søndag den 30. juli 2023

Børne- og ungdomsforfatterstemmer: KÆRLIGHED 2023

 



Præsentation af

festivalens 
børne- og ungdoms festivalstemmer
- dag for dag -

5. august 2023
kl. 12-20
i HF Prøvestenen
på Amager


Mød:




ANNE SOFIE HAMMER

"Som barn og med en fornemmelse af, at alt var muligt, sagde jeg til alle, at jeg gerne ville være forfatter. Det var okay. Jeg ville også være skuespiller, opdagelsesrejsende, fotograf og keramiker. Helst samtidig.​ Inspirationen til min første bog om "Villads fra Valby" kom simpelthen fordi jeg syntes, jeg manglede en bog at læse højt for mine børn. Jeg havde læst alt, og jeg begyndte at blive irriteret over, at jeg ikke kunne finde andre bøger, som både var rare at læse højt og kunne underholde tre børn i forskellige aldre. Til sidst slog det mig, at jeg jo vidste ret præcist, hvad det var jeg gerne ville have - jeg kunne sådan set bare skrive det selv." På festivalen gælder det ikke Villads, men serien om Magda, der er båret af samme finurlige varme humor som Villads-serien. Læs anmeldelse.



Foto: Michael Svennevig.

KAT LASSEN

”Mine bøger handler om håb!”
Da Kat kom op til mig på kvisten, havde hun en kat under armen. Ikke en rigtig kat, men en katteskulptur. Hendes haveskulpturer er lige så finurlige som hendes børnebøger. Sidste år udkom "Fru Kuk", der umiddelbart fremstår som et farverigt og spøjst fantasyunivers, men bag den muntre overflade gemmer sig en historie om sorg og savn, og hvordan man forholder sig til at miste. Læs mere. Hør podcast (YouTube).



VICKY DEVI SMIDT

er uddannet skolelærer og designer. Vicky har været lærer i 12 år, og er nu ansat på en skole som biblioteksmedhjælper. Vicky skriver når lysten melder sig, og ser skrivningen som en vigtig del af sit liv. Den beriger hende, og giver muligheden for at “tale” til børn og unge. Vicky har allerede 12 udgivelser bag sig til børn i alderen 5-16 år. På festival skal vi tale om "Ramlas Verden", der består af 4 bøger, der handler om Ramlas møde med Danmark. Det er skildret med varme og nysgerrig undren. Bøgerne er illustreret af Susanna Hartmann. Hør podcast (YouTube). Læs mere.


tirsdag den 8. august
kl. 15-21
i Global Art Gallery,
Skalbakken 8A
i Vanløse


Mød

'
Foto: Helga C. Theilgaard

BENTE HØEGH

Ungdomsbogen "JORD, GIV MIG VINGER" er udkommet i serien Læselyst. Det er en lille tynd bog med kun få sider, men det er en bog der rummer utrolige dybder med udsigter fra fjerne vidder. Der er afgrundsdybe svimlende indsigter. Mihai fra Rumænien og Rebekka fra Færøerne mødes i Danmark, men det er også mødet med Silviu, der er vild omstrejfer. Ja, især mødet med ham i al sin ophidsende fremmedhed. Mihai og Rebekka kommer fra meget forskellige baggrunde og kulturer, men de mødes i en drøm om at forene sig og nå livet og kærligheden – og ikke mindst hinanden. Men den drøm bliver forstyrret, da Silviu træder ind i historien. Han dufter af timian og har det her vilde blik. Han repræsenterer alt det fremmede og vilde. Alt det forbudte. Indgår i serien ALVERDENS KÆRLIGHED. Læs mere. Læs anmeldelse.




Søndag den 13. august 2023kl. 13-16 
i gårdhaven ved Dansk PEN,
Dronningensgade 14
på Christianshavn
(i tilfælde af dårligt vejr bliver arrangementet i stedet afholdt i Dansk Forfatterforenings lokaler, Strandgade 6 - et par gader derfra)

Mød:


Foto: Claus Lynggaard. Bogforsider: Signe Parkins & og Mikkel Henssel.


HANNE KVIST

Hanne Kvists billedbog ”Blomsten der elsker mig” er lavet i samarbejde med billedkunstneren Signe Parkins. Det er deres fællesværk. Den handler om en blomstrende plante, hvor blomsten bliver stående, mens planten hiver rødder op og går sin vej. Den er træt af den selvglade blomst, der kun kan tale om sig selv og sine fortræffeligheder. Selv om den ser sjov ud, handler det om at holde fast i sine rødder - og at holde fast i det der betyder noget. Det gør hendes ungdomsroman ”Cold Hawaii” på en måde også. Det handler om at finde sit ståsted i verden. Såvel personligt som seksuelt, men allermest som menneske. Hanne Kvist er både forfatter og illustrator. Læs mere. Hør podcast (YouTube).



Foto: Peter Langvitzh Smith. Bogforside-illustrationer: 
Louise Johannesen og Peter Bay Alexandersen.


ERIK TRIGGER

​Lyrikeren, Erik Trigger, er tidligere havnearbejder og skolelærer, men også digter og ”erklæret anarkist” som han selv siger. Nu tillige forlægger, redaktør og omslagsdesigner på sit eget forlag ANARKI. Debuterede i sin tid på Brøndums Forlag i 1991 og er pt. ansvarlig for over 15 værker i genrerne digte, børnebøger, roman, noveller, koncerttekster og spoken word cd. På festivalen skal det handle om to af hans seneste børnebogsudgivelser. Dels billedbogen ”Onkel Åges indre tåge”, der består af børnerim som dette: ”Onkel Åges Indre Tåge/ knager som en havelåge/når han kyler medister/ ud til sultne pensionister”. Dels børnebogen ”Jes og skelettet i skabet. En dannelsesrejse”. Den første er illustreret af Louise Johannesen og den anden af Peter Bay Alexandersen. (Anmeldelse på vej!)

​*

Se også oversigterne med:


*


KÆRLIGHED?
Festival om drømme og fællesskab
5.-16. august 2023
5 bydele. 80 medvirkende

Læs mere på hjemmesiden 
#festivalkærlighed

* 

Ingen kommentarer: