lørdag den 13. januar 2018

Sammenføringsgilde på DR P4



Hør samtalen som podcast på DRs hjemmeside - klik på programmet KLIK (det er udsendelsens første indslag).
&
Læs beretningen - der nu er læst af 14.000 -
fra sammenføringsgildet hos
                    Paul og Ditte ude på Amager                             
sammen med Lene, Inger, Majka, Nicolai og Anne 
                                       

UDSKRIFT:

-Et opslag på Facebook med ordene: ”Der sad 8 mennesker omkring et bord uden at kende hinanden.” Sådan skriver Michael Svennevig på Facebook. Hej Michael...

-Hej Maria.

-Du har været til et såkaldt Sammenføringsgilde, hvor 8 mennesker mødtes til middag –uden at kende hinanden og uden nogen bestemt samtaleagenda. De andre 7 var ankommet, da du kom. Det lyder som om at det godt kunne gå hen og blive sådan lidt akavet. Hvordan var stemningen?

-Da jeg trådte ind i rummet, blev der stille. Det gør der som regel, når man kommer ind i et rum, når der sidder nogen og kigger på én, men hvis det er nogen man kender, gør det ikke noget, men når det er 7 mennesker man ikke kender, er det næsten lige meget, hvordan stemningen er, for så føles det ubehageligt, ikk?

-Jo.

-Jeg kom ind og jeg satte mig, og jeg kiggede rundt. Det var nogle søde og smilende mennesker, der sad der, men jeg havde aldrig set dem før. Så det var da en lidt speciel stemning.

-Jeg tænker, at man skal bryde isen sådan lidt... hvad taler man med fremmede om, når man sådan lige har fået sat sig? Laver man den der sædvanlige... Nå, hvad laver du så? – eller hvad?

-Ja, det kan man gøre, hvis man sidder der to og to. Det ville virke meget naturligt, men hvis der sidder 7 mennesker omkring én og kigger på én, kan man ikke rigtig starte på dén måde.

-Hvad gør man så?

-Ja... der bliver en pause. Det blev der også dén aften. Det var ikke ubehageligt, men det var meget lyttende, for alle tænkte, hvad sker der nu? For ingen af os vidste, hvad det gik ud på. Jeg havde aldrig prøvet at være til det, der bliver kaldt et Sammenføringsgilde før. Det var i Venligbo-regi, så vi vidste at formålet var at vi bagefter donnerede et beløb til de uledsagede flygtningebørn, men inden da, var det bare meningen at vi skulle mødes, men vi vidste ikke, hvad vi skulle mødes om, og kendte ikke hinanden og havde heller ingen fælles reference overhovedet.

-Men I donnerede penge til de uledsagede flygtningebørn for at deltage i middagen, men så kunne i jo tale om det – eller hvad?

-Det kom vi også til, men du ved... inden man kom i gang med samtalen, sådan er det jo med alle samtaler – ligesom vores samtale nu – at de første sekunder afgør det hele. Er det sympatisk eller usympatisk. Hvordan føles stemningen?  Jeg er dramatiker og forfatter, så derfor er det spændende at møde mennesker. Det er dét vi alle tænker, for i løbet af et øjeblik har vi dannet os en fornemmelse af om det er én jeg kan lide eller ikke lide – ja, hvad er det for et menneske?

- Nu var I så 8, men hvad endte det med? Hvad vil du sige, når du kigger på det nu? Var det hyggeligt eller kedelige... eller bare pinligt?

-Nej, det var en FANTASTISK oplevelse. Det var fuldstændig mærkeligt at vi 4 timer efter gik fra hinanden, og følte at vi kendte hinanden. Det var så absurd, og det er jo også det der er så spændende ved at møde nye mennesker – og det der er hele kongstanken bag Venligboerne, at man møder nye mennesker. Det skal man turde!

-Skal I mødes igen, Michael?

-Det ved jeg ikke... for hele ideen var jo, at vi netop ikke kendte hinanden, men vi har snakket om det. Men det er jo lidt underligt, for så kender vi jo hinanden.

-Så er hele ideen gået fløjten?

-Ja, men der kommer selvfølgelig nogle venskaber ud af det. Det kommer der uvægerligt. Men jeg tror at det mest spændende ville være, hvis vi igen sad 8 ukendte over for hinanden – for at se, hvad der sker. For det ved man jo ikke!

-Og nu vil jeg sige dig tak for at du har fortalt om det her hos os i KLIK på P4, men jeg ved ikke om jeg tør at gøre det, efter hvad du har fortalt ...(ler).

-Det var en FANTASTISK oplevelse!

-Det var godt. Dejligt at høre – og tak for at du fortalte om det her. God fornøjelse næste gang du skal møde nogen du ikke kender!

***

Samtale om Sammenføringsgilde på DR P4 i programmet KLIK,
Tirsdag den 9.1.2016 kl. 14-15. Vært: Maria Hollænder

*
Læs også Katrines nordjyske beretning om det
allerførste Sammenføringsgilde

*

Læs mere om de
kommende sammenføringsgilder

*

Ingen kommentarer: