lørdag den 7. juli 2018

Om forholdet mellem maleri og digt


Mød digteren og maleren
Hans Tyrrestrup
 
Hans Tyrrestrups atelier
 
Egentlig havde jeg aldrig mødt ham før, men velsagtens set forfatterfotoet af ham bagerst i den store mindebog, for da vi mødtes i pausen til et arrangement i Dansk Forfatterforening, var jeg sikker på at jeg stod overfor Hans Tyrrestrup.
”Grøn Solfisk” (Attika, 2007) var titlen på det digteriske billedværk som han skabte til minde om sin afdøde hustru. Det er et stort værk. A3-formatet er i sig selv ekstraordinært, og tekst og billeder går umanerlig flot i spænd sammen. Om han var digter eller maler havde jeg ikke funderet over, for han var tilsyneladende begge.
I kølvandet på vores møde sendte vi bøger til hinanden. På mit skrivebord ligger der nu en anseelig bunke Tyrrestrup-publikationer.
Straks man møder Hans Tyrrestrup, fornemmer man at her står man over for et godt menneske. Det drejer sig om en kunstner med en stolt sjæl, og af en solid jysk støbning. Den måde han kigger på én, er meget åben og imødekommende. Han står lidt og funderer, og prøver så at nå én med ord. Varme ord. Ord, der er slebne af digterisk flid og intens sproglig opmærksomhed. Han ser på én. Nærmest lidt drillende, mens han holder én fast med blikket. Man føler sig simpelthen i godt selskab sammen med Hans Tyrrestrup.

 



 
Hans Tyrrestrup: (Vingefang) African, litografi 32x28
 

For Hans er der ingen adskillelse mellem ord og billede, det er alt sammen farver og sproglige klangflader på hans palet. Det understreges yderligere, da han begynder at fortælle om det overraskende og yderst frugtbare samarbejde med jazzsaxofonisten Marc Bernstein. Et samarbejde der siden blev foreviget i Astrid Lund Østrups fine og meget musiske dokumentarfilm ”Our Colours” (13 min.)

Astrid Lund Østrups ”Our Colours” (13 min.) Marc Bernstein & Hans Tyrrestrup

Hans Tyrrestrup (HT): Marc Bernstein underviser på Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg, hvor jeg har udført udsmykningen af koncertsalen med 22 friser (Nocturnes), så derved kom vi i kontakt med hinanden, og han spurgte om han måtte komme ud til mig søndage aftner, så vi kunne ”jamme” lidt. Han kom ud til mig med sine saxofoner, for han spillede nogle gange flere på én gang. Vi havde også en flaske rødvin og en stor kande kaffe. Jeg stod ved lærredet, mens han spillede og så... skete det... det, som nogle gange sker, at vi går i dialog med hinanden. Når jeg gjorde ét med penslen, så modsvarede han det med at gøre noget tilsvarende med saxofonens toner og viceversa. Det blev til en fin og udbytterig dialog. Vi havde egentlig aftalt at det bare skulle være noget mellem ham og mig, men det endte alligevel med at blive foreviget på film.

Michael Svennevig (MS): Tegner du hurtigt?

HT: Jeg KAN slet ikke tegne. Marc optog lyden af sine saxofoner, og tog det med hjem og komponerede videre på det. Jeg malede videre på det jeg havde påbegyndt, mens vi var sammen. For mig tog det et halvt år at male færdigt, for jeg er meget langsom. Men jeg kan godt tegne med forskellige farver – og det bliver bedre og bedre med akvarellerne. For jeg går ikke ”til øvning”, men jeg kan opfatte en stemning, og det kan jeg oversætte til farver og ord. På filmen siger jeg: ”For mig er der ingen forskel på en lyd og en farve”, og Bernstein svarer med spørgsmålet: ”Hvordan lyder så farven gul?”, og jeg svarer: ”Den er flot!”(ler)



  *




Til en afdød ven


Med Spoon River i vandrestøvlerne


rejste vi verden levende 



over strædernes dybder læste vi
 

i det parisiske 68-hjerte på londons løver


 

i det spanske strandsand og på palmebladene


hvor vi skrev “ned med Franco” og i


arenaen hvor vi holdt med tyrene


og forstod Hemingway og Tom Kristensen


fulgte Spoon River os




i jazzmosfæren ledte du os rundt


og helt ind til begyndelsen -


forleden i New Yorks underground


kørte jeg med the A train og forstod


hvordan liv og død forbindes


Spoon River
 
**
 
Foto: Michael Svennevig
 
Mød Hans Tyrrestrup
jubilæumsfestivalen
BILLEDER AF LIV,
til festivalafslutningen,
søndag den 19.8. kl. 13-16
i gårdhaven ved Dansk PEN*,
Dronningensgade 14, på Christianshavn,
hvor han vil læse sit ovenstående digt til
akkompagnement af Ole Bundgaards saxofonspil.
Bagefter vil han fortælle om sit første møde med Rom,
og hvad det afstedkom. Eller om forholdet mellem
ord og farve – eller om noget helt tredje.
Alt efter hvad inspirationen vil.
* I tilfælde af dårligt vejr afholdes arrangementet et par gader derfra i
Dansk Forfatterforenings lokaler, Strandgade 6.
*
Læs om festivalen og se programmet for de enkelte dage:
https://michaelsvennevig.weebly.com/billeder-af-liv.html
Facebook: https://www.facebook.com/MichaelSvennevig/events/
Festivaltrailer: https://vimeo.com/270663580
Festivalens podcastkanal: https://svennevig.podbean.com/

 ***

 

Ingen kommentarer: