torsdag den 1. juni 2023

Anmeldelse: Camilla Guldager Troelsø: HVAD ER MENINGEN?

Illustration; Camilla Guldager Troelsø.

”Forvirring” er den afsluttende historie i bogen. Den siger det hele. Jo., det er forvirrende. Også for hovedpersonen, for hun ringes op af Anna, der fortæller, Frank skal bisættes næste dag. Hovedpersonen aner ikke, hvem de to er, men siger alle de rigtige ting – og går med til bisættelsen, for at få den historie ”på plads” – som der står. Hun går ikke med til den efterfølgende kirkekaffe, men lyver sig undskyldt med et lægebesøg – og skynder sig væk derfra. Da hun vil låse sin cykel op, passer nøglen ikke. Det er alligevel ikke hendes cykel. Hun ved ikke, hvor den er. Hun vil bare væk og ”lægge afstand til den kirke. Til fortiden.”

Camilla Guldager Troelsøs HVAD ER MENINGEN? Består af en række kortprosastykker. Små noveller og enkelte digte, der alle kredser om at finde en mening. Eller genfinde den.

Illustration; Camilla Guldager Troelsø.

De skiftende personer er alle nedbøjede og forsømte, forsmåede og tilsidesat. Der er ikke meget håb at finde der, og så alligevel. For det er her humoren lægger sig forsonligt og lindrende hen over de strabadser som personerne udsættes for. Det handler både om store eksistentielle valg i tilværelsen, eller måske snarere om de valg der ikke bliver taget, men også om små bagateller, der antager bjergformationer og helt spærrer for udsynet

Der er megen venten og stilstand i de korte tekster. Smerterne bliver blotlagt med raske hug. Der bliver ikke skubbet noget under tæppet. Alt lægges frem, og det virker befriende.

Illustration: Camilla Guldager Troelsø.

De burde måske nok blive endnu mere knugende og knudret af det, men det er som om det understøtter de menneskelige strabadser og dilemma som vi alle lever med. Sådan så det pinlige og tavsligt personlige med ét bliver til noget generelt som alle vil kunne spejle sig – i højere eller mindre grad. Ved at opridse denne gebrækkelige og endeløse række af nederlag, kunne det hele let blive så ynkværdigt, at det ikke er til at holde ud, men det modsatte sker. For det er jo noget vi alle er fælles om. Vi har alle prøvet det, men dog sjældent i så udpræget grad som det er gengivet i historierne. Men vi kender det godt, og denne form for genkendelses er entrébilletten til at finde meningen. Det er nok tvivlsom om projektet lykkes for forfatteren, men jeg tror heller ikke at det er, hvad det egentlig handler m, selv om det navngiver projektet og udgivelsen.

Illustration: Camilla Guldager Troelsø.

Det vigtige er ikke så meget spørgsmålet som det er e mange forsøg og tilløb til at finde plausible forklaringer.

Nogle af teksterne slår hårdt, mens andre er mere forsonlige. Andre har et humoristisk skær over sig, så jeg som læser kommer til at le. Men det er en skyldig latter, og der er ikke noget befriende over latteren. Det er mere overleverens latter, der gør at man kan holde det ud, for det skrives direkte på smertepunkterne. Det gør det til en stærk og uforsonlig oplevelse. Man slår sig let på teksterne. Det er også en fortælling om et liv med flere diagnoser.

Illustration: Camilla Guldager Troelsø.

Det er en ganske tynd udgivelse rent sidemæssigt – bare 83 sider, men indholdet folder sig alligevel ud i al sin bredspektrede gru. Det er gru og latter. Det gør ondt, men over det hele gjalder latteren, for den virker livgivende og den bringer lys ind i tekstens mørke. Det er en stærk og hudløs oplevelse, der hermed være sig anbefalet.

Bogens illustrationer samt forsideillustrationen er alle kreeret af forfatteren, og de lægger streger til ordene. Det kommer til at passe rigtig godt sammen.

Illustration: Camilla Guldager Troelsø.

Camilla Guldager Troelsø: