Fotograf: Christoffer Askman
Hvor er det befriende for en gang skyld ikke bare at være omgivet af ord. Det giver mulighed for at synke ned i en helt anden sanselighed. Og så passer
det alligevel ikke, for der er ord med
i koreografparret Oded Graf og Yossi Bergs nye forestilling i Dansehallerne:
BODYLAND. Men ordene bliver brugt anderledes. I første scene, hvor en enlig mandlig
danser (og forestillingen har kun mænd på scenen) står yderst på scenen indrammet
af en følgespot kun iført shorts og gummisko, gør han de forskellige ord for sine
forskellige kropsdele til melodiøse ordremser, der snart væves sammen med flere
ord for andre kropsdele og små sammenkædende historier, samtidig med at berøringer
af de nævnte kropsdele lidt efter lidt knyttes sammen til bevægelsesmønstre, der
meget vel kunne være sådan som koreografparrets koreografimønstre opstår. For der
er humor i forestillingen. Fra starten af ved jeg ikke om det er tilsigtet at jeg
kommer til at trække på smilebåndet, og det fortsætter ind i næste scene, hvor samme
danser har grebet et sjippetov, og sjipper i takt til høj popmusik. Det er meget
enkelt. Så enkelt at det slet ikke er noget, og alligevel bygger det langsomt op
alt som forestillingens fem dansere en efter ind indfinder sig på scenen og sjipper
med i takt. Det er faktisk dejligt at to af danserne forskudt af hinanden på et
tidspunkt taber takten og ryger ud af rytmen. Jeg håber at det er tilsigtet, for
det giver netop det daglige liv til scenens monotoni, der gør at det får liv og
lever. De snurrende sjippetove, der afgiver en inciterende svirrende lyd, tegner
samtidig små lyn og lysglimt igennem luften, der gør at denne nærmest ikke-scene
afgiver noget særligt. Sin helt egen smag og en lyd. Jeg kunne blive ved med at
kigge på det. Det er ikke noget. Ikke rigtigt, og alligevel fungerer det som en
port, hvorigennem jeg betaget kan sidde og kigge ind. Som når man tanktomt kigger
fortabt ind i et bålsteds flammer. Så dygtigt er det lavet, at jeg suges dybt ind
i mig selv.
Fotograf: Christoffer Askman
Der er noget i koreografparrets formsprog, der både betager
og holder mig fangen. Danserne er meget individuelle, og der er kælet for deres
sceniske individualitet. For de er spændende i al deres forskellighed.
Forestillingen ligger og balancerer et sted imellem det
problematiserende i vores forhold til det kropslandskab som vi uvægerligt bevæger
os ind i, når vi har en krop og lader den og dens former komme i kontakt med sig
selv og hinanden. Måden danserne bevæger sig rundt på er afslappet. Det er noget
casuelt over denne afslappethed, for selv
om det er stramt koreograferet, er det også legende. Formsproget har en lethed,
og det ser ud som om danserne har det sjovt. Det virker hverken prætentiøst eller
selvoptaget. Dette er en undersøgelse af kroppen. En vandring hen over kroppen. Materialet er ikke spor
mystisk. Vi er alle i besiddelse af det. Det er allemandseje, og måske netop derfor
også så svært at gå til, selv om det her fremstår let og ubesværet. Men koreografparrets
tilgang gør det så forfriskende og klart i sit udtryk.
Fotograf: Christoffer Askman
Efter sjippescenen er det black out. Bagerst på scene
glider noget luftigt knitrende og sølvglimtende frem. Er det en lang pølse? Nej,
det er såmænd bare en flere meter lang fod, der lægger sig til rette bagest i venstre
side. Bagefter tager to funklende og knitrende flimrende sølvposeting form som to
hænder, der ender med at lægge sig til rette på foden. Der gentager de den undersøgelse
som danseren i første scene indledte. Senere stiller de fem dansere sig forskudt
af hinanden op på scenen og gør deres kroppe til topografiske kort, hvor de udpeger
forskelige steder og benævner dem med stednavne og byer. På den måde får vi både
Danmark, Israel, Palæstina, Frankrig og Tyskland bragt i spil. Igen knyttes der
små anekdoter om dette og hint til de nævnte steder. Det karakteriserer meget godt
forestillingen, for den er hverken alvorlig eller pjattet, men menneskelig, og det
er koreografparrets fortjeneste at de får placeret denne genkendelige menneskelighed
på scenen. Først og fremmest i kraft af de fem mandekroppe, der bukkes sammen og
strækkes ud, og som villigt lader sig bruge som byggeklodser i en større geografisk
kropspyramide. Alt sammen gjort så let og ubesværet.
Fotograf: Christoffer Askman
Kropssproget er intimt. Det er hverken udpræget mandigt
eller kvindeligt, men bare menneskeligt, og er båret af den store nærhed og intimitet
mellem danserne på scenen. Også en stor seksualitet, men uden at være rettet mod
noget. Den er der bare som en vågen tilstedeværelse i en naturlig afsøgning af kroppens
muligheder. Det ville være forkert at fremhæve nogen af danserne på bekostning af
andre, for der er ingen solister. Eller også er der fem solister. Men det er tænk som en ensembleforestilling, hvor
alle er med til at bygge et større kropskort op. Og sådan fungerer det også.
Fotograf: Christoffer Askman
Vi er inviteret med til en fest. Forestillingen kan ikke
beskyldes for at være tynget af for meget indhold, men det, der skal til, er der
- og det efterlader mig som tilskuer med en anden og ny - og væsentlig mere spændende
- opfattelse af min bedste ven: kroppen.
Tak for den opfordring til at lytte efter de ting som
kroppen hvisker til mig. Det har fået mig til at undres og blive mere nysgerrig
efter at finde ud af hvilket kropstopografisk kort jeg selv bærer rundt på, og hvilke
byer og steder, der allerede er indtegnet på den.
Fra
pressemeddelelsen:
Oded
Graf og Yossi Berg begyndte deres samarbejde i 2005. Siden har de optrådt,
skabt forestillinger og vundet internationale priser. De udforsker konstant nye
måder at anskue dans og performance på i dialog med forskellige kulturer.
Inspireret af tidens strømninger udfordrer de sig selv og publikum og har ry
for at skabe fysisk kraftfulde, underholdende og originale forestillinger, der rækker
ud efter langt flere end det gængse dansepublikum.
PÅ OG BAG SCENEN
Idé & iscenesættelse ODED GRAF & YOSSI BERG
Performere SØREN LINDING URUP, PIERRE ENAUX, ROBIN ROHRMANN, ODED GRAF & YOSSI BERG
Musik JULIA GIERTZ
Performere SØREN LINDING URUP, PIERRE ENAUX, ROBIN ROHRMANN, ODED GRAF & YOSSI BERG
Musik JULIA GIERTZ
Dramaturgi CARMEN MEHNERT
Scenografi & kostumer SILLE DONS HELTOFT
Scenografi & kostumer SILLE DONS HELTOFT
Kostumeassistent CAMILLA LIND
Objektbygger ANNA BARSE
Objektbygger ANNA BARSE
Lysdesign ANDREAS BUHL
Koreografi & iscenesættelse: Oded Graf & Yossi Berg
København, Dansehallerne 7.-16. november
Aarhus,
Bora-Bora i Aarhus 11.-12. decemberhttp://www.youtube.com/watch?v=XF8ZBC7ji_w#t=13
Ingen kommentarer:
Send en kommentar