”Den, der ikke har tid til at hjælpe en, der er død, har ikke forstand på at leve.” (s. 41)
Jim Højbergs
DEN AFRIKANSKE ARV er en slægtshistorie, hvor vi møder Mads Munk, der er i
Ghana på en studietur som lærer. Hans far, Jens Christian Munk, har også været
i landet, og lidt efter lidt går det op for sønnen, hvor vigtig landet har
været for deres familie. Det gentager sig på en ny måde, da Mads´ datter sammen
med en veninde får arbejde på et børnehjem. Også i Ghana. Det er tre
generationers historie, der sættes op imod hinanden med Ghana som
omdrejningspunkt. De tre fortællinger fortælles forskudt. Det kræver, at man
som læser skal holde tungen lige i munden for ikke at blive slynget af i farten.
Forfatteren Jim
Højberg er børnebibliotekar og har rejst meget i Afrika.
I ”Den
afrikanske arv” handler den ældste del af historien om Jens Christian Munk, der
kommer til Ghana sammen med hustruen. Vi møder dem, lige efter at hustruen,
Nina, har født sønnen Mads. Men barnepigen, Hannah, er meget bedre til sønnen
end den nybagte mor. Hun er vist også bedre til at håndtere Ninas danske mand.
I hvert fald bliver hun gravid og flytter væk, og overlader pladsen til sin
efterfølger, Cathrin, der bliver som en anden mor for Mads.
I den sideløbende
historie er Mads blevet voksen og kommer tilbage til Ghana, hvor han hvirvles
ind i en masse, som ender med, at han uretfærdigt bliver beskyldt for et mord, dog
lykkes det ham på et hængende hår at få bevist sin uskyld.
I den sidste
af de tre parallelle historier møder vi Mads´ datter Stine, der sammen med en seminariemedstuderende,
Sofie, er kommet dertil for at arbejde på et børnehjem.
Det er tre
forskellige blikke på landet og kulturforskellene. Vi får tre forskellige
førstegangsindtryk af Ghana fra henholdsvis 1964, 2009 og 2010. Men det handler
også om logik og overtro. Om liv og død og forskellige måder at nærme sig det
på. Det er ganske tankevækkende.
Forfatteren
har tydeligvis et dybt kendskab til kulturen og fortæller med et glimt i øjet. Det
hele spindes sammen til en historie, hvor der ofte fokuseres på forskellene
mellem den europæiske/hvide måde og den afrikanske tilgang til mange ting. Det
er fortalt kækt. Sproget er godt og melodiøst, men der fortælles så rapt, at
teksten egentlig ikke rigtig når at falde til ro. Det er et spændende afrikansk
ridt. Vi er hele tiden på farten. Det går over stok og sten. Det
handlingsorienterede sker på bekostning af de mere karakterdrevne beskrivelser,
men spændende fortalt er det.
”Hvordan går det med…”
”Fint”, afbrød hun inden han fik færdiggjort sætningen.
”Hun har det helt fint. Skal vi komme afsted?”
Han nikkede og kastede et blik på Maria. Pludselig
stivnede han. Der var noget galt. Hun var bleg på en meget speciel måde.
”Tror du ikke…?”
”Hold fingrene for dig selv”, hvæsede Abinar. ”du passer
kørslen, så passer jeg Maria! Okay?”
”Jo, men...”
”Lad os nu komme afsted”, bad hun.
Trods Abinars protester bøjede han sig ned over Maria og
mærkede på hendes pande. Hun var helt kold! Han hev hånden til sig.
”Jamen…”
”Vil du ikke bare køre?”
Han forsøgte at finde hendes puls. Der var ingen! Hanså
vantro på Abinar. Han mærkede angsten brede sig. Han kørte rundt med en død.
Der lå et lig bag i bilen.
”Hvad foregår der. Hun er jo død?»
(side 12-13)
Forfatteren
Jim Højberg debuterede som forfatter i 1981 med ”Kampen for et frit land”, hvor
han beskriver frihedskampen i Guinea-Bissau oplevet fra et barns synsvinkel.
Siden har han udgivet over 100 børnebøger, hvoraf flere af er inspireret af
hans rejser, heriblandt ”Min farfar er høvding i Ghana”, og ”Hvis livlinen
brister” om gadebørn i Portugal.
Jim Højberg
DEN AFRIKANSKE ARV
Roman
Brændpunkt, 2023.
Mød forfatter Jim Højberg
søndag den 11. august kl. 13-16
på Christianshavn
i Gårdhaven ved Dansk PEN,
Dronningensgade 14 -
hvis det ikke er udevejr flyttes det til
Dansk Forfatterforening,
Strandgade 6 - et par gader derfra.
*
Læs uddrag fra de øvrige anmeldelser:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar