mandag den 27. maj 2019

Mød forfatteren Martin Paludan



”Jeg har altid været dybt fascineret af den sociale indignation, men har aldrig kunnet føle mig hjemme i den selv. Det kan min fortæller i romanen heller ikke. Det er måske der, hvor vi minder mest om hinanden.” Sådan fortæller forfatteren Martin Paludan om debutromanen "Vi vågner i Sibirien" (Forlaget Brændpunkt, 2018).

Uddrag fra anmeldelse:
”Hovedpersonen befinder sit i et sjæleligt eksil i provinsen. Da kvinden er væk dukker der en sommerfugl op, flere kommer til og snart er der fyldt med sommerfugle.
Det er en besk fortælling fyldt med sproglige sommerfugle. De er allevegne og gør at det er umuligt at slippe fortællingen. Det er fantastisk hvad de kan, de sommerfugle. Det vrimler med dem. De er overalt – og det løfter fortællingen igen og igen, selv om det nærmest er en ikke-fortælling, men fortalt med en glød og en sproglig veloplagt begejstring, der bærer hele vejen igen. Alt andet går under, men sproget overlever.”




”Jeg følte ikke at jeg var mig, da jeg skrev romanen. Jeg følte at jeg var en anden. Jeg tænkte: ”Det er jo ikke sådan her du skriver, Martin!” Så jeg var på en måde aldrig tilpas, hvilket måske har gjort noget godt, for jeg har ikke kunnet sætte mig ned og være komfortabet i det rum, hvor jeg skrev. Jeg var nærmest ukomfortabel i hver eneste sætning jeg skrev. Der var ikke rare sætninger. De var strittende. De skar alle sammen. Det kan være at det endte med at gøre noget godt.” Hør festivalens podcast med Martin Paludan.

Musikken komponeret specielt til podcasten er af Ekkostøj, der er bedre kendt som halvdelen af Acid Loving Extremophiles. Undervejs er der også uddrag fra Acid Loving Extremophiles andet album ”Onomatopoietika” med nummeret ”Лйовин”. Ordene til sangen er komponeret af Ekkostøj, under det mere borgerlige navn Nikolaj Lund G. 





Mød Martin Paludan til festivalafslutningen 
af MØD VERDEN
hvor han fortæller og læser højt fra romanen,
søndag den 18. august 2019 kl. 13-16, 
gårdhaven ved Dansk PEN, Dronningensgade 14 på Christianshavn
(i tilfælde af dårligt vejr bliver det i Dansk Forfatterforenings lokalet, Strandgade 6 - et par gader derfra).

På Facebook: 
Se festivalen MØD VERDEN


Læs mere på Martin Paludans hjemmeside


”Når jeg læser min egen bog i dag, slår det mig, hvor meget tilknytning, klamrende kærlighed til det velkendte og angst for at forsvinde i fremtiden fylder.”

Martin Paludan, 2019.

Ingen kommentarer: