Det
er morgen, og vi befinder os i ægteparrets soveværelse. HUN er ved at gøre sig
klar til at gå på arbejde. Klæder sig på og spiser morgenmad. HAN støvsuger og
serverer morgenmaden for hende. Det er ham, der går hjemme, mens hun tager på
kontoret. De mødes igen om aftenen, efter at han har haft besøg af ”the lover”.
Det er et åbent ægteskab, hvor både han og hun har hver deres
udenomsægteskabelige affærer. De har lovet hinanden at så længe de elsker
hinanden, spiller det andet ingen rolle. Ingen væsentlig rolle, i hvert fald. Men langsomt bliver først hun og derefter han mere og
mere nysgerrig, hvad angår den andens affærer. Selvfølgelig er de ikke jaloux
på hinanden, det er de da hævet over. Selvfølgelig er de, men noget
er alligevel sat i skred, og langsomt kryber skeletterne frem fra skabe og
skuffer, indtil der ikke er mere plads imellem dem.
Fotograf: Filip Orestes
Harold
Pinter (1930- 2008) fik ikke for ingenting Nobels litteraturpris i 2005. Han er absurd, men
ikke mere end at han også er realist. Det spændende ved hans dramatik er, at
den både kan spilles som komedie og tragedie. Eftersom det ene altid er
indlejret i det andet, og især hos Pinter. Pinters ”The Lover” (1963) er et kammerspil
for HAN og HUN, men hun spiller en dobbeltrolle. Om der er to eller tre
roller, er op til den enkeltes fortolkning af stykket. Det starter fredeligt og
roligt. Scenografien er et rigt udstyret soveværelse. Underlægningsmusikken er
frokostjazz. Alting virker så rart og tilforladeligt, men det skal man ikke
lade sig narre af.
I
denne opsætning er rollerne byttet om, men de fungerer stadig upåklageligt.
Selvfølgelig er det lidt bizart, men sådan er Pinter også, så det
understøtter fint stykkets egen ide.
Hun
spørger henkaster ham om ”elskeren” kommer om eftermiddagen. Men det er ikke
helt så enkelt som det lyder. Slet ikke som det eskalerer i løbet af
forestillingen. Der bygges så grundigt og omstændeligt op, så når det hele
tipper, viser det sig, at vi har siddet og fulgt et spil i spillet. At det hele
er iscenesat. At det er teater. Også for de to personer i stykket. Mere vil det
være synd at røbe her. Ud over at stykket tager en overraskende drejning, der til
allersidst gør det hele endnu mere gribende, forunderligt, bizart og Pintersk.
Fotograf: Filip Orestes
Det
er en elegant leg med teatret og dets virkemidler. Stilfuldt og stærkt forløst
af Jeremy Thomas-Poulsen,
der har instrueret Jana Pulkrabek og Tom Hale sikkert gennem Pinters skæve og fascinerende
tekstunivers. Det giver god mening at opleve forestillingen på engelsk. Hun taler
engelsk og han amerikansk, og det giver en fin sproglig cocktail. Det er let
forståeligt og bør ikke afskrække nogen fra at opleve den fine forestilling.
Fotograf: Filip Orestes
Det
var en fuld sal, der tog godt imod forestillingen, selv om min sidemand gabte 4
gange i løbet af forestillingen. Det er en stille forestilling. Eller det er en
tilsyneladende stille forestilling,
der langsomt spinder publikum ind i sit net, som der er svært at komme ud af
igen, netop fordi det sker så langsomt og nænsomt. Det virker helt efter
hensigten, så det til sidst er svært at få vejret.
Fotograf: Filip Orestes
THE
LOVER (1963)
Én-akter.
70 min.
Dramatiker: Harold Pinter
Medvirkende: Jana Pulkrabek,
Tom Hale
Instruktør: Jeremy Thomas-Poulsen
Lys: Paul Damade
Forestillingsleder: Angelique Giroir
Produceret af
Manusarts og Down The Rabbit Hole Theatre
Instruktør: Jeremy Thomas-Poulsen
Lys: Paul Damade
Forestillingsleder: Angelique Giroir
Produceret af
Manusarts og Down The Rabbit Hole Theatre
Spilleperiode: 30.1.-3.2.2019
Spillested: HIT, Rådhusstræde
13, 1466 Kbh K.
(Tidligere kendt som ”Huset” i Magstræde).
(Tidligere kendt som ”Huset” i Magstræde).
Tidligere anmeldelser af
teatrets forestillinger:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar