”Brødrene Karamazov”,
”Idioten” og ”Raskolnikov” er de tre mest kendte Dostojevskij-romaner.
Den fjerde i rækken er ”De Besatte, der siden er nyoversat med titlen ”Onde
Ånder””. Enhver tid har sine oversættelser, for sproget skifter, men måske er
den ”gamle” titel stadigvæk den mest præcise og mest rammende?
De omfangsrige og
vidtforgrenede russiske mesterromaner burde være umulige at omsætte til teater,
enten skal man gøre det meget minutiøst og præcist, og det giver dårligt
teater, eller også skal man gøre det som det nu kan opleves i Skuespilhuset:
frækt og pågående. Langt inde i forestillingen må man som tilskuer stadig
spørge sig selv om, hvad det er vi er vidne til? Er dette virkelig Dostojevskij? Det er
svært at genkende, men alligevel er det der, farligheden og det snigende. Netop
det som romanerne er så gode til, er kongenialt oversat til et dynamisk og fængende
teatersprog, der blæser publikum bagover i den 3½ timer lange forestilling.
Selvfølgelig er man udmattet efter forestillingen, for det er voldsomt. Voldsomt spændende. Dostojevskij bliver rigtig farlig, når vi føler at
dramaet træder direkte ind fra gaden – og ligeså vel kunne foregå i dag – her.
Det er det som den vilde opsætning netop understreger. Forestillingen har
masser af kant og brod, mens uhyggen kommer snigende, ganske langsomt.
Endnu en gang glimrer Nicolas
Bro i en bærende hovedrolle, denne gang som Piotr. Han præsenteres som konferencier i et
øretæveindbydende talkshow, inden han selv træder ind i handlingen. Det
handler om politik og forførelse. Folkeforførelse. Nicolas Bro har et særligt
talent for at spille disse farlige og morsomt dæmoniske karakterer ligesom han
gjorde i Jokum Rohdes ”Manson”, med tråd tilbage til Katrine Wiedemanns opsætning
af ”Faust”. Det er samme vilde drive og energi, der præger ”Onde ånder”. Han
evner at kombinere det med en slesket sødme, der er uimodståelig. Eller det vil
sige... den ældre herre som ved siden af mig, sad nærmest demonstrativt med
korslagte hænder og oste langt væk af at dette ikke var den tilbagelænede
kongelige skuespilaften som han havde set frem til. Hans kone lod som om hun
klappede bagefter, men det var bare på skrømt.
Forestillingen (og romanen) er
ikke hyggelig. Det bliver Dostojevskij aldrig. Det er dødsens skræmmende, fordi
vi føres helt ind i hjertet af personerne. Der er ingen forstillelse. Vi ler og
lider med dem, for vi forstår dem så godt. Det udspiller sig her og nu – især i
denne opsætning.
Persongalleriet er stort og
vidtforgrenet og man skal holde tungen lige i munden, for at holde styr på personerne.
Sådan er det også i romanen, men teatret har sine egne virkemidler og det
kommer tordnende imod os. Det er en fornøjelse at blive visuelt blæst bagover. Scenografien
af Christian
Friedländer imponerer i et veloplagt samspil med lyssætningen af Antonio
Rodrigues-Andersen, så det virker som om den gamle verden brister og forsvinder.
Om den nye verden er så meget bedre, bliver stående som et åbent spørgsmål. Der spilles scenografisk med musklerne, og ikke nok med at det
ser smart og fermt ud, det er samtidig den perfekte løsning på de utallige
sceneskift, som den splintrede historie kræver. Instruktionen af
Alexander
Mørk-Eidem fører alle forestillingens elementer sammen og gør det til en så flot
samlet oplevelse.
Kirsten Olesen og Henning
Jensen repræsenterer den gamle rige overklasse, der bliver væltet omkuld. De har
hver deres søn, og dramaet udspiller sig imellem disse to, hvis venskab bliver
en farlig cocktail for omgivelserne – med dødelig udgang for de fleste. Sønnerne
spilles af Jakob Cederholm og Nicolas Bro. Den første er skildret som en elegant
slyngel, mens den anden er den inkarnerede ondskab selv. Det er måske nok lidt
svært at forstå hvorfor stykkets øvrige personer er så fascineret af Cedergrens
Stavron selv om han i sceneversionen fremstår som den bedre halvdel af Pjotr. I
romanen er det ham, der er hovedpersonen, men i sceneversionen står og falder alting
med Pjotr – i Nicolas Bros skikkelse. Og hvilken skikkelse. Han er stor som en vandbøffel
og farlig som et krydsermissil, samtidig får han os til at glemme sin volumen, når han
i frysende øjeblikket formår at fremstå så ynkværdig at vi næsten kommer til at holde af ham.
Fantastisk hvad han formår med sine roller. Både hvad han får ud af rollerne og
hvad roller får frem i ham.
Stavron har i de 5 års fravær fra familien giftet sig med en mentalt handicappet kvinde, Maria. Ikke nogen let rolle, men Signe Egholm Olsen spiller rollen yderst dækkende og flot.
Fedka er rendyrket psykopat, og bliver ligeså dækkende spillet af Troels Thorsen, der gør det så grumt godt at Pjotr til sammenligning kommer til at virke helt sympatisk. Men spillemæssigt er det scenerne mellem faren og sønnen, Piotr og Stepan (Nicolas Bro og Henning Jensen), der bagefter står og dirrer, fordi deres samtaler indkapsler hele forestillingens tema. Det er en kamp på verdensbilleder, hvor den gamle alt for godt ved, at han har spillet med lånte kort, og at hans tid ringer ud, for den unge repræsenterer den nye tid. At det gamle verden nødvendigvis må gå under for det nye. En skræmmende ny tid. Det handler om sammenstødet mellem den nye og den gamle verden. Og så handler det om fanatisme. Det går aldrig af mode. Se forestillingen – hvis du tør!
Stavron har i de 5 års fravær fra familien giftet sig med en mentalt handicappet kvinde, Maria. Ikke nogen let rolle, men Signe Egholm Olsen spiller rollen yderst dækkende og flot.
Fedka er rendyrket psykopat, og bliver ligeså dækkende spillet af Troels Thorsen, der gør det så grumt godt at Pjotr til sammenligning kommer til at virke helt sympatisk. Men spillemæssigt er det scenerne mellem faren og sønnen, Piotr og Stepan (Nicolas Bro og Henning Jensen), der bagefter står og dirrer, fordi deres samtaler indkapsler hele forestillingens tema. Det er en kamp på verdensbilleder, hvor den gamle alt for godt ved, at han har spillet med lånte kort, og at hans tid ringer ud, for den unge repræsenterer den nye tid. At det gamle verden nødvendigvis må gå under for det nye. En skræmmende ny tid. Det handler om sammenstødet mellem den nye og den gamle verden. Og så handler det om fanatisme. Det går aldrig af mode. Se forestillingen – hvis du tør!
Iscenesættelse: Alexander
Mørk-Eidem
Scenografi og kostumer:
Christian Friedländer
Lysdesign: Antonio
Rodrigues-Andersen
Oversættelse: Niels
Brunse|
Bearbejdelse: Alexander
Mørk-Eidem
Henning Jensen Stepan
Trofimovitj Verkhovenskij
Kirsten Olesen Varvara
Stavrogin
Nicolas Bro Pjotr
Verkhovenskij
Ditte Gråbøl Praskovja
Drozdova
Jakob Cedergren Nikolaj
Stavrogin
Peder Holm Johansen Kaptajn
Lebjadkin
Benjamin Kitter Ljamsjin
Anders Mossling Liputin
Helle Fagralid Liza
Drozdova
Signe Egholm Olsen Maria
Lebjadkin
Nanna Skaarup Voss Irina
Sara
Cecilie Hjort Ullner Masja
Sjatov
Asbjørn Krogh Nissen Kirillov
Troels Thorsen Fedka
Alexander Clement Mavrikij
Asger Gottlieb Aleksej
Elliot Todd Crosset Sjigaljov
Karin Heinemeier Darja
Sjatov
Christian Tafdrup Sjatov
|