fredag den 10. november 2023

Anmeldelse: UNFINISHED TALES på Teater zeBU


Hvordan er det at være ung i kolonialismens kølvand?

"Overgroet historie findes overalt”

”Hvorfor ved jeg så lidt?”

”Det føles som at jeg har tomme hænder, intet værktøj, 
en verden af kundskab, men alt ligger i mørke”

”Jeg håber ikke der sker noget dårligt i dag, 
men det er jo selvfølgelig ikke så godt, hvad der skete i fortiden”

”Det er ikke fortid, det er her stadig”

”Vi må fortsætte med at snakke, så alle kan indse, at vi er ét folk”

Citater fra unge deltagere (13-19 år) 
i researchprojektet Unfinished Tales



Vi får en kaffebønne i hånden, da vi træder ind i teatersalen. Vi skal opleve en installation. Eller en mellemting mellem en installation og en forestilling om stemmerne omkring os. Det er de indsamlede stemmer fra mange lande. Det er udsagn på utallige sprog. Nogle forstår vi, mens andre bliver oversat for os. Det hele handler om nordisk kolonialisme.

Den røde snor, der rulles ud imellem publikum, forbinder os på kryds og tværs. Når der bliver trukket i den ene ende, strammer det til i den anden. De to dansere træder varsomt omkring den røde snor, der som blodårer forbinder os med de uafsluttede historier.





Vi befinder os på Teater ZeBU på Amager, hvor vi møder den færøske danser Var bech Arting og den danske danser Inaja Skands. Samme dag er der premiere i Helsinki med islandske Ragnhildur Birta Asmundsdottir og finske Meri Nikula.

UNFINISHED TALES skabes i samarbejde mellem den kunstneriske leder og koreograf Ingrid Tranum Velásquez (DK) og en lang række unge og kunstnere fra mange lande. Next Door Project er koreografisk scenekunst baseret på dokumentariske og relationelle værkformater.



I tæt samarbejde med deres lokale koreograf udtrykte de unge deltagere, hvad den nordiske kolonialisme har betydet og betyder for deres identitet og hverdag. Som en del af researchen skabtes bl.a. 9 koreografiske kortfilm.  Brudstykker af dem indgår i forestillingen. De to dansere danser dermed sammen med de øvrige - i hvert fald i overført betydning. På den vis skabes et fællesværk - en levende installation.




Den kunstneriske leder af Next Door Projekt, Ingrid Tranum Velásquez,  fortæller om værket, at det er: "...et ønske om gennem kunstneriske processer at finde ind til en kollektiv fortælling. Alt hvad I hører af tekst, stemmer, film mv stammer fra vores research med unge (13-19 år) i Grønland, Færøerne, Island, Sápmi, Sverige, Finland, Norge, Ghana og St. Croix. Nogle af de unge har været med i kortere perioder, andre har været tilknyttet researchen i over 3 år på forskellige måder. Det er derfor virkelig et værk koreograferet af mange stemmer og kroppe, og netop dét, at finde og favne en kollektiv historie om dette sårbare emne, har været drivkraft i den måde materialet har bevæget sig gennem mange hænder, kroppe, stemmer og perspektiver."




Trekantshandlen med kaffe, sukker og slaver er nedsunket i vores bevidsthed. Det findes der et sted, men vi har kollektivt fortrængt det. Det er det, vi helst ikke vil tale eller mindes om, for hvad skal vi sige? Det går også igennem de unge stemmer vi hører gengivet i forestillingen/installationen. De taler fra steder, der ligger hen i mørke. Selve samtalen om skyld og forsoning henligger i mørke, men kan vi overhovedet se det, mærke det og være bevidst om det, hvis vi da ikke lige selv har været udsat for det eller føler os ramt af det?



Historien skrives altid af vinderne. Det er vel dét, der er sket. Vi er nødt til at lytte til de andres stemmer for at nærme os det. Danserne Var Bech Arting og Inaja Skands tager os med på rejsen over vandet. Meget kan slet ikke sættes i ord. Vi møder det i deres dans. I dansen får det mæle og bliver synligt imellem os. Forestillingen danser rundt om emnet, og gør det yderst delikat. Der danses på kaffe og sukker, og der breder sig en lækker duft af kaffe i rummet. Tidligere i forestillingen blev der også serveret nybrygget kaffe. Alle de udleverede kaffebønder som vi hver især har fået i hånden, da vi trådte indenfor, indsamles og males. Senere genskabes trekanthandlen symbolsk midt på gulvet med kaffepulver og stødt sukker.



De to danseres fødder danser igennem kaffetrekanten, der viser hen til trekantshandlen. På et langt stykke ophængt ostelærred projiceres film af dansende personer fra nogle af de steder, hvor unge er blevet opfordret til at dele deres tanker om, hvad koloniseringen har betydet for dem. De fortæller om, hvad det har affødt af tanker i dem.  Det hele omsluttes af dans.



Da vi til afslutning opfordres til at skrive et par ord om, hvad installationen eller forestillingen vi har oplevet, har givet os af tanker, skriver jeg  disse ord på sedlen:

"Som at bevæge sig rundt om et stort tomt sugende hul

Vi er alle mennesker af jorden og børn af solen"




Unfinished Tales 
på Teater ZEBU
8.-11. november 2023
50 minutter
fra 13 år af. 
 

Kunstnerne: Kunstnerisk leder og koreograf Ingrid Tranum Velásquez (DK), Poet Sarah Camille Osmundsen (NO), koreograf og danser Alexander Montgomery (GL), koreograf og danser Karianne Andreassen (NO), koreograf og danser Linda Remahl (Sapmi/SE), koreograf og danser Nii-tete Yartey (GH), koreograf og danser Meri Nikula (FI), koreograf og koreograf og danser Birta Ásmundsdóttir (IS), koreograf og danser Vár Bech Arting (FO), koreograf og danser Inaja Skands (DK), videokunstner Stina Aletta Aikio (Sapmi/FI), scenograf Annika Nilsson (SE), komponist Henriette Groth (DK).

Institutionerne: Den Mangfaldige Scenen (NO), Teatret ZeBu (DK), NOYAM (GH), Katuaq (GL), Norðurlandahúsið (FO), Northern Sustainable Futures (SE), Annantalo (FI), Norræna húsið (IS).

- og unge mellem 13-18 år fra Nuuk, København, Torshavn, Reykjavik, Ay ay (St Croix), Accra, Oslo, Skellefteå og Inari.

I skabelsen af Descendants filmene 2019-2021 medvirkende også Camara Lundestad Joof (GM/NO), Marit Shirin Corolasdotter (Sapmi/SE), Auri Ahola (Sapmi/FI), Heli Huovinen (Sapmi/Finland), Justin F Kennedy (St. Croix), Ásrún Magnusdottir (IS), Katya R D Nielsen (FO), Jon Werede Hope (NO).





Læs mere om 

Tidligere anmeldte forestillinger fra Next Door Project:

Sorgfugl (2020)

Læs mere.


*

Se oversigten over de øvrige

269  anmeldelser

*


Ingen kommentarer: