Fotograf: Lars Grunwald/Polfoto: Robin Hart
Overboen banker panden mod
radiatoren.
Igen og igen.
Hvorfor hænger han sig ikke bare
og får det overstået i en fart?
Igen og igen.
Hvorfor hænger han sig ikke bare
og får det overstået i en fart?
Tonen i monologen, MARIENBORG – NEJ TAK! af Julie Maj Jakobsen, i Postcaféen, Borgbjergvej 26 i Sydhavnen, er direkte og rå, men også
befriende morsom, selv om der tydeligvis ikke er noget at le af. Der bliver
ikke skudt noget under stolen. I forestillingen befinder vi os lidt længere
oppe ad vejen – i nr. 1, i lejligheden under hvor Anker og Ingrid boede.
Statsministerparret, der sagde nej tak til Marienborg, for det var her de følte
sig hjemme – i Sydhavnen. Lyden af dem og deres liv siver ind ad væggene og
konfronterer hovedpersonen med sit bekvemme, men alligevel virkeløse liv. Hun
er en 35-årig arbejdsløs akademiker. Den eneste hun er i kamp med – er sig selv. Hun er
frugten af forældrenes kamp på barrikaderne, men nu er der ikke længere noget
at kæmpe for, for friheden er blevet så total at den også er blevet ligegyldig.
Når telefonen ringer, har hun travlt, hun er lykkelig og selvtilstrækkelig. Hun
smiler og hun ler, mens hun fortæller om den kronik som hun arbejder på, men
når faren ringer af, er der kun gråd og desperation tilbage. Gråd over egen utilstrækkelighed
og desperation over at hun ikke flytter sig ud af stedet. Hun er lænket. Hun
har sit eget anker. Helt konkret er hendes ene fod holdt fast med en alenlang
kæde. Hun er lænket til stedet og tiden. Hvad skal man gøre, når man har
fået alt forærende fra start, men alligevel ikke kan komme ud af stedet?
På det lave bord er der en stor
stofdukke, der er klædt som hende. Det ER hende, som hun ligger der viljesløs
og lænket. På et tidspunkt indtager hun også selv den spagat-position som
dukken ligger i. Det er også fortællingen om en bidronning på afveje, der bliver
spist af søskendeparret på 10 og 12 år. Det er hende og storebroren. Han spiser
kroppen, mens hun får hovedet – for bidronningen stikker ikke. Nu er han der
ikke længere, for han er blevet psykotisk, og er, som hun siger, "...allerede
forsvundet over på den anden siden, hvorfra man ikke kommer tilbage". Forgæves
holder hun stædigt fast i at det er broren – og ikke hende – der er syg, men
noget er tydeligvis galt, for selv om hun er frigjort og uafhængig, føler hun
sig handlingslammet og fastspændt.
Fotograf: Lars Grunwald/Polfoto: Robin Hart
Det er tekstens store fortjeneste, at
den formår at give hovedpersonen et liv og en fylde som hun reelt ikke har. Vi
forstår hende og føler med hende. Livet og teksten er på én gang glasklar og tåget.
Transparent og uigennemskuelig. Monologen er som form noget af det sværeste og
mest krævende, for der er kun én skuespiller til at bære den og der er absolut intet
at gemme sig bag. Teksten er skrevet
direkte til Maria Carmen
Lindegaard, der er fast tilknyttet
teatret. Den svøber sig tæt om hende, og får det hele til at se så let og
ubesværet ud, og hun fremfører den med et nærvær og et overskud, så det er en fryd.
Diktionen er så tydelig, at hvert et ord høres, selv når hun ligger ned eller
står med ryggen til. Der er ingen sprækker – ud over dem som teksten er fuld
af.
Julie Maj Jakobsen modtog en Reumert som årets talent i 2012 for ”Forsamlingshuset” og blev Reumert-nomineret for ”Fucking Fattig” året efter.
MARIENBORG – NEJ TAK! er overbevisende iscenesat af Mille Marie Dalsgaard.
Skuespiller, instruktør og dramatiker udgør et trekløver, der får det hele til at se legende let ud.
Julie Maj Jakobsen modtog en Reumert som årets talent i 2012 for ”Forsamlingshuset” og blev Reumert-nomineret for ”Fucking Fattig” året efter.
MARIENBORG – NEJ TAK! er overbevisende iscenesat af Mille Marie Dalsgaard.
Skuespiller, instruktør og dramatiker udgør et trekløver, der får det hele til at se legende let ud.
Mille Maria Dalsgaard er kombineret skuespiller,
instruktør og kunstnerisk leder af Sydhavn Teater. I november 2016 stod Sydhavn
Teater og Teater Nordkraft bag den ødselt opsatte og meget vellykkede ”Jeanne D´Arc” i Dansehallerne, hvor Mille spillede hovedrollen. Det var en bedrift! Efterfølgende
spillede hun i foråret 2017 egenhændigt samtlige roller i teatrets stedspecifikke
vandreforestilling ”Skygge (Eurydike siger)” af Nobel-pristageren Elfriede Jelinek. Det var
en svært tilgængelig tekstlig tour de force, der var ambitiøs som bare pokker.
Så selv om jeg gik uforløst derfra, gik jeg ikke tomhændet hjem. Sydhavn Teater er uden fast scene, med
overskriften ”Internationalt teater med lokal forandring”. Det lyder lidt
smart, men der er faktisk dækning for det.
MARIENBORG – NEJ TAK! er en co-prodution med Teatret ved Sorte Hest, hvor forestillingen spiller fra den 12.-20 marts 2018, mens den spiller på Postcaféen i Sydhavnen fra den 24. januar til 3. februar 2018.
MARIENBORG – NEJ TAK!
75 min. Monolog
Dramatiker: Julie Maj Jakobsen
Instruktør: Mille Maria Dalsgaard
Skuespiller: Maria Carmen Lindegaard
Teknik: Søren Hansen
Forhus: Malik Hansen
Producent: Mathilde Johnsen
Co-produktion med Teatret
ved Sorte Hest
*
*
Sydhavn Teater:
Postcaféen, Borgbjergvej 26, 2450 København SV
25. januar - 3. februar 2018
25. januar - 3. februar 2018
Ingen kommentarer:
Send en kommentar