tirsdag den 7. marts 2017

Anmeldelse: SLEEPING WITH THE LIGHTS ON i Dansekapellet


 

Fotograf: Søren Meisner

På det kvadratiske dansegulv i Dansekapellet er der tegnet en cirkel, sort på hvidt. Publikum sidder hele vejen rundt om og kigger hypnotiseret på de to dansere og koreografer Kasper Ravnhøj (DK) og Stian Danielsen (NO), da de mødes inde i cirklen og udfordrer hinanden til at begynde et stort kosmisk ragnarok, den store episke finale, ved at danse.  De er inspireret af fysikeren Lord Kelvins termodynamiske teori om universets varmedød, hvor energiudladninger fører til verdens undergang. Den vil de prøve at danse frem. Egentlig er det en dødedans, en dance macabre, men når man danser ud mod den sidste og dybeste afgrund, bliver det også en sidste dans for livet. Det er livet og døden, der mødes, når de to dansere mødes i en dansende brydekamp. De tager hårdt fat i hinanden og svinger hinanden rundt, så det også bliver en overlevelsesdans. Om de er partnere eller modstandere skifter. Som partikler kredser de om hinanden. De er hele tiden sammen – også når de ikke er det. Deres fysiske brydekampe bringer mindelse om Pina Bausch´ ”Le Sacre du Printemps”, for der er en befriende råhed, der paradoksalt nok giver plads til en ligeså stor inderlighed. For nok er dansen rå og kropslig fysisk, men den er også varm og hengiven.
 
Fotograf: Søren Meisner

Dansen akkompagneres af dybe basrungende klange, der bliver stadig højere og bredere. Er det toner eller stemmer? Lyden kredser de to dansere ind. Deres stødvise åndedræt går i ét med musikken af Thomas Elfstadius, og spænder en bue hen over deres bestræbelser på at danse verden sammen, altimens lyset langsomt tændes rundt om cirklen. Mens der fra tid til anden sendes røg ind over danserne.
Mute Comp. Physical Theatres forestillings verbale indledning er kedelig og uinspirerende, og lever på ingen måde op til den store danseglæde, der udfoldes senere i forestillingen. Ud over introduktionen er der ingen fortalt historie. Det er på én gang både forestillingens styrke og svaghed. Men det er overvældende, hvad der fortælles med de to medvirkendes kroppe. De skiftevist giver og tager energi fra hinanden. Nogle gange kysser de energien og luften ud af hinanden. Andre gange banker og slår de den ud af hinandens kroppe. Kroppene glider sammen til et bevægeligt energifelt, der vokser og pulserer.   Det er utroligt, hvad de formår at udtrykke i denne historie uden nogen linje eller handling. Intensiteten holder hele vejen igennem. Det er rent ud sagt overvældende som der kommunikeres i denne ordløse beretning.
 
Kasper Ravnhøj skrev nytårsdag 2016 et brev til den norske koreograf og danser Stian Danielsen, hvor han udfordrede ham til, at de på 60 minutter skulle splintre universet med deres kroppe. ”Jeg vil ikke længere have dårlig samvittighed over at være i live. I nat sover jeg med lyset tændt, og i morgen danser vi til vi falder om.”   

Fotograf: Søren Meisner
 
 
SLEEPING WITH THE LIGHTS ON

KOREOGRAFI / DANS:
Kasper Ravnhøj (DK) og Stian Danielsen (NO)

DRAMATURGI:
Thomas Schaupp

ORIGINAL MUSIK / MIX:
Thomas Elfstadius

LYS DESIGN/PRODUKTIONS KOORDINATION:
Martin Myrvold

KOSTUME DESIGN:
Line Maher

PRODUCENT:
Annette Max Hansen (Mute Comp. Physical Theatre) og Lene Bang (Lenebang.org)

PRODUCERET AF:
Mute Comp. Physical Theatre og Lenebang.org

CO-PRODUKTION MED:
Regional Arena for Samtidsdans (NO),
Bærum Kulturhus - Regionalt Kompetensesenter for Dans (NO),
Dansareana Nord (NO),
Regionteater Väst (SV)

Spillested:
Dansekapellet, Bispebjerg Torv 1, 2400 København NV

Spilleperiode:
Fredag den 3. marts til lørdag den 11. marts 2017

Spilletid:
tir-lør kl. 20, søn kl. 17

Varighed:
60 minutter

Alder:
12 år +
Turnéplan:
MARTS 17 - Regional Arena for Samtidsdans, Sandnes (NO)
APRIL 17 - Regionteater Väst, Borås (SV)  
JUNI 17 – CPH STAGE, København (DK)  
NOVEMBER 17 - Teater Nordkraft, Aalborg (DK)