tirsdag den 11. september 2012

Så enkelt er det - urpremiere på "Indisk Kærlighed"!

Fotos: Ida Sønderby Rosgaard
 
Fra venstre mod højre:
Ditte Marie le-Fevre, Pouria Tahmasebi, Michael Svennevig og Malene Fenger-Grøndahl
under den efterfølgende samtale efter monologen
"INDISK KÆRLIGHED - eller hvordan man overlever at blive forelsket"
 i Vesterbro Naturværksted som en del af
Teaterdage på Vesterbro fra den 1.-9. september 2012.
Det blev en samtale om at give sig hen og om at turde at give slip.
Om kærlighed, forskelle og ligheder - og om at være menneske. 
Blandt andet kom der spørgsmål á la
"Hvad er kærlighed?"
 
 

Bagefter fik vi et brev fra Sheila, der skrev:


"Det var en glæde at opleve "Indisk Kærlighed".
Sætningen "Så enkelt er det" går igen i mit hoved og føles i min krop her flere dage efter oplevelsen. Det har givet mig en dejlig lethed i kontrast til den tristhed jeg kunne mærke snige sig ind på mig før stykket. Tusind tak for at I gjorde det muligt at opleve "Indisk Kærlighed".
 
Kærlig hilsen
 
Sheila"
 

 
Sheila havde vedlagt denne tekst:


"Jeg er så tung
Jeg peger på andre og lukker mig selv ude
Aer mig på kinden
Du skal ikke være bange
Jeg vælger selv min angst
om jeg vil være angst
om jeg vil være lykkelig.
 
 


Lykkelig er jeg,
jeg mærker det nu
for det er det jeg vil
det jeg vælger.
Jeg er i en verden,
hvor jeg vælger den frihed, jeg ønsker og ser.
Så enkelt er det.
 
 

 
Om lidt kommer friheden
Jeg er helt fri uden angst
Jeg bestemmer det selv.
Så let er jeg.
 

 
Så enkelt er det
Jeg greb fat
Jeg mærkede følelsen
lykke bruser i mit bryst.

Jeg peger på angsten
og lukker mig inde i lykken".
 
Fotos: Sille Veilmark


INDISK KÆRLIGHED

En monolog af Michael Svennevig.
Instrueret af Ditte Maria le-Fevre og spillet af Pouria Tahmasebi.

 En munter historie om kærlighed, menneskerettigheder og ytringsfrihed.
Om to mænd, der gifter sig. En dansk og en indisk. Med Bollywood-musik til.     

Med især et kærligt og kritisk blik på det danske samfund set udefra af én, der ser noget helt andet end det vi forestiller os. For måske er vi ikke helt så frigjorte og tolerante som vi selv tror? Måske er det i stedet os, der er de hæmmede?

Der står han i døren. En ung inder klædt i indisk festtøj. Han byder os indenfor. Der er noget han vil fortælle os. Han er synligt nervøs og spændt. Han har inviteret alle i blokken med til dette surpriseparty, for han gider ikke vente længere. Nu skal det være. Han ved godt at de slet ikke kender grunden til at de er samlet. For det er ham selv, der er den største ”surprise”. Nu venter de bare på Alexander. Alle kender Alexander, men ingen ved hvem inderen er. De er ikke bare kærester, inderen og Alexander, de er også gift.

Forestillingen varede 40 minutter.
Med efterfølgende samtale mandag den 3.9. og onsdag den 5.9. med Malene Fenger-Grøndahl, der sammen med Marianne Nøhr Karsen har lavet interviewbogen "Den forbandede kærlighed" som forestillingen delvist er baseret på.




Forestillingen havde urpremiere søndag den 2. september og spillede hver aften kl. 18.30 til og med fredag den 7. september, hvor publikum blev inviteret med til den efterfølgende bryllupsfest.

Tak til publikum, der så talstærkt var med til at gøre dette til en så hjertevarm og travl uge - og til Felix Becker, der er naturvejlederen, der så uforbeholdent åbnede døren på så vid gab for holdet bag "Indisk kærlighed", men også for resten af arrangementerne under Teater i Træstubben, Teaterdage på Vesterbro fra den 1.-9. september 2012.
Der var Bombay-gryde til de tre første arrangementer og vi sluttede i lige så fin stil, da vi lagde an til et stort tag selv-bord nede fra "Kokken & Karry" til afslutningsfesten. Maden blev skyllet ned med chai, rødvin og mojitos. Kokken & Karry havde i øvrigt sponsoreret det naanbrød, der indgik i forestillingen og som blev delt ud til publikum hver dag.

Ingen kommentarer: