorden. Både privat
og offentligt. Hun må have været et festfyrværkeri. Med sine erindringsbøger har
hun været en stor inspirator for mange, deriblandt for Ina-Miriam Rosenbaum, der som datter at
Simon Rosenbaum selv ved, hvad det vil sige at vokse op med inspirationen tæt
inde på livet. Det lyser ud af hende. Hun er skabt til at stå foran os og give
den gas som Agnes, Poul, Liva og sig selv.
Ina-Miriam
Rosenbaum har det showmanship, der skal til samt en fantastisk træfsikkerhed.
Teksterne bliver leveret så de sidder lige i skabet. Intonation og timing helt
i top. Man føler sig i godt selskab med FANDENS OLDEMOR, når hun synger om ”cigaretter,
whisky og nøgne piger…”. I ”Nå…” forestillingens måske flottest arrangerede
musikalske nummer bliver man blæst bagover. Det er i det hele taget godt at man
sidder ned. ”Ølhunden glammer”, DYVEKE og alle de andre er med. Det giver
uvægerligt et stik i hjertet at høre disse sange. Det rammer noget centralt og
meget kært. Det bliver pudset op i denne fantastiske
musikalske dialog mellem fortiden og nutiden, mellem det der var og det der er.
Det hele gjort med en lethed og en tyngde, der arbejder sammen på smukkeste
vis.
Musikerne
har til opgave at afbryde, kommentere og komme med statusopdateringer fra
Facebook, men samtidig sørge for at Ina-Miriam i rollen som sig selv, sønnen,
moren og Liva ikke kommer for meget på afveje. Og der er mange gode grunde til
at komme på afveje, for såvel mor som søn gjaldt det om at kommentere alt og
alting. De er blevet de stemmer, der har forsøgt at sætte ord på alt det som
andre helst så fortiet. Deres betydning for vores bevidsthed, selv i dag, har
aflejret sig inde i os. Er blevet en del af vores tankegods, så derfor giver
det god mening at sætte dem på scenen sammen. De er blevet en del af vores
fælles DNA. De er gået os i blodet, på samme måde som Ina-Miriam Rosenbaum og
musikerne gjorde til premieren ude på Teater V i Valby.
Skuespiller: Ina-Miriam
Rosenbaum
Musikere: August
Rosenbaum, Emil de Waal, Gustaf LjunggrenTekst & musik: PH, Agnes Henningsen, Kristian Halken, Ina-Miriam Rosenbaum o.a.
Instruktørkonsulent: Anne Zacho Søgaard
Scenografi: David Gehrt
Lysdesign: Mads Nielsen
Lyddesign: Emil Sebastian Bøll
En Off Off Produktion.
Spilleperiode: 10.-20. september 2015 på Teater V - derefter turné.