torsdag den 18. august 2022

JUBILÆUMSFESTIVALENS ALTRUISTISKE PRIS 2022


Foto: Tina Lindop.

Jubilæumsfestivalens Altruistiske Pris 2022

Uddeltes til festivalafslutningen i søndags.

Her er Michael Svennevigs tale - og afsløring af årets prisvinder:

"Den første prismodtager var i 2018: Ole Bundgaard

Og året efter i 2019 fulgte Thulla

- og i dag er det så 3. gang at prisen uddeles.

Når den ikke er blevet udelt i de sidste to år, skyldes det, at den rette kandidat til prisen, endnu ikke var dukket op. Jo, vedkommende var dukket op, men havde endnu ikke gjort sig fortjent til prisen - og det er sket i år - til fulde.

Prisen gives for en festivalindsats, der er altruistisk - det vil sige drevet af lysten til at virke godt og givende. Altså til fællesskabets bedste og uden tanke for egen vinding. 

Æren ledsages af et kunstværk skænket af den seneste prismodtager.

Foto: Tina Lindop.

Vil du sige et par ord om værket, der følger prisen, Thulla, inden det afsløres, hvem året prisvinder er?

Thulla: "Min far, forfatter og litterat Niels Birger Wamberg, elskede at tegne, og ville oprindeligt have gjort det til sit levebrød, men valgte en anden og mere sikker vej. Han tegnede ikke desto mindre hele sit liv, mest hoveder, portrætter, af alskens personager, som poppede ud af hans fantasi. Lynhurtigt gik det, få streger, og så var skabelsen fuldført. Han tegnede på alt, der var i nærheden, gamle kuverter, små papirer, eller almindelige A-4 papirer. Så da det blev mig, der skulle manifestere et billede til årets prisvinder, var det oplagt at dykke ned blandt min fars vidunderlige små tegninger og hitte en, der føltes rigtig. En, der matchede de oplysninger, Michael havde givet mig: årets prisvinder har ikke meget vægplads (læs: kom nu ikke med et billede på 2 X 2 meter), er sprælsk og med forkærlighed for det skæve. Jamen perfekt! Hvor er jeg glad for at det netop er dig, der er modtager af tegningen her, et kæmpe tillykke fra mig."


Foto: Tina Lindop.

Årets prisvinder er…

Benedicte Riis

Tante Andante (for børn) – og Nat Andante (for voksne)


Foto: Tina Lindop.

Vi mødtes for et par år siden til en masterclass i Dansk Forfatterforening, bagefter gik vi ud og spiste frokost sammen. Først var du med på festivalen HVOR REGNBUEN ENDER i 2020.

Året efter var det dig, der kom med overskriften, da du lang tid i forvejen havde talt om æg og om at blive udruget. Det resulterede i en festivaloverskrift, der blev ÆG & HÅB i 2021.

Godt nok stødt din overordnede ide med at udklække en hel græsplæne med myldrende børn på grund. Det blev i stedet til et mylder af ideer, men tanken havde alligevel fået vinger i kraft af rammen for hele festivalen. Til åbningen fik du mig til at kravle ned i en oversavet fender-bøje, der grangivelig lignede et æg - og som jeg brugte til at tromme på. Det frembragte en del morskab.

Både sidste år og i år har du lavet en sang, der knytter sig til festivalen. Den håber jeg at du vil synge for os efter prisoverrækkelsen.

Giv Benedicte en stor hånd!


Foto: Michael Svennevig.


Benedicte Riis, der modtog prisen, skriver:

"Deltagelse i Svennevig festivalen er som at indløse billet til et stort vidunderligt univers af oplevelser og dejlige forbindelser. For tre år siden fik jeg øjnene op for de magiske dage og gode mennesker, sidste år sejlede jeg så tæt på som muligt i min sejlbåd og begyndte at være med og kende folk, og i år opdagede jeg, at båden slet ikke var sejlet væk, jeg var blevet i det altruistisk farvand og kunne bare hoppe i og svømme i kunstnerisk nytænkning, musikalsk forvandling og varm menneskekær ideudklækning. Michael Svennevig er foregangsmand, vi andre kommer glade efter på hver vores særprægede måder. Tak for den dejlige pris, både dens fysiske tilstedeværelse i Birger Wambergs præcise streg og i hans skønne datters indramning, gjorde mig varm om hjertet, men også fordi jeg holder så meget af de værdier som Michael skaber festivalen udfra. Dem vil jeg tænke på og repetere, hver gang jeg kikker på prisen. Tak!"


Og måske passer denne lille Tante Andante-sang lige præcis her:




 

Foto: Michael Svennevig.

Festivalens Altruistske Prisvindere 
 
2018:
Ole Bundgaard 

2019:
Thulla

2022:
Benedicte Riis.
  

*

Læs mere om 





*


Ingen kommentarer: