”…da jeg var yngre, løb jeg næsten hele tiden. Nogle gange sammen med min far, som også løb meget, men som regel alene og altid ude i skoven.”
Sådan starter en af historierne i Hans Henrik Rasmussens
debutroman SPEJLTRÆET, indtil det slutter brat, da en knagerække knuser en
nerve ved øjet. Løb bliver til læsning og en helt enorm læseappetit. Arturo er
19 og kæreste med brugtvognsforhandlerens datter, Maria, og de har et frodigt
seksuelt samliv. Maria er den tredje han er sammen med, men hans første store
forelskelse.
”Og som du kun ved alt for godt, kommer den følelse kun
én gang. Eller også kommer den flere gange, men det er kun første gang, den får
lov til at stå så alene, så rent og klart som et råb i natten, uden at blive
forstyrret af alle de ting, som vi kalder erfaring, og som på en måde er
meningen med livet, men som kommer med en pris. En høj pris, kunne man sige,
måske endda for høj. Man risikerer med andre ord at få mindre, end man har
betalt for.” (side 13)
Sproget er friskt og frejdigt. Det er lidt som at kigge
op imod lyset gennem et prisme. Der er fine beskrivelser og sansninger. Bogen
har et broget og farverigt persongalleri. Historien er drevet frem af en glæde
ved verden og en tristhed over, at glæden ikke varer ved. Ilden i faklen er
ungdommelig. Romanen er båret af en intens søgen efter mening, men også en stor
desillusion over, at det er så svært at finde lykken. Det lykkes faktisk for bogens
mange personer – på en måde. Mere skal ikke afsløres her, men der er mange
fællestræk mellem de parallelle historier. Arturo møder Sabina på slagteriet, og
senere igen hos bageren. Arturos far har efterladt en roman til ham, da han
pludselig dør, og sønnen tager det som et tegn. Der er mange tegn og varsler i
romanen, der gnistrer af fortælleglæde, men igen denne dobbelthed. Lidt som
børn, der kan kigge på én med et så klogt og vidende blik, at man helt
forstummer.
Personernes livsbaner vikler sig ind og ud af hinanden. En
filmparrallel kunne være Robert Altmanns «Short Cuts» eller Paul Thomas
Andersons «Magnolia». Det er gjort med charme, og er bundet godt og grundigt sammen.
Gennem læsningen får jeg en smag på tungen af dybt, varm
solskin sidst på sommeren. Det kan have en overvældende, insisterende melankoli
over sig. Vi ved godt, at det lakker mod mørkere tider, men bliver alligevel siddende
på bænken lidt endnu, for når vi går, går vi vinteren i møde. Romanen kaster mig
ind i den billedmetafor, for der kæmpes hele vejen igennem med at aftvinge
livet en betydning. Som om livet er noget vi kan anråbe, og hvis vi kalder
længe og højt nok, får vi svar. Det insisterer romanen på, og så er det op til
læseren at beslutte sig for at blive siddende på bænken i det sidste solskin,
eller at gå videre – og måske gå vinteren i møde.
Romanen beskriver en evig venten. En slags afventende
utålmodighed efter at give sig livet i vold og at træde ud i det. Efter at
blive ét med det og endelig finde en form, et mål og en tone i livets enorme
symfoni.
Hans
Henrik Rasmussen
SPEJLTRÆET
Roman,
376 s.
Grønningen
1, 2023
*
Mød forfatter Hans Henrik Rasmussen
søndag den 11. august kl. 13-16
på Christianshavn
i Gårdhaven ved Dansk PEN,
Dronningensgade 14 -
hvis det ikke er udevejr flyttes det til
Dansk Forfatterforening,
Strandgade 6 - et par gader derfra.
*
Læs uddrag fra de øvrige anmeldelser:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar