Med Livingstones Kabinet ved vi aldrig, hvad
der sker. Vi bliver trukket med ud på overdrevet og får udfordret de
sædvanlige teaterkonventioner. Det er på én
gang meget selvbevidst, men virker også legende, for det er både
morsomt og alvorligt. Men først og fremmest er det blændende godt teater. Eller
rettere musical. Eller måske mere en blanding med lidt af hvert. Musikalsk er vokalharmonier
og musik helt i top. Det gælder også det sceniske udtryk. Intet er overladt til
tilfældighederne. Alt er kontrolleret ned til mindste detalje – og alligevel virker
det så legende. Det samlede sceniske udtryk er fejende flot. Det er surrealisme
på speed. Det er dybt professionelt og en lækkerbisken for garvede
teatergængere. Min ledsager fattede ikke en lyd, mens jeg sad og følte mig
salig.
Fotograf: Bjarne Stæhr
Men
hvorfor går vi overhovedet i teatret?
Er
det for at møde os selv?
Er
det for at blive væk i et parallelunivers?
Eller
er det for at bliver underholdt - og hygge tiden væk?
Stilmæssigt henter KEJSEREN inspiration fra bl.a. Brechts og Piscators politiske teater. Med nykomponeret musik, skuespil, sang, råbekor og et stærkt visuelt sceneunivers forsøger fire skuespillere/sangere/musikere og et børnekor at vise, at Kejseren nu har poseret, regeret og marcheret længe nok, og at det er på tide med forandringer.
Fotograf: Bjarne Stæhr
”Kejseren”
er baseret på HC.Andersens eventyr "Kejserens Nye Klæder". Det kender vi alle, så det
er et afvæbnende afsæt, men når talen falder på sandt og falsk og på fake news, bliver det anderledes aktuelt. På den måde leger forestillingen sin alvor
ind i os. Vi tror, at vi bare sidder der i mørket for at more os, men det kan vi
godt glemme alt om, for det er for alvorlig en "hyggestund".
Det
er en billedstorm. Det ene tableau efter det andet. Det gælder om at give
slip og lade sig falde ud over kanten og glide med ind i den myldrende
billedstrøm. Der
er ikke en almindelige teater-forførelse, for Livingstone vil mere end det. Det kommer tæt ind på livet af os. Vi skal føle os
intimiderede, for ærindet er slet ikke så tilforladeligt som det ser ud.
Fotograf: Bjarne Stæhr
Kejseren
er nøgen og har iført sig fake news. Vi er omgivet af glitrende ingenting, af
oppustet underholdning og letbenet satire. Der er ikke rigtigt noget, der bider
mere. Det gælder om at behage og om at tage sig ud - og lade stå til. Livingstone gør det modsatte, men forestillingen er krævende, for som publikum skal man selv sortere og ordne de mange indtryk, og er derfor på massivt
arbejde for at finde mening i galskabet. Og nogle gange må man affinde sig med
at der IKKE er nogen mening. Sådan
er det at være sammen med ”Kejseren”. For meningen er der pludselig – og så er
den væk igen, mens vi kæmper for at bevare en spinkel ligevægt i et samfund, der
er blevet vendt helt rundt. Tiden standser og det er svært bare at hænge der i luften et
sted lige mellem det velkendte og det fremmede. Det er der som Livingstone
fører os hen - og efterlader os. Det er skræmmende nødvendigt - og dejligt.
Fotograf: Bjarne Stæhr
*
KEJSEREN
- en politisk-satirisk musikforestilling, frit efter H.C. Andersen
af og med Livingstones
Kabinet
på Teater V i Valby,
7. februar - 2. marts 2019
70 min.
Forestillingen er dansk og engelsk.
Forestillingen er dansk og engelsk.
Medvirkende:
Skuespillerne, sangerne og musikerne
Johannes Lilleøre, Birgitte Prins, Bebe
Risenfors
og Pete Livingstone
og Pete Livingstone
samt et børnekor på 6-9 børn i 12-års alderen.
Iscenesættelse: Nina Kareis
Komponist: Pete Livingstone
Scenografi: Julie
Forchhammer
KEJSEREN
spiller 7.februar – 2.marts 2019,
ons-fre kl. 20, lør kl.17 og søn kl. 16
på Teater
V, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby.
Den
21. – 25. august 2019 spiller KEJSEREN
på Den Fynske Opera i Odense.
på Den Fynske Opera i Odense.
KEJSEREN
gennemføres med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Skuespillerforbund, Knud
Højgårds Fond, AP Møller Fonden, Københavns Scenekunstudvalg og Koda Dramatik –
og er blevet til i samarbejde med Teater V og Den Fynske Opera.
*
*
FAKTA:
Livingstones Kabinet blev grundlagt af den
danske instruktør Nina Kareis og den skotske komponist Pete Livingstone i 2000 på
Café Teatret i Skindergade, og har siden produceret 13 forestillinger.
I 2012
blev forestillingen KLIP præmieret af Statens Kunstfonds Scenekunstudvalg, som
et af de mest spændende scenekunstværker det år, og i 2008 blev forestillingen
Babble Babble nomineret til en Reumert.
Inspireret af Bertolt Brecht (1898-1956) og hans kølige,
analytiske tanker om det episke teater, der modsat det dramatiske teater ikke
havde til formål at vække stærke følelser i publikum, men stærke tanker. Teatret
ophørte med at være en virkelighedsflugt og blev i stedet en ubehagelig
konfrontation med virkeligheden, for publikum skulle tvinges til at tænke
kritisk. Med Brechts egne ord var kunsten ”ikke et spejl der skal gengive
virkeligheden, men en hammer der skal forme den”.
*
Tidligere anmeldte forestillinger af
Livingstones Kabinet:
KLIP (2012)