Benthe beretter:
"Indien er et land, der har et aktivt forhold til deres tro og deres mange guder og mange ritualer, med en levende forestilling om, at der bag den fysiske verden findes en anden verden.
Mit oplæg på festivalen handler om fortrængte vidensformer - eller magisk helbredelse - og beretninger om mennesker der besættes af guddommelige helbredende evner.
I vesten vil man nok - især inden for akademiske kredse - måske mindre inden for kunstneriske kredse - opfatte magisk helbredelse som en primitiv, naivistisk menneskeopfattelse.
Men faktum er, at disse
magikere, healere eller shamaner opsøges at millioner af mennesker fra alle
samfundslag, ikke blot i Indien men spredt ud over jorden.
Det vil vel være en utilladelig arrogance at betragte dem alle som primitive medmennesker.
I Indien konfronteres man
med en mangfoldighed af virkeligheder. Den virkelighed, vi bragte med os fra
vores vestlige land og kultur, bliver måske fuldstændig ændret undervejs – for
her kommer vi til et land, hvor der er 330 millioner guder som metaforer for de
utallige former af det guddommeliges allestedsnærværende kraft.
Mytologi og myter er i vesten stort set synonym med noget der er usandfærdigt, falsk, irrationelt eller urealistisk – hvor det i Sanskrit og den vediske litteratur definereres som: det uendelige / det evige.
I templerne fremstilles livets mangfoldighed, alt det der er skabt af Gud åbenbares via talløse billeder af skrækindjagende dæmoner i utallige former og størrelser, af træer og blomster, af mennesker der udfører seksuelle aktiviteter, af voldsomme krigeriske kampe, af hellige mennesker der spreder velsignelser, af slanger og løver, af børn der leger, af gudinder med mange arme og af guddomme med abe- eller elefanthoveder, der strøer velstand ud over sine tilbedere, af hellige bjerge og floder.
Verdenen er et uudtømmeligt ocean af polyhistoriskhed, af mangesidighed, at farver, fantasier, erotik, kampe, smerter, af guddommelige og dæmoniske kræfter.
For et stærkt logisk eller materialistisk menneske virker det bizart at forholde sig til den ufattelige billedrigdom. Tager man hinduistiske briller på næsen, slår det dig måske, at templerne netop symboliserer Livets Mangfoldighed; alt eksisterer i denne vores verden.
De eksempler, jeg fortæller
om, har et markant andet tyngdepunkt end TRO, BØN eller TANKENS KRAFT, da det
ikke er personerne selv der udfører helbredelsen, men en kraftoverførelse fra
en healer/magiker til et sygdomsramt menneske, der gør syge raske.
Disse healere fortæller,
hvordan de besættes af en Guddommelig Kraft, og det er denne kraft i dem der
overføres til patienten og fjerner lidelsen.
Er energitransformation i sig selv en healende kraft?
De sygdomsramte er således
ikke involveret i selve helbredelsen, de skal som sådan ikke gøre andet end at
modtage energitransformation fra healeren, hvorefter sygdommen forsvinder.
Der findes tusindvis af
beretninger - er det fortrængte vidensformer - eller fortsat brugbare
helbredelsesmetoder?