”Det går op for mig at jeg glemte min morgenbøn i morges.” (side 44)
Dette
er nok ikke en roman, der vil blive brugt som konfirmandgave – eller også er
det! Det, der fra starten virker som en næsten from roman, sparker godt fra
sig, for netop Kats unge teenagerblik på tro, sex og kærlighed får det til at
svie i fugerne. Det er i høj grad en løsrivelsesroman, men også en
dannelsesroman, hvor hovedpersonen springer ud fra den høje vippe og suser
gennem alle fordomme på vejen ned mod det svømmebassin, som livet udgør.
Tidligere har hun holdt sig helt inde ved kanten, for ikke at vove noget, men
udspringet sender hende i mange nye retninger – ikke mindst i forholdet til den
gifte 29-årige Ingo. Han arbejder i et filmselskab, der producerer
dokumentarfilm, og han arrangerer, at 16-årige Kat kan komme i praktik under
optagelserne på balletskolen og bagefter på et seminar om børnebøger i
Århus. Ved tilfældighedernes spil skal
de overnatte sammen i en lejlighed i Århus. Kat ræsonnerer, at hun jo allerede har
sovet sammen med sin bedste ven, Axel. Og dét skete der ikke noget ved. Kat, som er kristent opdraget
og aldrig har været forelsket før og deler forældrenes livsanskuelse om, at sex
er noget, der skal vente til ægteskabet, bliver forelsket til op over begge
ører i Ingo.
”Jeg
sukker opgivende. ’Der var engang en pige og en mand. De tog ud på en rejse
sammen, og en mørk nat gav manden pigen et kys...’ Det varer lidt, inden jeg
kan fortsætte. ’Og så opdagede pigen,’ hvisker jeg, ’at hun havde en krop...’”
(side 133)
Sideløbende
fortælles om en venindes helt anderledes syn på verden, og om vennen Alex, som
efter et kys fra en kammerat tilbringer natten med ham.
Det
er en smuk og rørende slutning, hvor Kat og Alex tager ud til stranden for at
se vintersolen stå op - og for at se, om der findes en Gud, som de kan tro på.
”’Hellig,
hellig, hellig, nådefuld og mægtig...’ Mor står i køkkenet og laver salat og
synger lovsange. Er det mon mig, der har fået hende til at synge med den lidt
skingre tone, fordi jeg ikke kom ned til morgenmad, som jeg plejer om lørdagen?
Jeg var vågen, men orkede ikke at stå op.”(side 60)
Jeg var begejstret for forgængeren, ”Hemmeligheder” (Eudor, 2018), men den
selvstændige efterfølger, ”Kats bog”, er endnu bedre. Teenagers verdensbillede er konstant under
opbrud, og af og til splintres det helt. Der findes næppe en livsperiode,
hvor alting i den grad udfordres og redefineres. Det er lærerigt at læse om, vi husker det alle, hvis vi ellers tør. Vibeke B. Arildsen har et godt greb
om målgruppen og kryber i fortællingen ind under huden på Kat og de andre i
romanen. Det eneste sted, hvor hun viger tilbage er i beskrivelsen af det
seksuelle møde med Ingo, for det forbigås næsten og omtales siden som om at de
bare har kysset hinanden. Første gang for os alle
er altid noget særligt, enten fordi det er totalt kikset eller fordi det er
skønt. Eller begge dele på én gang, men her glides der alt for let af på det.
Men det er også eneste anke i denne vidunderlige teenagerberetning.
”’Nogle
gange tænker jeg på,’ gumler jeg, ’om vi bare er blevet hjernevasket, altså i
kirken og af vor forældre.’” (side 117)
Vibeke B. Arildsen: KATS BOG (Eudor, 2021).
Udkom i oktober 2020. 240 sider.
Læs
festivalanmeldelsen af ”Hemmeligheder”.
Lyt til podcasts om ”Hemmeligheder” og ”Kats bog” og mød Vibeke B. Arildsen på den kommende festival ÆG & HÅB, hvor hun fortæller om ”Kats bog”, tirsdag den 10. august 2021 kl. 15-21 i Global Art Gallery i Vanløse. Festival-FB-event & hjemmeside. Se opslag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar