torsdag den 1. juni 2023

Anmeldelse: RITUAL i Skuespilhuset & IMPERIETS TROPPER på Blaagaard Teater

Midterfoto: Daniel Bødker Sørensen (fra RITUAL).


Teater og virkelighed blandes  i de to forestillinger i Skuespilhuet og på Blaagaard Teater. Vi bliver ført med af en strøm af billeder i RITUAL-rejsekammeraten af Sew Flunk Fury Wit. Længere og længere ind i mørket i historien om godhed og ondskab. I IMPERIETS TROPPER af Fix+Foxy er der ikke noget, der skjules i mørket. Jo,  vore tanker ligger skjult, men alt andet er badet i lys. Vi får plantet et frø i os, der spirer frem, men er hele tiden i tvivl, om det er godt eller skidt.




IMPERIETS TROPPER
på Blaagaard Teater
Gæstespil af Fix+Foxy

Jeg er vild med den nysgerrighed og den åbenlyse spørgelyst, der ligger bag en forestilling som IMPERIETS TROPPER. Det er ikke tomme retoriske spørgsmål, som Tue Biering og Fix&Foxy stiller. Det er teater der spørger, men svarene skal vi selv finde.

De tre kinesere på scenen: Zenghao Yang, Yik-Sau Chung og Robin Khor Yong Kuan er ikke imperiets tropper - eller er de?

Spillerne vandrer ind og ud af deres figurer, så vi når aldrig at falde hen. Vi bliver hele tiden holdt i ånde.




Rammen er den gamle sci-fi horror film fra 1956 "Invation Of The Body Snatchers", der blev genindspillet i 1978. Selv om jeg ikke har set den, så kender jeg den alligevel. Den findes allerede i mig. Eller måske har jeg alligevel set den. Jeg har i hvert fald set scener fra den. Den indgår på en måde i en fælles fortælling. Den er blevet et begreb. En ide. Noget, der har taget bolig i os og i vor kultur. Da den i sin tid blev skabt, var den også tænkt som en illustration af, hvad kommunisme gør ved folk. I dag er det måske kineserne vi frygter. 

Zenghao Yang træder ud fra scenen og går lige hen til en på forreste række, rækker hånden frem og spørger om vedkommende er bange - for ham?




De ser så tilforladelige ud, de tre på scenen. Det er svært at blive bange for dem. I starten virker de fremmede, men som forestillingen skrider frem, vænner øjet sig til dem, og deres fremmedhed forsvinder. Er det virkelig så enkelt? Er det alt, hvad der skal til?

De har plantet et lille frø i os, der måske vil brede sig og blive til en masse godt. Men vi er ikke trådt indenfor til en feelgood-forestilling. Det er en horrorfilm, som forestillingen lægger sig i  sporet af - og sådan bliver det også forløst. Men hele tiden er det med denne tilsyneladende skødesløse facon, hvor publikum inddrages, og hvor vi bruges i forestillingen. Denne leg med teatrets virkelighed og især med hele tide at bryde den, kræver et særligt greb. Det skal have en meget tæt konstruktion for at holde til spillernes gentagne vandring ind og ud af deres roller. Men vi vandrer gladeligt med dem.




Sproget er engelsk iblandet kinesisk og tysk. Det kinesiske bliver oversat i et løbende tekstspor øverst på bagvæggen. Det fungerer fint.

Jeg har tidligere set Tue Biering-opsætningen af Charlie Chaplins "Guldfeber" og er betaget af denne leg med illusionerne, men også irriteret over, at der ikke er nødvendighed nok. Når det blev for megen sjov og ballade og manerer, og for lidt hjerteblod og alvor. For det er en teaterform, der kræver virkelighedens nærvær, sådan som det sker i IMPERIETS TROPPER. For det er klogt og viist at tage afsæt i en fælles ide om, at kineserne kommer.  Det er ovre med os, vi bliver bare løbet over ende. Men som forestillingen også så fint dvæler ved, ER løbet allerede kørt, vi er for længst blevet erobret og udnyttet. De multinationale selskaber har allerede købt os. De ejer vore data, vor tid og vore tanker. Vi er selv blevet et produkt. IKEA, der bare er ét ud af mange firmaer, har allerede besat os. Findes friheden overhovedet længere? Og hvor efterlader det os, når virkeligheden stikker af med os? Og hvad med os, der sidder og kigger på forestillingen? Hvad skal der blive af os? Er vi bare umælende købelystne får? 




Noget kunne tyde på det, sådan som det lykkedes for de tre på scenen at skabe alle disse nye virkeligheder omkring os i løbet af de 100 minutter, forestillingen varer. Vi er for længst både købt, solgt og betalt. I forestillingen er det blomsterfrø, der sætter sig fast inde i os. De spirer og overtager os. De smukkeste blomster overtager vores liv. De æder sig ind på os og overtager os. De laver kopier af os. Følelsesløse kopier, der overtager vore liv. 

De små frø spirer videre i os efter endt forestilling. Vi tænker det som noget positivt, men er også det? Er vi allerede ved at blive til blomster. Er vi allerede blevet erobret? Der er hele tiden denne dobbelthed, hvor vi bliver i tvivl.  Er det godt eller skidt?




Det er i denne sprække mellem tvivl og usikkerhed, at frøet begynder at spire og ikke vil lade os i fred. Usikkerheden tager vi med os, når vi igen forlader teatersalen. Hvad er der at være bange for? Er det noget udefrakommende, eller bærer vi det allerede med os?

Det nøgne rum, der udgør scenografien, med enkelte IKEA-møbler og grønne planter, er skabt af Johan Kølkjær. De tre legemsstore vinduer i rummets bagvæg fungerer som skærme, hvorpå de optagne nærbilleder af det, der sker, opprojiceres. Det er både billederne fra de medvirkendes mobiltelefoner og fra det kamera, der på et tidspunkt kører ind. Det minder os om, at vi befinder os i en illusion. En blandt mange. Lysdesignet er af Balder Nørskov. Lydteknikken er af Jes Theede. Lyddesignet skabt af Daniel Fogh.




IMPERIETS TROPPER
på Blaagaard Teater
1. - 21. juni 2023


MEDVIRKENDE
Zenghao Yang
Yik-Sau Chung
Robin Khor Yong Kuan

SKABT AF
Idé og iscenesættelse: Tue Biering
Scenografi: Johan Kølkjær
Lysdesign: Balder Nørskov
Lydteknik: Jes Theede
Lyddesign: Daniel Fogh

I SAMARBEJDE MED
Gæstespil af Fix+Foxy

Produceret med tilskud fra Statens Kunstfond, Nordisk Kulturfond, S.C. Van Fonden, Wilhelm Hansen Fonden, Knud Højgaards Fond og Beckett Fonden.

Hjemmeside & billetter


*


Foto: Daniel Bødker Sørensen.


Vi kommer ude fra sol og sommer og træder indenfor i mørket. Også i overført betydning. 

"Følg rebet!"

Vi træder ind i en jernkonstruktion, hvor et reb leder os videre gennem mørket. Rundt og rundt til vi når ind i salen, hvor der lige akkurat er lys nok til, at vi kan finde på plads, men heller ikke mere. Jeg kan ikke se, hvem jeg sidder ved siden af, men kan mærke åndedraget fra personen, der sætter sig ved siden af. Da mine øjne har vænnet sig til mørket, kan jeg fornemme  sceneopbygningen et par skridt fra mig. Musikken er sfærisk. Guitarriffs bølger blødt gennem mørket. Da alle er på plads, kommer der lys på guitaristen yderst i kongesiden. Han, Rune Riaager, er belyst oppefra, så vi ser ham, og vi ser ham ikke. Han er iført et sort skindsæt, der får ham til at ligne en mørk Prins Valiant eller en japansk Manga-figur. Højhalset lang ærmeløs kofte. Han spiller på en isblå elektrisk guitar. Det blå og det sorte blandes. En kvinde midt i scenografien belyses også oppefra. Hendes stemme og guitaren flænser gennem rummet. Hun, Nina Sveistrup Clausen, er ligeledes klædt i sort. Lyden kastes imod os i bølger. Svend E. Kristensen træder ind. Han ringes op fra hospitalet. Faren er lige død. Han var bogbinder, og har efterladt en læderindbundet bog til sønnen. Han rækker den frem mod os, så vi kan beundre farens bogbinderhåndværk. Lader fingrene løbe hen over læderindbindingen og langs sidernes forgyldning. Han inviterer os med på et ritual, og med på et eventyr af HC Andersen: "Rejsekammeraten", men først læser han det brev op, som han har fået fra en historiker, der sabler eventyret ned og kalder det en plat efterligning af Brødrene Grimm. Han krøller papiret sammen..., og vi træder ind i eventyret. I damesiden belyses trolden, Jac Fabian, der sidder og ordner, hvad der senere viser sig at være reb. I eventyret dør Johannes´ far. Svend fører den menneskestore dukke med hans egne ansigtstræk. Det er betagende at se de to sammen. Som en dans gennem mørket. En dans, der ender med døden, og dermed føres vi et skridt videre ned i mørket. 


Foto: Daniel Bødker Sørensen.

Så langt så godt. Vi er da kommet halvvejs gennem mørket. Den forheksede prinsesse er fløjet ud til trolden, mens Johannes har pisket hendes ryg, så hun tror at det er hagl og torden, der har været efter hende. Det er virkningsfuldt iscenesat og yderst dramatisk, men det er ikke nok. Vi skal længere ned i mørket, Jo, jeg husker eventyret. Det er ikke for sarte sjæle. Den forheksede prinsesses sjæl er sort som kul. Hun er i en have omgivet af kødblomster og afrevne menneskelemmer. For at bryde forhekselsen dyppes prinsessen tre gange i et vandkar, men det er Svend, der dypper sig og også ham, der bliver langsomt bundet ind og hejst op af trolden, der er kinbaku-rigger, og det er på dét sted, at forestillingen skrider af skinnerne. Resten af forestillingen sidder vi som insekter i mørket og kigger på, at trolden binder, snører og hejser Johannes/Svend op, som var han del af et sakralt ritual.  Mørket kredser det ind. Det er en meget frivol tolkning af eventyret. Det er vitterlig for voksne. Personen ved siden af mig læner sig interesseret frem, mens jeg nærmest trykker mig tilbage i sædet. Musikken (også af Rune Risager) bliver ved og ved. Af og til skiftes der til en rød guitar. De farvede guitarer er de eneste farver i mørket. Resten er sort skind, læder og menneskehud.


Foto: Daniel Bødker Sørensen.

Forestillingen er af Sew Flunk Fury Wit, der beskriver deres forestillinger som "musikdramatiske i en hybrid-genre af poetisk performance, menneskestørrelse neo-puppetry og originalkomponeret opera i forførende lyduniverser". Forestillingen er en del af K:Select, der er "et samarbejde mellem Det kongelige Teater og Statens Kunstfond om at styrke udviklingen på tværs af strukturer, genrer og til gensidig inspiration i det danske scenekunstmiljø." Det gode og det onde vendes på vrangen, lys og skygge mødes, når HC Andersens fortælling bliver flået fra hinanden i et orgie af lys, lyd og sansemørk mystik. 


Foto: Daniel Bødker Sørensen.

Nuvel, vi trækkes ned i et kunstnerisk kinky mørke, men hvilke indsigter bringer det os? Hvad bruges det til? Hvor bringer det os hen? Og vigtigst, hvad skal vi bruge det til?

Vi forhekses, men forhekselsen bliver aldrig brudt, heller ikke for den stakkels Johannes/Svend. Han ender så indbundet og opstrammet, at han må modtage applaus liggende på gulvet. Jeg føler med ham. Det er ikke noget sjovt eventyr at være inde i. Det behøver det heller ikke at være, men så skal det give os noget andet i stedet. En indsigt. En kunstnerisk oplevelse eller en magisk grum billedmagi, som jeg kan tage med mig hjem.


Foto: Daniel Bødker Sørensen.


Teatret sammenfatter det som: En musikdramatisk forestilling om liv og død, H.C. Andersen, japansk bondage og længslen efter at transcendere. Men forløsningen udeblev. Jeg endte lige så ophængt og indesnørret som Johannes i Nina Kareis Livingstones instruktion efter oplæg af Jesper Pedersen og Svend E. Kristensen. Sidstnævnte er kunstnerisk leder af Sew Flunk Fury Wit. Scenografi af Kristian Knudsen. Katrine Krohn havde designet kostumerne, der var syet af Fredericke Kellberg. Lysdesignet er af  Andreas Buhl.


Foto: Daniel Bødker Sørensen.

Efter applaussen skynder jeg mig ud. Udenfor er solen ved at gå ned. Det er lyset og mørket, der mødes på ny. Det første mørke kunne jeg godt have undværet. Det sidste mørke trækker mig videre ud til sommeren. Jeg ærgrer mig over at have været forhekset af mørket på Lille Scene i Skuespilhuset. Det startede så godt, men jeg for vild i mørket. Det er altid farligt at udfordre mørket, især hvis det tager magten fra én - ligesom i HC Andersens "Rejsekammeraten". 

"Det kan også blive for meget med alt det gode." er en af sætningerne, der bliver hængende efter forestillingen. Så vil jeg snarere sige: "Det kan også blive for meget med alt det onde."


Foto: Daniel Bødker Sørensen.


RITUAL
- Rejsekammeraten

Skuespilhuset
30. maj - 30. juni 2023

85 min.

Koncept og dukker: Svend E. Kristensen
Instruktør: Nina Livingstone 
efter oplæg fra Jesper Pedersen og Svend E. Kristensen

Dramatiker: Jesper Pedersen
Lysdesign: Andreas Buhl
Scenograf og dukker: Kristian Knudsen
Kostumedesigner: Kristina Krohn
Skrædder: Fredericke Kellberg
Lyddesign: Andreas Hald Oxenvad
Musikkonsulent: Neill Cardinal Furio
Komponist: Rune Risager

Medvirkende: 
Nina Sveistrup Clausen, Svend E Kristensen, Rune Risager (live guitarist)
Forestillingsleder: Esther Dorothy Ackerman
Kinbaku rigger - Jac Fabian



*

Se oversigten over de 

251 andre anmeldelser

Anmeldelse: Camilla Guldager Troelsø: HVAD ER MENINGEN?

 

Illustration; Camilla Guldager Troelsø.


”Forvirring” er den afsluttende historie i bogen. Den siger det hele. Jo., det er forvirrende. Også for hovedpersonen, for hun ringes op af Anna, der fortæller, Frank skal bisættes næste dag. Hovedpersonen aner ikke, hvem de to er, men siger alle de rigtige ting – og går med til bisættelsen, for at få den historie ”på plads” – som der står. Hun går ikke med til den efterfølgende kirkekaffe, men lyver sig undskyldt med et lægebesøg – og skynder sig væk derfra. Da hun vil låse sin cykel op, passer nøglen ikke. Det er alligevel ikke hendes cykel. Hun ved ikke, hvor den er. Hun vil bare væk og ”lægge afstand til den kirke. Til fortiden.”

Camilla Guldager Troelsøs HVAD ER MENINGEN? Består af en række kortprosastykker. Små noveller og enkelte digte, der alle kredser om at finde en mening. Eller genfinde den.


Illustration; Camilla Guldager Troelsø.

De skiftende personer er alle nedbøjede og forsømte, forsmåede og tilsidesat. Der er ikke meget håb at finde der, og så alligevel. For det er her humoren lægger sig forsonligt og lindrende hen over de strabadser som personerne udsættes for. Det handler både om store eksistentielle valg i tilværelsen, eller måske snarere om de valg der ikke bliver taget, men også om små bagateller, der antager bjergformationer og helt spærrer for udsynet

Der er megen venten og stilstand i de korte tekster. Smerterne bliver blotlagt med raske hug. Der bliver ikke skubbet noget under tæppet. Alt lægges frem, og det virker befriende.


Illustration: Camilla Guldager Troelsø.


De burde måske nok blive endnu mere knugende og knudret af det, men det er som om det understøtter de menneskelige strabadser og dilemma som vi alle lever med. Sådan så det pinlige og tavsligt personlige med ét bliver til noget generelt som alle vil kunne spejle sig – i højere eller mindre grad. Ved at opridse denne gebrækkelige og endeløse række af nederlag, kunne det hele let blive så ynkværdigt, at det ikke er til at holde ud, men det modsatte sker. For det er jo noget vi alle er fælles om. Vi har alle prøvet det, men dog sjældent i så udpræget grad som det er gengivet i historierne. Men vi kender det godt, og denne form for genkendelses er entrébilletten til at finde meningen. Det er nok tvivlsom om projektet lykkes for forfatteren, men jeg tror heller ikke at det er, hvad det egentlig handler m, selv om det navngiver projektet og udgivelsen.


Illustration: Camilla Guldager Troelsø.


Det vigtige er ikke så meget spørgsmålet som det er e mange forsøg og tilløb til at finde plausible forklaringer.

Nogle af teksterne slår hårdt, mens andre er mere forsonlige. Andre har et humoristisk skær over sig, så jeg som læser kommer til at le. Men det er en skyldig latter, og der er ikke noget befriende over latteren. Det er mere overleverens latter, der gør at man kan holde det ud, for det skrives direkte på smertepunkterne. Det gør det til en stærk og uforsonlig oplevelse. Man slår sig let på teksterne. Det er også en fortælling om et liv med flere diagnoser.


Illustration: Camilla Guldager Troelsø.


Det er en ganske tynd udgivelse rent sidemæssigt – bare 83 sider, men indholdet folder sig alligevel ud i al sin bredspektrede gru. Det er gru og latter. Det gør ondt, men over det hele gjalder latteren, for den virker livgivende og den bringer lys ind i tekstens mørke. Det er en stærk og hudløs oplevelse, der hermed være sig anbefalet.

Bogens illustrationer samt forsideillustrationen er alle kreeret af forfatteren, og de lægger streger til ordene. Det kommer til at passe rigtig godt sammen.


Illustration: Camilla Guldager Troelsø.


Camilla Guldager Troelsø: 

HVAD ER MENINGEN? 

(mellemgaard, 2022)

Camilla Guldager Troelsø: HVAD ER MENINGEN?

 

Foto: Michael Svennevig. Forsideillustrationer: Camilla Guldager Troelsø.


Hør podcast

YouTube

Farverne er vilde, glade og meget optimistiske, og de står i stor kontrast til teksterne i Camillas tre bogudgivelser: ”Balancegænger” (2013, Mellemgaard), ”Bare hverdag” (2018, Brændpunkt) og ”Hvad er meningen?” (2022, Mellemgaard). Inspirationen kommer fra det skæve, det svære og det helt almindelige.


Illustration: Camilla Guldager Troelsø.

Camilla Guldager Troelsøs HVAD ER MENINGEN? Er en tekstcollage. En række kortprosastykker. Små noveller og enkelte digte, der alle kredser om at finde en mening. Eller genfinde den. Der er megen venten og stilstand i de korte tekster. Smerterne bliver blotlagt med raske hug. Der bliver ikke skubbet noget ind under tæppet. Alt lægges frem, og det virker befriende.

 

Illustrationer: Camilla Guldager Troelsø..


Uddrag fra festivalanmeldelse:

”Forvirring” er den afsluttende historie i bogen. Den siger det hele. Jo., det er forvirrende. Også for hovedpersonen, for hun ringes op af Anna, der fortæller, Frank skal bisættes næste dag. Hovedpersonen aner ikke, hvem de to er, men siger alle de rigtige ting – og går med til bisættelsen, for at få den historie ”på plads” – som der står. Hun går ikke med til den efterfølgende kirkekaffe, men lyver sig undskyldt med et lægebesøg – og skynder sig væk derfra. Da hun vil låse sin cykel op, passer nøglen ikke. Det er alligevel ikke hendes cykel. Hun ved ikke, hvor den er. Hun vil bare væk og ”lægge afstand til den kirke. Til fortiden.”

Læs hele festivalanmeldelsen

 

Foto: Camilla Guldager Troelsø,


Humoren er den forløsende faktor, ellers havde det heller ikke været til at holde ud. Det bliver aldrig larmende morsomt, men lige akkurat muntert nok til at de sukrede bitre drops glider ned.

Illustrationer: Camilla Guldager Troelsø..


Det er en smal udgivelse – på mange måder. Også af omfang. Blot 83 sider, men til gengæld er de komprimerede følelser, så kompakte og smertelige, at de 83 sider er alt rigeligt – eller faktisk er de alligevel ikke nok. Jeg glæder mig allerede til næste bogudgivelse.


Musikken på podcasten er af og med trioen

Rosenvinge, Christensen & Svennevig

 

Foto: Michael Svennevig..


 Mød Camilla Guldager Troelsø på den kommende festival

tirsdag den 8. august 2023 kl. 15-21

i GLOBAL Art Gallery, Skelbakken 8A i Vanløse

 

Strik & foto: Camilla Guldager Troelsø.


 *


Hør også
med uddrag fra de første 5 podcasts.

med uddrag fra de næste 5 podcasts.

med uddrag fra de kommende 5 podcasts


*

  Næste uges podcast:

9/6/2023

Selvportræt: Karin Feit Almberg.

Karin Feit Almberg:  TOMRUM

Et pludseligt og for tidligt dødsfald er noget af det sværeste at komme sig over, fortalte præsten. Man er i chok. Man forstår ikke. Man fik aldrig sagt farvel.  Og man savner ud i det ekstreme. Karin krammede sin ægtefælle om morgenen, og han sagde ”Jeg glæder mig til i eftermiddag,” fordi de to havde planlagt en tur sammen. Men selvsamme eftermiddag fik hun hans vielsesring og ur i en plasticpose af sygeplejersken på hospitalet. Det er nu 8 år siden Karin Feit Almberg oplevede det, som hun året efter skildrede i den essayistiske bog ”TOMRUM. I chok – og tiden efter et dødsfald” (Eksistensen, 2016).  



*


KÆRLIGHED?
Festival om drømme og fællesskab
5.-16. august 2023
5 bydele. 80 medvirkende

Læs mere på hjemmesiden 
#festivalkærlighed

*