Foto: Ulrik Jantzen
Vi kender udgangen,
men som Hannah Arendt efter retssagen skrev, så var mødet med Eichmann ikke
mødet med ondskaben. Han var ikke den inkarnerede ondskab. Jo, det var han
måske nok på et overordnet plan, men ikke personligt. Han var mere end det. Han
var som os andre. Han var et menneske som os. Dermed ville hun ikke frikende
ham – slet ikke. Men hun ville sikre sig at vi andre ikke frikendte os selv. For ved at opdele verden og
sagen i dem og os, i sandhed og løgn, hvidt og sort, i ven og fjende, så overså vi
noget vigtigt: at ondskaben er i os alle. At den ikke findes, den helt hvide
sejrsskjorte. Den vil altid være blodplettet.
Foto: Ulrik Jantzen
Det er samme ærinde
som Adam Price går i den fine, præcise og meget tætte teatertekst. Teaterstykket,
der slet ikke ville kunne laves på film eller tv, når langt ned i
menneskepsyken, og sætter sig fysisk på én. Tungt og insisterende. Der er ingen
mulighed for at undslippe. Vi er sammen om det – og ingen slipper fri.
Instruktøren
Peter Langdal kan udrette mirakler med den rette tekst. Især når han holder
det stramt Det er simpelthen flot og præcist, ligesom teksten. Resultatet er
ærefrygtindgydende.
Temaet er
uudholdeligt, for det frikender ingen. For hvor går grænset for det personlige
ansvar og hvornår handler man ”bare” efter ordrer? Alvoren følger med emnet,
men det er ikke noget der nødvendigvis er garant for en god teaterforestilling.
Snarere tværtimod, for det forpligter i meget høj grad. Det gør det også at
overvære forestillingen.
Olaf Johannesen, som
Eichmann, er fantastisk. Han fylder scenen med sit nærvær. Han er dirrende og frysende på én gang. For han er ikke bare frysende kold. Snarere pligtopfyldende og forfærdelig karrierebevidst. Han er afmålt og doseret. Han står der lige foran os, men der er alligevel sprækker,. Ingen er i stand til helt at gardere sig. Der er udsivninger af menneskelighed
som da han i kælderen til villaen i Wannsee, hvor hele jødeudslettelsen blev
besluttet og planlagt, møder den jødiske pige (Thea Kastberg), som han senere igen redder. Han har brug for hende for han er presset, og bliver nærmest forbløffet over at hun kan være bange for ham. I mødereferatet kalder
han planen for ”evakueringen” af jøderne. Det er det samme som han fastholder
over for sin kone, da hun begynder at stille spørgsmål. Han er den perfekte embedsmand.
Systemets tro tjener. Selv siger han at han blev forført af guder. Af
nazistiske guder. Det er det længste han går.
Foto: Ulrik Jantzen
For at spille en
rolle som Eichmann er man nødt til at forstå ham, forsvare ham og gøre ham menneskelig. Det er imponerende som det det lykkedes for Olaf Johanessen.
Identifikationen er frysende, og alligevel formår han også
at vise os skrøbeligheden. Der minder os om at ondskaben ikke
bare er noget som de andre er bærere af. Det ville klart være det letteste og
mest bekvemme, for så kunne vi vaske hænder. Men det var netop det som
Hannah Arendt efter krigen gjorde opmærksom på, ved at insistere på
menneskeligheden som en måde at forstå det uforståelige og grufulde på. For ikke
bare at afskrive det som noget de andre udførte – dem som ikke er os. Nej,
de andre, de onde, nazisterne. For de andre er de forkerte, de dårlige,
mens vi selv spiller på vinderfløjen. Det er godt at blive mindet om at det er
meget mere nuanceret end som så. Det er så let at blive énøjet. Forestillinger
som denne minder os om at det koster at være menneske. At ingen går ram forbi. Vi skal tage ansvar – og sige fra, når det gælder. Det er vigtigt at blive minde om, at det at være menneske
ikke bare er noget man er, men noget man skal blive ved med at gøre sig bedre
til at være.
Instruktion: Peter Langdal
Manuskript: Adam PriceScenograf/kostumier: Karin Betz
Medvirkende
Olaf Johannessen
Thomas Gabrielsson
Christian Mosbæk
Thea Kastberg
Cecilia Zwick Nash
Troels Oxholm Thomsen
http://www.bettynansen.dk/samtale-foer-doeden.html
Spilleperiode
4. okt. - 9. nov. 2014
Ingen kommentarer:
Send en kommentar