Fotograf: Miklos Szabo
Det
kommer krybende og pludselig slår det til. Som et lyn slår det ned – og med ét
ligger vi der. Det berøver os førligheden, talens brug og efterlader os
lammede. Såvel fysisk som psykisk. Men i løbet af et års tid er der mange, der
genvinder deres førlighed. Men i løbet af et års tid er der mange der.... I
løbet af et års tid...
I
forestillingen SLAG med undertitlen ”Når hjernen bløder”, der er et gæstespil på Bådteatret,
præsenteres vi for hvad der sker, når lynet slår ned, og mennesker rammes af en
blodprop i hjernen og får en hjerneskade.
Det
sker for 40.000 årligt i Danmark. Det er ikke noget rart emne. Ligesom døden er
det ikke noget, der er mange teaterstykker om. Bådteatrets gæstespil skal have ros for denne utraditionelle satsning.
Det er ikke let at lave teater om noget som alle allerhelst undgår.
Fotograf: Miklos Szabo
Bådteatret
har tradition for at lave dukketeater, og det er på mange måder en
dukketeaterforestilling. Og måske en af de mest vellykkede – bare uden dukker,
hvor instruktøren Rolf Heim fører de to medvirkende, Helene Kvint og Jacob
Stage, som var de viljesløse dukker i et spil som ingen af dem kan kontrollere. Forestillingen er stærkest i de ordløse scener, hvor
hverdagsagtige scener gennemspilles i ”loop” i en uendelighed. Scener, hvor afmægtigheden
udstilles knivskarpt. Det er hjælpeløse fald ud af sengen. Påklædningsseancer,
der går én lige til hjertet. Helene Kvint
og Jacob Stage er på scenen nogle gange alene, andre
gange sammen. Ofte sammen uden alligevel at være det, mens hjælpeløsheden
breder sig imellem dem som en adskillelse som det synes umuligt at overskride.
I forestillingen fremstår de som et ægtepar. Han er sig selv, hun er forandret. Scenerne fra deres samliv afløses af scener fra et dukkehus, hvor mini-kameraer filmer alt det vi godt ved, men ikke ser udspille sig på scenen. Det mixes med drømmende og klaustrofobiske videooptagelser af Helle Lyshøj. Dukkehus-scenerne bliver billeder på det indre liv, der langsomt opløses og forsvinder. Som små mus, der æder sig gennem underbevidstheden. Til sidst forvandles de to medvirkende til mus (med livagtige musemasker af Camilla Lind). Det virker på én gang rørende og forfærdeligt nøgent.
I forestillingen fremstår de som et ægtepar. Han er sig selv, hun er forandret. Scenerne fra deres samliv afløses af scener fra et dukkehus, hvor mini-kameraer filmer alt det vi godt ved, men ikke ser udspille sig på scenen. Det mixes med drømmende og klaustrofobiske videooptagelser af Helle Lyshøj. Dukkehus-scenerne bliver billeder på det indre liv, der langsomt opløses og forsvinder. Som små mus, der æder sig gennem underbevidstheden. Til sidst forvandles de to medvirkende til mus (med livagtige musemasker af Camilla Lind). Det virker på én gang rørende og forfærdeligt nøgent.
Skuespilleren
Helene Kvint har taget udgangspunkt i sine egne oplevelser som nærmeste
pårørende. SLAG er ikke historien om hendes egen far, men den bygger på
virkeligheden. For hvem er vi, når hjernen krakelerer? Hvad gemmer sig bag
personlighedens facade?
Fotograf: Miklos Szabo
Under
en stor del af forestillingen sad jeg musestille med tilbageholdt åndedræt.
Det virkede så voldsomt, fordi det vi oplevede på scenen ikke var det. Jo,
selvfølgelig var det voldsomt, men det var orkestreret så tilbageholdt og så
underspillet, at det forplantede sig direkte til os. Det virkede som et SLAG, som
noget det var umuligt ikke at
forholde sig til. Heldigvis varede forestillingen ikke meget længere end en times
tid, for det havde heller ikke været muligt at opholde sig i stemningen længere. På
sin vis er det uudholdeligt – ligesom sygdommen, men alligevel er
forestillingen fuld af håb. Fuld af billeder, overraskende scener og endda
humor. Hvem skulle have troet det? Ovenikøbet sluttede den håbefuldt med en
lang poetisk dans, hvor parrets raske lemmer blev bundet sammen med de lammede,
og derved gjorde en vals mulig. På samme måde som når der danses med en fastbundet
kludedukke, der viljesløst bare følger med. Men forestillingen har en sødme og
et stille indre liv, der virker så meget desto stærkere i al sin tysthed. Der er
heldigvis ingen store armbevægelser, men i stedet megen akrobatik, megen
slapstick-komik, for parret kaster rundt med hinanden – eller rettere er det den
store mand, der kaster rundt med den syge kvinde. De er forbundsfæller, men
også modstandere, når der skal genoptrænes, og vi forstår at begge er ramt, når
slaget falder. Det er mesterligt at lave en forestilling om et så tabubelagt
emne, som alle helst undgår at tale om – og forholde sig til, og endda gøre det
med så få ord, så megen varme og en så afvæbnende glød.
Det er frygteligt, men i løbet af et års tid er der mange, der genvinder deres førlighed. Men i løbet af et års tid er der mange der... I løbet af et års tid...
Det er frygteligt, men i løbet af et års tid er der mange, der genvinder deres førlighed. Men i løbet af et års tid er der mange der... I løbet af et års tid...
Fotograf: Miklos Szabo
SLAG
Når
hjernen bløder
Spilleperiode:
24. august – 14.- september 2017
Gæstespil
Efter
idé af Helene Kvint i co-produktion med Bådteatret
Instruktion:
Rolf Heim
Medvirkende:
Helene Kvint og Jacob Stage
Video:
Helle Lyshøj
Scenografi/kostumer:
Camilla Lind
Lysdesign:
Jón Gelting
Ingen kommentarer:
Send en kommentar