Man
føler sig godt tilpas, når man træder indenfor. Der er sat små caféborde frem,
der er en indbydende bemandet bar i den ene side og et flygel i den anden.
Imellem de to er der et rødglitret staniolforhæng. Foran er der placeret et lille
bord med selvhjælpsbøger om kærlighed og sex. Vi er med andre ord inviteret
indenfor til en sexy cabaret, der bliver varetaget af to sexologer. Hun, Emmi (Jana
Pulkrabek) er blond, slank og kvik. Han, Leo (Siegmar Tong) er
sindig, lidt bamset og rar. Umiddelbart er de et umage par, og derfor er det så
meget desto mere spændende, da de bevæger sig ind i den fælles historie, der
knytter aftenen sammen. Set-up´et er meget forenklet. De sidder i hver sin
side af scenen og ringer på en lille klokke hver gang de afsender en mail til
den anden, for det hele starter med en fejlsendt mail, men kontakten udvider
sig og antager amorøse over- og undertoner. Hun er eventyrlysten og drømmende.
Han er mere tilbageholdende, men stadig nysgerrig – og spørgende. De spiller
deres fælles usikkerhed ud mod hinanden. De smyger sig rundt om
billedet af hianden, sådan som de forestiller sig det. Eller rettere sådan
som det bliver til for deres indre blik. Det er et drømmespil, for de mødes
aldrig. Eller det gør de måske alligevel – til sidst, men så er det måske for
sent? Eller er det? Forinden træder en tredje person (Tom Hale) ind imellem dem,
da det viser sig at hun allerede er
gift. Rent konkret begynder ægtemanden at skrive til ham som hustruen har forelsket sig i, og hvad det afstedkommer vil
være synd at afsløre her.
Historien
om de to (der bliver til tre), skrevet af Daniel Glattauer, er nærmest skematisk, men den efterlader publikum
i en løftet og lidt chokeret stemning. For vi kender det godt – denne ordenes
passion via nettet - hvor vi er så tæt på at vi næsten kan røre, og alligevel så
langt væk at det bare er tryk på tastaturet, før alting igen forsvinder. Men
med ét bliver det så virkeligt at alt andet blegner, for vi føres ud på
imaginære rejser, der både fortryller og forfører. Det samme skete efter
premieren, hvor publikum blev siddende, for ingen havde umiddelbart lyst til at
gå. Det er et kompliment, og så gør det mindre at rammefortælling med de to
sexologer virkede uinteressant, for forestillingens egentlige rejse ledte
lige ind i hjertet, så uprætentiøs som den var. Den blev ledsaget af veloplagte
sang- og dansenumre.
Ret beset sker der ikke meget mellem lagnerne. Men der
er alligevel meget på spil, og det er det væsentligste. Det
er flot, at HIT og den myreflittige instruktør/teaterleder Jeremy Thomas-Poulsen
har fået skabt et driftigt engelsksproget teater i løbet af et par sæsoner og har mange spændende
ideer og forestillinger i spil. Det startede med en munter Shakespeare-parodi,
hvor ”Elsie & Norm`s Macbeth” var lutter fnis og grin. Stort teater var det
ikke, men det var veloplagt og meget forfriskende. Til gengæld var
den efterfølgende ”Venus in Fur” et pletskud. En meget vellykket forestilling, der både
var fint udført og instrueret. Efterfølgeren, "No exit - reloaded" - en opdateret udgave af Sartres ”Lukkede døre” genskabt af John Foster,
var flot tænkt, men rørte mig ikke, selv om det øvrige publikum responderede begejstret.
Siden har der været yderligere to forestillinger, hvoraf den ene var af mere komisk tilsnit. Alle
iscenesat af Jeremy Thomas-Poulsen, der ikke mindst med ”Venus in Fur” (be)viste
at han har et godt greb og stærk kunstnerisk nerve. Teatrets næste forestilling
lyder også spændende, så det er en god ide at holde øje med, hvad det videre
sker i HIT – House of International Theatre, hvor engelsk er det talte scenesprog.
Sex and Betrayal between the
Sheets
Spilleperiode:
18.-28. januar 2018
Tirsdag-lørdag:
kl. 19,
søndag den 21.1. kl. 17, søndag den 26.1. kl. 14
søndag den 21.1. kl. 17, søndag den 26.1. kl. 14
HIT - House of International Theatre
Instruktør:
Jeremy Thomas-Poulsen
Skuespillere:
Jana Pulkrabek, Siegmar Tong og Tom Hale
Jana Pulkrabek, Siegmar Tong og Tom Hale
Lys:
Paul Damade
Scenemester:
Angelique Giroir
Producent:
Manusarts
*
HIT - House of International Theatre
HIT - House of International Theatre
Huset-KBH,
stage, 4. sal,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar