tirsdag den 10. april 2018

Anmeldelse: MÆRKET AF LIVET på Nørrebro Teater

Foto: Jon Bjarni Fotografi

Forestillingen præsenteres af Thomas R., der er tatovør. Han står ved siden af sin opslåede tatovørbriks midt på scenen. På hver side står der tre stole, der i løbet af forestillingen bliver besat af de fem mænd og den ene kvinde, der dukker op med hver deres fortælling om at være MÆRKET AF LIVET. De præsenteres som nogle af de mange han har tatoveret. Det gælder for dem alle at de er mærket eller tatoveret af livet og de kampe som de har måttet udkæmpe for at nå frem til at de nu kan fortælle deres fortællinger.
 
Sophus. Foto: Jon Bjarni Fotografi
 
Sophus er den første og yngste, og også den mindste som han står der midt på forscenen og fortæller om en ensomhed, der er så afgrundsdyb at man fryser ved tanken. Det er også beretningen om et liv, der er frosset helt tilbage til start. Det er først, da han begynder at tegne at noget nyt spirer frem. Det bliver hans billet ud af den ensomhed, der ellers har lagt sig blytungt omkring ham.
Efter ham møder vi Mohamed, Ali, Nicklas, Thomas W. og Augusta. Mærkater er der mange af med overskrifter som nazisten, perkeren, den autonome, cutteren m. fl. Det er forestillingens store fortjeneste at de alle i løbet af deres beretninger kravler ud af de snævre kategorier og bevæger sig fra det stereotype til det flerdimensionelle. Det er fascinerende transformationer, der sker via deres fortællinger.
 
Ali. Foto: Jon Bjarni Fotografi
 
De har vreden tilfælles, og det er en pointe, at de selv er ofre, der slår fra sig og flere derved selv forvandler sig til bødler. Via vreden får de nye venner. Vreden bliver deres adgangsbillet til de nye fællesskaber, der bygger videre på den og benytter sig af den, og dygtigt vender den hævntørstigt mod nye fælles fjender. For den autonome er det nazisten. For nazisten er det den autonome eller perkeren. De har alle volden som et centralt omdrejningspunkt. Som en ild der brænder i dem, men som også vil fortære dem, hvis de ikke i tide kommer væk. Det er det som forestillingen og beretningerne handler om: at komme væk.
Augusta, den eneste kvinde blandt de syv på scenen, har ingen fysiske ar. Bare hun havde, siger hun. For så ville hun have kunnet vise dem frem. I stedet er hun offer for psykiske vold hun blev udsat for i hjemmet.

Augusta. Foto: Jon Bjarni Fotografi

C:NTACT står bag de menneskelige beretninger i ”Mærket for livet” på Nørrebro Teater. C:NTACT er tilknyttet Betty Nansen Teateret og deres anneksscene EDISON, hvor forestillingen bagefter spilles, før den sendes på turné rundt i landet.
Det særegne ved C:NTACT er den imponerende strøm af forestillinger, der er baseret på levet liv, hvor det der berettes fra scenen er oplevet af de selvsamme, der fortæller det. Det giver en stærk autencitet og et gnistrende nærvær. Beretningerne er via workshops dygtigt og rutineret bearbejdet i fællesskab med de medvirkende og instruktøren Babak Vikili, så de får en scenisk form og et udtryk, der gør dem til små monologer, der sættes op mod hinanden. Det giver en umådelig stærk identifikation, for de forskellige målgrupper som forestillingerne er tilrettelagt for. Som oftest er det skoleforestillinger for de ældste klasser.
 
Thomas R. Foto: Jon Bjarni Fotografi
 
Det er beretninger om, hvordan det er at være menneske på godt og ondt. Beretninger som der er stadigt mere brug for i et samfund der rummer vide muligheder for dem, der kan begå sig, mens de øvrige falder igennem, og alt for ofte ender som stereotype beretninger ude fra pressens alt for éndimensionelle overdrev udbasuneret af de politikere, der ideologisk ernærer sig ved at understøtte og udbygge endnu flere fjendebilleder. Fuldstændig som de syv på scenen fortæller at de har gjort. C:NTACT er det perfekte sted at forsøge at nedbryde den tunge arv.


 Thomas W. Foto: Jon Bjarni Fotografi

*

 
MÆRKET AF LIVET
90 min (60 min. + efterfølgende discussion 30 min.)

Medvirkende: Thomas R., Mohamed, Ali, Nicklas, Agusta, Sophus og Thomas W.
Instruktør: Babak Vikili
Manuskript: de medvirkende i samarbejde med Babak Vikili
Ide & koncept: Henrik Hartmann
Instruktørassistent: Freya Asbjerg
Musik: Troels Kampmann og Nicklas Bertelsen


Nicklas. Foto: Jon Bjarni Fotografi

Spilletid og sted:
Nørrebro Teater:
onsdag den 11. april kl. 10-11.30
& torsdag den 12. april kl. 10-11.30.

EDISON:
søndag den 15. april kl. 14-15.30
& søndag den 22. april kl. 14-15.30.

Efterfulgte af turné rundt i landet.
 
Billetter bestilles gratis her:
 https://billetto.dk/newfrontpage…

Undervisningsmateriale:

Læs mere på hjemmesiden:
http://www.contact.dk/forestilling/maerket-for-livet/

Foto: Jon Bjarni Fotografi

----------

Anmeldelser af tidligere C:NTACT-forestillinger:
Hooyo! (1.6.2016)
Ikk´ for børn (18.1.2015)
Ondt blod (9.11.2012)
----------------

Ingen kommentarer: