Skæve, men dejlige juleforestillinger uden sne
To
charmerende soloforestillinger på Teater Vestvolden med Tomas Lagermand Lundmes
”Chappers decemberønske” og David Sedaris´ ”The Santaland Diaries” i Krudttønden
tager begge livtag med julen på utraditionelle måder. ”Chappers Jul” er for de
5 årige og deres forældre, mens ”The Santaland Diaries” er en gay comedy, for de voksne. I
den første kommer vi så langt væk fra julen som muligt, mens vi i den anden
kommer meget tæt på. Det er flotte præstationer af de to skuespillere,
der begge investerer betydelig varme og charme i de to meget forskellige
roller, der begge bæres igennem af deres ligefremme nærvær og tilstedeværelse.
For vi befinder os i yderzonerne, hvor der ikke umiddelbart er udsigt til nogen
hvid jul, men det bliver der måske alligevel. Både i Hvidovre og på Østerbro,
hvor historierne gled ned med henholdsvis lagkage og gløgg til de to premierer.
CHAPPERS
DECEMBERØNSKE
på TEATER VESTVOLDEN
på TEATER VESTVOLDEN
Chapper
ønsker sig slet ikke noget til jul. Han ønsker sig ingenting. Da han efter
flere år alligevel ikke har fået det han ønsker sig, tager han konsekvensen af
det og boycotter julen. Hans mor er mere nærværende og tilstede i de evindelige
og uendelige samtaler med veninden, end hun formår at være i forholdet til
sønnen. I hvert fald har han fornemmelsen af slet ikke
at blive set. Han forsøger at tegne sin ønskeseddel for moren, men hun forstår
ikke hans tegninger og interesserer sig heller ikke for dem, og vil meget
hellere tale i telefonen med veninden. Chapper fantaserer om, hvordan han
lader hendes mobiltelefon forsvinde. For grunden til at han ingen ønsker har,
er, at han drømmer om selv at føle sig ønsket. Tomas Lagermand Lundme er en
god, varm og loyal skildrer af den menneskelige varme, der går som en åre gennem
hans værker. Han er god at holde i hånden, for han har hjertet på rette sted –
også i Chappers decemberønske.
Fotograf: Søren Meisner
Chapper
spiller rollen med stort nærvær. Vi er med ham på
fodboldbanen, og bagefter da han trækker sig ind i sig selv og opsøger
ingentinghuset, hvor han med kridt tegner sig til noget af alt det, han ikke
har. Han er nøjsom og stærk i sine fravalg, og fremtryller en forunderlig
verden fuld af ingenting i ingentinghuset. Det er en leg med de muligheder som
vi stadigvæk har, selv med tomme hænder, for fantasien har vi altid – og den er
rigere end alt andet. Det er en sød og charmerende pointe i en juleforestilling,
der er befriende fri for sne og jul, og som gør en dyd ud af at fortælle en nødvendig historie
om nærvær og fællesskab. Det handler ikke om ønskesedler, men om selv at være ønsket.
Historien
udfolder sig i en stemningsfuld scenografi af Annika
Nilsson smukt lyssat af Gert Christoffersen. Anders Lundorph har instrueret
Chapper og fået det hele til at virke hjemligt og rart – selv i ingentinghuset.
Fotograf: Søren Meisner
Spilleperiode:
24,11-15.12.2019
Spilledage:
Tir. – fre. kl. 9.30 & 11.30,
lør. – søn. kl. 10 & 12.
Tir. – fre. kl. 9.30 & 11.30,
lør. – søn. kl. 10 & 12.
5 år og opefter
45
minutter
MEDVIRKENDE
Chapper
Chapper
ISCENESÆTTELSE
Anders Lundorph
Anders Lundorph
MANUSKRIPT
Tomas Lagermand Lundme
Tomas Lagermand Lundme
SCENOGRAF
Annika Nilsson
Annika Nilsson
MUSIK/SANG
Chapper og Pharfar
Chapper og Pharfar
LYD
Jonas Jørgensen
Jonas Jørgensen
LYS
Gert Christoffersen
Gert Christoffersen
VÆRKSTED/AFVIKLING
Mikkjal Galan
Mikkjal Galan
IDÈ,
KONCEPT OG PRODUKTION
Teater Vestvolden Hvidovre
Teater Vestvolden Hvidovre
*
Tidligere anmeldte forestillinger på Teater Vestvolden:
Et mærkeligt skib (2017)
*
THE
SANTALAND DIARIES af HIT i KRUDTTØNDEN
Der
er kun én ting, der er værre end at blive ansat som fulltime alf i stormagasinet Macy, og det er ikke at blive det. For som voksen at skulle være klædt ud som alf
er ydmygende. Forestillingen falder i to dele, for først kommer vi med til den
skarpe udvælgelse af de kommende julemænd og alfer, der skal igennem flere
interviews og en drugtest, før de ”heldige” kommer i juletræning som julemænd og
alfer. David Barrett er rørende både i sit normale tøj, men endnu mere i sit
alfe-outfit. Hans overdrevne gestik passer fint til caféforestillingen, hvor
han i højt tempo bevæger sig rundt foran scenen, mens han beskriver sin
transformation fra arbejdsløs kunstner til alf.
Hans imitationer af de øvrige ansøgere er umådelig morsomme. Selv er han
tillidsvækkende og opnår hurtig en fin kontakt til publikum, der bærer monologen
igennem. I anden del bliver scenetæppet
trukket fra, og vi befinder os sammen med ham i Santaland i stormagasinet Macy,
hvor ydmygelserne ikke bliver mindre.
Det
er et forfærdeligt sted, hvor det vrimler med plastikjul, julemænd og alfer.
Det er enhver julehaders mareridt. Samtidig er det den perfekte måde at
udstille menneskeligt armod på. Teksten er skrevet af David Sedaris ud fra egne alfe-supermarkedserfaringer, og scenisk bearbejdet af Joe Mantello. Det
er gribende beretninger om julekunder, udklædninger og skingre børn, der føles
som om det er ydmygelsernes yderste holdeplads for de fastansatte alfer og
julemænd, men alt som fortællingen skrider frem, bliver det tydeligt, at der
ingen grænser er for ydmygelserne. De er
uendelige – og uhyrlig morsomme.
David
Barrett tager både børnene og publikum ved hånden og fører os gennem juleræset med
afvæbnende charme og højt tempo. At det bliver iblandet
struttende hormoner de mandlige alfer og julemænd imellem gør det kun endnu mere festligt.
Det balancerer på kanten uden at tippe over. Det er dygtigt og godt instrueret
af Jeremy M. Thomas, der sørger for at historien eller rettere den menneskelige
deroute formidles ligetil og rørende, for vi befinder os i en menneskelig
yderzone, eftersom de ansatte alle er arbejdsløse kunstnere og drop-outs med
drømme om det store kunstneriske gennembrud, selv om de dagligt må kæmpe sig
gennem deres egne menneskelige nederlag frem mod julen, alt mens de hærges af hektiske
børn med udslidte fotograferende forældre. Det gør de, mens strømmen af børn og forældre
bliver stadig større, mere intens, skinger og hektisk alt som julen
nærmer sig. Det MÅ ende galt...
Ofte
undervejs tænkte jeg på den vidunderlige anti-julefilm BAD SANTA (2003) med
Billy Bob Thornton, der også er ansat som julemand i et stormagasin. BAD SANTA 2
(2016) skulle eftersigende være mindst lige så god – og grovkornet. God Jul!
Spilleperiode: 28.11.-1.12.2019
Spilledage: Fredag
kl. 20, lørdag
kl 12 (ekstra forestiling) & kl. 20, søndag
kl. 17.
15 år og opefter
Engelsksproget forestilling af HIT, House of International Theatre
80 minutter
David Barrett as Crumpet
Karl Heding on guitar
Lakeisha Salto on vocals
Directed by: Jeremy Thomas-Poulsen
Playwright: David Sedaris, adapted by Joe Mantello
Produced by: HIT
Co-producer: Down the Rabbit Hole Theatre
*