Foto: Hilmar Guðjónsson
Forestillingen
om kvindelige kropsfornemmelser slutter med opråbet ”Giv plads til en brownie i
dit liv”. Det er også betegnende for forestillingens tone og stil. Den bliver
(gen)opført i herrernes omklædningsrum i Dansekapellet på Bispebjerg.
Foto: Fanny Lindström
Det lød
umiddelbart lidt kinky, at det handlede om kvindelige
kropsfornemmelser, men skulle opleves i herrernes omklædningsrum, så
stor var overraskelsen, da vi blev ført ned til, hvad der mest af alt mindede
om et tyrkisk hamam. Vi var på forhånd blevet bedt om at iføre os varmt tøj,
da stedet ville være uopvarmet, men siden var varmen åbenbart vendt tilbage,
for der var hamam-varmt, og de tre kvinders kropscabaret blev gennemført i
kropsvarme omgivelser. Det var simpelthen et rart sted at være.
Det var meget
intimt, og selv om jeg sad på en hård taburet, sad jeg alligevel umådelig bekvemt,
velsagtens fordi stemningen var så varm og favnende. Ligesom forestillingen - eller
kropscabaretten som det rettere var.
Foto: Fanny Lindström
De
tre dygtige skuespillere og sangere: Ann Hølund, Cipa Pape og Christina Bonde,
tog os venligt med sig ind i deres intime kropsuniverser. Både jeg og min 21-årige kvindelige ledsager nød at blive ført med ind i de kvindelige
universer, der for vore begges vedkommende syntes langt væk, men alligevel var
genkendelige.
Undervejs kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan det
ville se ud, hvis det i stedet havde været mænd, der opførte cabaretten. Eller
rettere ville det overhovedet være muligt? Næppe, men hvorfor egentlig ikke?
Godt nok har vi ikke samme nedtrådte traditioner for at dyrke vores krops-utilstrækkeligheder,
men så er der til gengæld andre steder at hænge hattene. Det kunne fx handle om, hvordan vi positionerer os via kroppen.
Om at kroppen også giver os en plads i et kropsligt hierarki som vi er en del
af, hvad enten vi vil det eller ej. For vi må jo også falde igennem eller i
hvert fald ved siden af lige så meget som kvinderne i forestillingen, men
alligevel mangler vi selvfølgelig traditionen for at udstille vore svagheder - offentligt. Det ville
selvsagt være et statustab. Det må være den væsentligste forskel. Men vi har heller
ikke sproget til det. Det må opfindes først. Det ville føles meget umandigt.
Hvor det netop føles meget kvindeligt, når det gælder kvinderne. Det er en sær
ubalance, som blotter kønnenes ulighed. For med de tre kvinder på scenen var det en
fornøjelse at kigge med på.
Foto: Fanny Lindström
Selve
set-uppet, at det skulle opleves i et omklædningsrum, gav fornemmelsen af at
være voyeur til noget, der kun kunne hviskes eller opføres i smug. Som om vi
blev ført med ind i et hemmeligt intimt rum. Det var et dejligt incitament, der
lovede en masse – og det blev overraskende nok fuldt indfriet.
De
tre gled ud og ind mellem en masse figurer. Stærkest var det,
når de slet ikke sagde noget, for det var det mest sigende. Det kom til udtryk i
blikke, i dansen mellem dem og i deres egne modsigelsesfulde fysiske udsagn, der ofte
var meget ironiske og smertefulde. Alligevel blev der heller ikke sagt for meget
i denne udsigelse af det hele. Det var en slags kropshadets Melodi Grand Prix,
der blev sunget sikkert og trygt i land af de tre, hvor det var Cipa Pape, der satte
tonen og sang for og holdt det musikalske niveau på et inspirerende højt
niveau. Smukt iscenesat af Mille Maria Dalsgaard, der er drivkraften bag
Sydhavn Teater, der er et lille storbyteater under Københavns Kommune, der
nytænker scenekunsten i samarbejde med dygtige unge instruktører med fokus på
stærke nye og klassiske tekster og i form af vilde eksperimenter i byens mange
rum. Det er med andre ord et teater uden noget faktisk teaterrum. Et teater, der i
lighed med Teatergrad optræder rundt omkring i byen – og gør det med stor
iderigdom. Ud over Sydhavn Teater er Kalder på Venus den anden aktør bag
forestillingen. Kalder på Venus er en tværkulturel performancegruppe bestående
af fire aktører; en musiker, skuespiller, danser og instruktør. Gruppen opstod
ud fra en fælles nysgerrighed om at forene de tre kunstformer.
For
mig startede forestillingen allerede da den smukke og meget voluminøse kvindelige
billetkontrollør bød velkommen i en stor hvidprikket sort kjole. Det var en dejlig smilende velkomst. Bagefter viste hun os ned til forestillingen. Hendes
Rubensagtige skønhed og tilstedeværelse var en sigende kommentar til forestillingens
dellejagtende slanketemaer. For verden er sammensat – heldigvis.
Det
sluttede med en brownie – i bogstavelig forstand – og bagefter blev vi alle
siddende, for det var slet ikke behageligt igen at skulle forlade det varme og trygge
rum, som var blevet skabt omkring os i herrernes omklædningsrum i Dansekapellet
på Bispebjerg. Det er faktisk det største kompliment, når publikum bagefter
bare bliver siddende. Når publikum slet ikke vil hjem.
Foto: Hilmar Guðjónsson
GENERATION KROP
Sydhavn Teater & Venter på Venus
Dansekapellet
fra den 13.-29. september 2019
65 min.
Medvirkende:
Ann Hølund, Cipa Pape, Christina Bonde
Ann Hølund, Cipa Pape, Christina Bonde
Idé:
Ann Hølund, Cipa Pape, Christina Bonde,
Stinne Vilde Vium
Ann Hølund, Cipa Pape, Christina Bonde,
Stinne Vilde Vium
Instruktør
konsulent: Mille Maria Dalsgaard
Lysdesigner:
Katja Andreassen
Producent:
Marie Egetoft
Foto:
Forestillingsbilleder, pressebilleder, trailer:
Fanny Lindström.
Fanny Lindström.
Pressebillede
(med tråde): Hilmar Guðjónsson
Læs
mere
Spillested:
Dansekapellet,
Bispebjerg Torv 1, 2400 København NV
Forestillingen spiller fra 13.
– 29. september
Alder: Fra 12 år
Varighed: 65 minutter
Ingen kommentarer:
Send en kommentar