Fotograf: Aleksandar S. Mastilo.
Da
lyset går op befinder vi os i et lukket rum med fire personer – sammen og
alligevel hver for sig. De vågner og undrer sig over, hvor de er henne, og
prøver at forstå sammenhængen. En sammenhæng, der ikke er der, men som
alligevel knytter dem sammen. Er det skæbnen eller et hævndrama? Hvad er det der gør, at Mairead, den tilsyneladende hovedperson, er adskilt
fra manden, elskeren og dennes kæreste?
Fotograf: Aleksandar S. Mastilo.
Det
er mesterligt, som den dansk/serbiske dramatiker Tanja Mastilo formår at
holde de mange bolde elegant i luften, for det er sparsomt, hvad vi får af oplysninger
om de fire - og kun ganske langsomt. For bliver de stillet til regnskab for
deres synder og udeladelser? Er det deres selvopgør - eller Maireads? Spørgsmål
er der mange af. Hvis det lyder
forvirrende, er det ikke den fornemmelse jeg sidder tilbage med, for
sjældent er usikkerhed blevet skildret så let og så enkelt.
Alting falder på plads i denne labyrintiske forestilling, der minder om Paul-Jean Sartres ”Lukkede Døre”, hvor personerne også er henvist til i al evighed at befinde sig i et limbo uden for tid og rum, men i denne ”version” er der mere håb og varme, selv om der ingen nemme løsninger anvises. Der fører stadig veje væk derfra. Men hvor de fører hen, skal vi selv finde ud af.
Alting falder på plads i denne labyrintiske forestilling, der minder om Paul-Jean Sartres ”Lukkede Døre”, hvor personerne også er henvist til i al evighed at befinde sig i et limbo uden for tid og rum, men i denne ”version” er der mere håb og varme, selv om der ingen nemme løsninger anvises. Der fører stadig veje væk derfra. Men hvor de fører hen, skal vi selv finde ud af.
Måske er
de alligevel ikke sat til doms, men bare holdt for nar? For måske er dette en praktical joke,
som en af dem foreslår i begyndelsen, og som de om lidt vil vågne op af?
Det er en bedrift, at instruktøren Nina Larissa Bassett har kunnet lave en så ubesværet scenegang,
for de fire skuespillere er konstant til stede,
men uden at kunne se hinanden. Scenerummet og lyssætningen af Peter Rasmussen
spiller smukt sammen med resten. De fire medvirkende er til stede i hinandens
historier som stemmer, der når hinanden, men fysisk adskilt af mure som ingen
af dem kan forcere. De er med andre ord indespærret i deres egne selvopfattelser.
Det er jo det vi er. Vi lader os fængsle af hinanden og holder ofte hinanden
fangne i vore billeder af dem - sådan
som vi helst vil se os selv og hinanden. Smerten kan vi alle forholde os til, hvis vi tør. Men
hvem er det, der snyder hvem? Hvem er det, der spiller med skjulte kort?
Nathan
Meister spiller manden. Han er umiddelbart charmerende, men bliver mere og mere
usympatisk, som fortællingen rulles op, for han er jo alligevel bare et menneske,
der er så fuld af sig selv og derfor egentlig ikke har plads til andre, selv om
han siger det modsatte. Måske gælder det alle fire, for måske tager de bare
forelskelsen som gidsel, for egen vindings skyld, for måske er det dét vi gør?
Elskeren,
Kevin Kiernan-Molloy, er ikke mere givende, selv om det umiddelbart lyder sådan. Han er også primært til
stede i egen behovsopfyldelse. Hverken han eller de øvrige føler, at de har
gjort noget forkert, for har de ikke altid været der, når det gjaldt?
Elskerens
kæreste, Sue Hansen-Styles, er den mest hemmelighedsfulde af de tre, og derfor
også den mest interessante. Hun er jokeren, om hvem vi ved mindst. Tilmed
er hun måske også den farligste. Bag hendes tilsyneladende ro og modne
facade gemmer der sig noget som vi aldrig får at se – for hvilket spil spiller
hun?
Hovedpersonen,
Mairead, Kerry Norton-Griffith, er den mest utroværdige af dem alle. Hvad er egentlig hendes rolle i det hele? Er de andre blot de tilfangnetagne
tanker, der har sat sig fast inde i hende, og som hun desperat forsøger at tale
til rette eller lægge bag sig. Måske er hele forestillingen blot et forsøg på
at gøre sig fri af dem?
Det
er tydeligt, at dramatikeren elsker sine personer. Det er rigtige mennesker
med alle de sprækker som vi hver især har. Det er historien om en kvinde og en
mand, om flere kvinder og flere mænd, om et bedrag eller flere,
men først og fremmest er det spørgsmålet om, hvad kærlighed er? Det er så
enkelt og umiddelbart tilforladeligt. Vi kunne alle være både kvinden og
manden, kæresten og dennes kæreste. Det er jo det vi er – og som
forestillingen får os til at forstå og indse.
Fotograf: Aleksandar S. Mastilo.
MAIREAD
(urpremiere)
Gæstespil
af Why Not Theatre på Teatret ved Sorte Hest
Spilleperiode:
15. februar - 9. marts 2019
80
min.
Dramatiker:
Tanja Mastilo
Instruktør
(og dramaturg): Nina Larissa Bassett
Medvirkende:
Kerry Norton-Griffith, Nathan Meister, Kevin Kiernan-Molloy og Sue
Hansen-Styles
Instruktør-assistent:
Cathrine Elmerkjær
Scenograf
og lysdesigner: Peter Rasmussen
Lyddesign
Peter Rsmussen og Barry Wesil
Lys-
og lydtekniker: Beata Kublik
Kostumer:
Why Not team
Forestillingen
er støttet af Oticon Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Københavns
Kommunes Scenekunstudvalg, Ernst B. Sund Fonden, Knud Højgaards Fonden, Beckett
Fonden og Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jorck Fonden.
*
Læs mere om
*
Tidligere
anmeldte forestillinger med Why Not Theatre:
2017:
2016:
2015
2014:
2013:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar