Fotograf: Rolf Konow
Det er ganske få kunstnere
forundt at få et begreb opkaldt efter sig, sådan som det er sket med den engelske
Nobelprisbelønnede forfatter og dramatiker Harold Pinter (1930-2008). At noget
er ’pintersk’ betyder, at det er gådefuldt, tåget og uigennemskueligt. Han var
uddannet skuespiller og instruerede mange af sine egne forestillinger. Pinter var også arvtager til absurdisten
Samuel Beckett, for Pinters dramatik er lige så krævende. På overfladen ser det
hele idyllisk ud, men under overfladen gemmer der sig et mylder af dødelige
følelser. Personerne i hans dramatik kæmper mod hinanden og ofte for deres egen
overlevelse. Virkeligheden ophører, og vi er steget ned i en underverden, hvor
alle civilisationens begrænsninger er gledet af os. Som i Sartres ”Lukkede døre”
befinder vi os i et limbo, hvor tiden er ophørt og hvor vi er fastholdt i et
frysende nu. Hvad der gør hans dramatik enestående, er samtidig stykkernes
achilleshæl, for modsat naturalistisk dramatik, hvor hovedpersonen oplever en (ny)
indsigt og derefter kan træffe et (bedre) valg, er personerne i Pinters
dramatik fastholdt og ude af stand til at vælge. De har ikke valgets muligheder.
Det har dramatikeren taget fra dem. Det betyder, at der ikke er mulighed for at
lære noget. Der er ikke mulighed for at blive klogere. På den måde bryder det
med den erkendelse, som er omdrejningspunktet i det meste af al dramatik siden de
græske dramaer. Det er et særkende, men selvfølgelig også en begrænsning. Det
vil sige, at vi på en måde allerede er fordømt, at vi allerede har spillet vore kort, og egentlig ingen indflydelse har på udfaldet. Det gør hans univers
uforsonligt. Det er med andre ord ikke noget rart sted at befinde sig – og alligevel
kan han som ingen anden udfordre os, og vise os sider af vores verden og os
selv som vi knap anede eksisterede. Eller måske ved vi det godt, men vil helst fortrænge
det. Pinter er fortrængningernes mester.
Fotograf: Rolf Konow
Men hvad er det egentlig, der sker i hans dramatik? Menneskene er på nærmest Strindbergsk maner kun ude på at
rive hinanden psykisk i stykker. Det er djævelsk. Men samtidig
en tilstand, hvor de simpleste ord får den største betydning. Derfor er de
også indbegrebet af teater – og det er skønt, at House of International Theater
i København serverer den ene Pinter-opsætning efter den anden. Al ære og
respekt for det!
”Old Times” er fra 1971. I Jeremy
M. Thomas´ meget fine instruktion møder
vi Kate, der er gift på 12. år med Deeley, og stykket begynder lige efter ankomsten
af et telegram fra Anna, der er Kates veninde. Det er i hvert fald, hvad vi først
forledes til at tro. Men ingenting er som det umiddelbart ser ud hos Pinter.
Veninderne har ingen kontakt haft gennem de sidste 20 år, og på husbondens
spørgsmål om det er hendes bedste veninde, svarer Kate affejende, at man vel
ikke kan tale om den bedste, når man ikke har haft andre. Men Kate fortæller, at
der også var noget underligt ved Anna, fordi hun stjal hendes undertøj. Men
det var selvfølgelig muligt, fordi de boede sammen. Deeley studser: ”I boede
sammen?”. ”Ja, selvfølgelig gjorde vi det!” Da Anna dukker op, er det tydeligt
at hun – allerede inden hun overhovedet har sagt noget – er Kates diametrale
modsætning. Det er fristende at se dem begge som to sider af samme person og sind, men det vil også være en begrænsning i forhold til resten af stykket. Hvor
Kate, spillet af Jana Pulkrabek, er katteagtig, afsondret,
sfærisk og svær at fastholde, for der er ikke rigtig noget, der bider på hende,
så er Anna, spillet af Dina Rosenmeier, lige modsat. Anna er intimiderende,
lidt vulgær og oser af sex. Andreas Lyon spiller Deeley. Det er ingen nem rolle
at være splittet mellem de to kvinder. Med de tre i rummet starter der en kamp
om deres fælles fortid, om deres minder. Det er stærkt spillet. For hvem af dem tog egentlig Kate med
i biografen til Carol Reeds ”Odd man out” (1946). Det var Reed, der også instruerede
”Den tredje mand” med Orson Welles. I ”Odd man out” er det James Mason, der er
den jagede. I ”Old Times” er det selve erindringerne, der bliver jaget rundt på
scenen. For hvad skete der egentlig? Var det Deeley, der blev forelsket i Kate,
da de mødtes i biografen, eller var det Kate og Anna, der fulgtes ad i biografen. Hvem så "Odd man out" sammen med Kate? Det står åbent.
Det engelske
sprog er som skabt til Pinters dramatik. Det er en fornøjelse at høre det
spillet på engelsk.
Publikum
sidder i to rækker hele vejen rundt om scenen. Vi kan ikke komme
tættere på. Det er simpelthen en oplevelse. Gulvet er dækket af et rundt
hjertebestrøget tæppe. På scenen er der i 1. akt en chaiselong, en lænestol og
to små borde med drinks og kaffe. En standerlampe og to bordlamper gør det meget
fint og enkelt ud for belysningen. Det er en smuk og enkel scenografi til
et meget komplekst stykke.
Det er mere en regel end en undtagelse, at tæppet hives væk under publikum. I
2. akt ryger vi direkte ned i underbevidstheden, hvor vi må kæmpe med
uvisheden. For er det hele blot noget, der foregår i underbevidstheden? Hvem er
døde og hvem er levende? For når Kate siger
til Anna: ”Jeg så dig død!”, åbner det for endnu flere fortolkninger. Hvor er det at personerne bevæger sig hen, og
hvem er det egentlig, der kender hvem? Er det Deeley og Kate, eller Kate og Anna
eller måske Deeley og Anna? Hvem har en forhistorie sammen, for slet ikke at tale om,
hvem der har været i seng sammen? Er det dem alle – eller er vi blot
tilskuere til et skyggespil, hvor ingen af dem er i live, men blot skygger på et
teater, der gentager samme skyggespil om og om igen? Gå på opdagelse i det
pinterske univers, og start for eksempel med ”Old Times” i Krudttønden. Det er
en stor, livgivende og intens dødelig oplevelse.
OLD TIMES
af Harold
Pinter (spilles på engelsk)
Krudttønden:
29.1-2.2.2020
Matrikel 1:
5.-15.2.2020
Instruktion:
Jeremy M. Thomas
Alternerende
medvirkende:
Andreas
Lyon,Tom Hale, Camilla Søeborg, Dina Rosenmeier, Jana Pulkrabek
Scenemestre: Joan
Bentzen og Lakeisha Salto
Lyddesign:
Karl Heding
Instruktørassistent:
Hector Smith
*
*
Tidligere
anmeldte engelsksprogede forestillinger:
2019:
2018:
2017:
2016:
2015:
2014:
2013:
*
Ingen kommentarer:
Send en kommentar