tirsdag den 21. juli 2020

Anmeldelse: HØJSANGEN FRA PALERMOVEJ af Annette Bjergfeldt



Sangeren og komponisten Annette Bjergfeldt debuterer med romanen ”Højsangen fra Palermovej”. Det er en meget fabulerende og smukt skrevet roman, der på sine 348 sider følger en familie gennem tykt og tyndt. Fra Rusland og til Danmark til Palermovej på Amager og med afstikkere rundt i verden. Det er et svimlende perspektiv på livet, som romanen afspejler. Det er frisk, frejdigt og umådelig morsomt. Det er fyndigt og svulmende. Det er et sanseligt farveorgie i ord og toner. Det hele starter i  Sankt Petersborg i året 1914 omkring Cirkus Sowalskaja. Den tilrejsende danske forretningsmand Hannibal forelsker sig hovedkulds i cirkus´ets oversavede dame, Varinka Sowalskaja.



”Som oversavet dame lærte hun hurtigt, hvor alle livets dele hører til. Og at man aldrig som ved et trylleslag bliver sat sammen på ny, hvis først man er gået rigtig i stykker. For lykken er lunefuld.” (s. 11).

Cirkuslivet er hårdt og ubønhørligt, og da livet med den unge danske forretningsmand lyder meget mere tillokkende, lader Varinka sig falde ned i den forhåbentlige langt tryggere danske favn. Allerede inden har Hannibal udset sig huset på Palermovej, og han gifter sig hemmeligt med Varinka og indfører hende i livet på Amager.

”Han ønskede blot, at noget eller nogen ville vække ham og skubbe ham ud af det søvnige grossererkontor, med pludselig og tindrende magi.” (s. 18)

Mødet med hans danske familie bliver selvsagt ingen succes. Men livet på Palermovej blomstrer, og det resulterer i datteren Eva, der igen får døtrene Esther, Olga og Filippa. Esther er bogens fortæller: Hun giver sig hen i farvernes verden, mens Olga er i tonernes rige. Filippa er i sin helt egen adskilte verden – fjernt fra alt, hvad der sker i denne verden.

”At bade er det bedste. Jeg er sikker på, at der har været rod i vokalerne i Biblen. I virkeligheden skulle der stå: Lad os alle bade. Den ultimative form for taksigelse og alkymi. Man er ikke længere den samme efter et bad i Guds store døbefont. Olga og jeg dykker ned i den grønne undersøiske verden, hvor lydene går i slowmotion og fødderne læser havets blindskrift i de snoede riller på sandbunden. (s. 82)

Som voksen nedlægger Olga den ene mand efter den anden, men alle glider de hende af hænde. For Esther er der kun den medstuderende Sebastian på Kunstakademiet. Men også han forsvinder igen og efterlader kun smerte. Mens Filippa glider uhjælpelig ind i sin egen verden for til sidst helt at opløses og forsvinde. For Olga er der André, som hun bliver gift med, men det holder heller ikke længe. Både Olga og Esther bliver besat og fortæret af kærligheden, men genopstår begge af asken. Men alting falder til rette i det store brogede puslespil, som livet er. Det er et kæmpe univers, som bliver oprullet i romanen.

Midtvejs når jeg at tænke, om det mon er muligt at holde den fortællemæssigt damp oppe gennem hele romanen, men det lykkes. Det er en fornøjelse at læse den tykke roman til ende, for alting falder på plads i et smukt, sirligt arrangeret mønster.

Ikke mindst lykkes det, eftersom naboens Graversen er så styg, at han alene leverer den slagskygge, som en så perlende og kvidrende roman har brug for som ballast, for at hele dette brusende romanskib kan sejle godt og sikkert i mål – på Palermovej på Amager.

Det er en roman om overtro, frit flyvende duer og om hundevæddeløb. Men slet og ret er det en roman om mennesker og kærlighed. Duerne letter fra bogens sider og flyver til og fra, mens hundene sprinter hen over siderne. Det er til at blive helt stakåndet af, men det er også berusende.

“Livet er fuldt af flodheste,” mumler Varinka. På en måde har hun ret. Der er flodheste, der ankommer som trøstepræmie i stedet for ens oprindelige elefantdrømme. Store, vilde drømme, som kryber i vask. Flodheste, man prøver at få det bedste ud af ved at tale hele scenariet op og sparke lidt håb i det, man har. Det, som oldefar Igor var mester i. Livet er fuldt af flodheste, som spreder lort, men egentlig bare vil være venner. Dette tøndeformede dyr kan jo ikke gøre for, at dets bid er så fatalt. Frem for alt er livet fuldt af flodheste, der æder ens elskede i en enkelt mundfuld. Sluger kærligheden og det sidste håb om en barmhjertig Gud, som burde have en overordnet plan og kende meningen med det absurde. Varinka tænder en af sine tre cerutter og tømmer brandyglasset. Hun vil tydeligvis ikke tale mere om det og lægger fotoet tilbage i bogen.” (314-15)



HØJSANGEN FRA PALERMOVEJ af Annette Bjergfeldt

Forlaget Modtryk. Udgivelsesdato: 18. maj 2020


Mød Annette Bjergfeldt på 2. festivaldag på Amager

Læs opslag
Hør podcast

Læs mere om festivalen 




*

Annette Bjergfeldt: "Højsangen fra Palermovej"



Lyt til denne 15. podcast med Annette Bjergfeldt.

Annette Bjergfeldt er sanger og komponist - og nu også forfatter.

Romandebutten er fascinerende. 




Her er et uddrag fra festivalanmeldelsen:

”Det er et svimlende perspektiv på livet, som romanen afspejler. Det er frisk, frejdigt og umådelig morsomt. Det er fyndigt og svulmende. Det er et sanseligt farveorgie i ord og toner. Det hele starter i Sankt Petersborg i året 1914 omkring Cirkus Sowalskaja. Den tilrejsende danske forretningsmand Hannibal forelsker sig hovedkulds i cirkus´ets oversavede dame, Varinka Sowalskaja. Det er en roman om overtro, frit flyvende duer og om hundevæddeløb. Men slet og ret er det en roman om mennesker og kærlighed. Duerne letter fra bogens sider og flyver til og fra, mens hundene sprinter hen over siderne. Det er til at blive helt stakåndet af, men det er også berusende.”




*


Lyt til denne 15. podcast med Annette Bjergfeldt


Musik: 
O sole mio” (Giovanni Capurro/Eduardo di Capua/ Alfredo Mazzucchi) sunget af 
Caruso Enrico Caruso  (5. 2. 1916) med Victor Orchestra dirigeret af Walter B. Rogers. 
Astronauter græder ikke”  (fra albummet ”Et Helt Nyt År”). 
Tekst & Musik: Annette Bjergfeldt. 
Musikproducer: Morten Lundsgaard. 
Musikvideo : Andy Goggin

Mød Annette Bjergfeldt på 2. festivaldag på Amager

Lyt også til de tre præsentationspodcasts 
med uddrag fra festivalens første 12 festivalpodcasts. 



Læs mere om festivalen 


*